Tavoite

Hankkeen päätavoitteena oli kehittää paikallistuotteista elämyksiä tarjoava Via Karelia –matkailutie vastuullisemmaksi, entistä tunnetummaksi, yhtenäisemmäksi, vetovoimaisemmaksi ja omaperäisemmäksi rinnakkaishankkeen kanssa. Via Kareliaa on aiemmin kehitetty sen eteläosissa (Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala). Tällä hankkeella toteutettiin vastaavat toimenpiteet ruokamatkailupainotuksin pohjoisosissa (Kainuu, Koillismaa, Salla/Itä-Lappi).

Hankkeen alatavoitteina oli

1.       Vastuullisen ruokamatkailun ja siihen liittyvän tuoteosaamisen kehittäminen ja jalkauttaminen yrityksiin

2.       Yritysten ja toimijoiden paikallisen, alueellisen, ylimaakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen (esimerkiksi ruokaketjujen kehittäminen)

3.       Yritysten liiketoiminnan ja uusien matkailupalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun avulla (erityisesti verkostomaiset tuotteet ja paketit)

4.       Vaikuttavuuden varmistaminen ja jatkotoimenpiteiden tunnistaminen

Tulokset

Hankkeen päätuloksena oli Via Karelia –matkailutie on vastuullinen, entistä tunnetumpi, vetovoimainen ja omaperäinen, paikalliskulttuureista elämyksiä tarjoava matkailukohde.

Toimintaympäristön ja matkailualueen identiteetti ja verkostot sekä ruokamatkailun keskeiset kehittämiskohteet ja mahdollisuudet on tunnistettu. Yritysten tuotteistus-, markkinointi- ja viestintäosaaminen on lisääntynyt hankkeen aikana. Myös taloudellisesti kestävään ansaintamalliin, sekä kansainvälistymiseen liittyvä osaaminen on vahvistunut. 

Yrityksiin on jalkautettu vastuullista tuoteosaamista, ja hankkeen aikana kestävän kehityksen merkityksen ymmärrys on kasvanut kohdeyrityksissä. Vastuullisuutta on saatu juurrutettua osaksi alueiden ja sen toimijoiden arkea – ja siitä viestimiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.