Robocoast e-Heavy Vehicles Lisätietoa Petteri Maljamäki Aikataulu 1.1.2023 -31.12.2025 YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Tieto- ja viestintätekniikka Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet Säätiöt yms. Hankkeen tila Käynnissä Tavoite ReHV-hankkeen yleisenä tavoitteena on ratkaista raskaan liikenteen sähköistymistä hidastavia kehityshaasteita. Lisäksi tavoitteena on rakentaa konkreettisen kehittämistyön kautta aktiivinen korkeakoulujen muodostama innovaatioklusteri, jolla on jatkossa kansainvälistä kyvykkyyttä ottaa haltuun vaativia teemaan liittyviä kehittämiskokonaisuuksia. Lapin ammattikorkeakoulun Frostbit-ohjelmistolaboratorion päätavoitteena on kehittää simulaatio, jonka avulla voidaan testata raskaan liikenteen modernisointikonseptia haastavissa olosuhteissa. Simulaatio toteutetaan peliteknologioita hyödyntämällä, joka mahdollistaa sekä näyttävän näköisen ympäristön että realistisen simulaation kehittämisen. Simulaatiota varten mallinnetaan täysin uusi arktinen testiympäristö Lapin alueelta, jonka lisäksi hyödynnetään jo olemassa olevaa simulaatioympäristöä Muonion Aurora-älytiestä. Alueiden ohella mallinnetaan myös tarvittavat ajoneuvot. Simulaation avulla voidaan testata esimerkiksi sähköistettyjen ajoneuvojen toimintaa vaikeissa talviolosuhteissa ja havainnollistaa infrastruktuuri ja olosuhteiden vaikutus mm. ajoneuvojen energiankulutukseen. Tätä varten simulaatioon kehitetään matemaattisia malleja, joiden avulla vaikutukset voidaan esittää. Realististen mallien kehittämiseen hyödynnetään olemassa olevaa dataa mm. testiajoneuvoista ja niiden suorituskyvystä erilaisissa olosuhteissa. Tulokset Hankkeen tavoiteltuna tuloksena on sähköisen raskaan kuljetuskaluston kehittämistä tukeva kolmen korkeakoulun ja Robocoast EDIH:n muodostama innovaatioklusteri, jolla on kyvykkyyttä toteuttaa raskaan kaluston sähköistymistä edistäviä korkean vaativuustason hankkeita yhteistyössä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Tämän lisäksi lopputuloksina on ratkaisut kolmeen haasteeseen: 1. Testattu konvertointimenetelmä, jonka avulla diesel käyttöiset kuorma- ja linja-autot voidaan muuttaa kustannustehokkaasti sähkökäyttöiseksi. 2. Esiselvitys, jonka pohjalta voidaan käynnistää työ EU-standardin luomiseksi yhteensopiville ja nopeasti vaihdettaville sähköisen raskaan kuljetuskaluston akuille, antaa suomalaisille alan yrityksille erinomaisen tilaisuuden toimia akkuteknologian kärjessä ja avaa samalla ovia myös uusille akkuteollisuuden toimijoille.3. Simulaatio, jonka avulla voidaan testata uusia sähköisen raskaan liikenteen konsepteja haastavissa olosuhteissa.