Tavoite

Hankkeen päätavoite on vastuullinen, entistä tunnetumpi, yhtenäinen, vetovoimainen, omaperäinen, paikallistuotteista elämyksiä tarjoava Via Karelia –matkailutie. Via Kareliaa on aiemmin kehitetty sen eteläosissa (Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala), hankkeella toteutetaan vastaavat toimenpiteet ruokamatkailupainotuksin pohjoisosissa (Kainuu, Koillismaa, Salla/Itä-Lappi).

Alatavoitteina on

1. Vastuullisen ruokamatkailun ja siihen liittyvän tuoteosaamisen kehittäminen ja jalkauttaminen yrityksiin

2. Yritysten ja toimijoiden paikallisen, alueellisen, ylimaakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen (esimerkiksi ruokaketjujen kehittäminen)

3. Yritysten liiketoiminnan ja uusien matkailupalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun avulla (erityisesti verkostomaiset tuotteet ja paketit) 

4. Vaikuttavuuden varmistaminen ja jatkotoimenpiteiden tunnistaminen 

Tulokset

Hankkeen päätuloksena oli Via Karelia –matkailutie on vastuullinen, entistä tunnetumpi, vetovoimainen ja omaperäinen, paikalliskulttuureista elämyksiä tarjoava matkailukohde.

Toimintaympäristön ja matkailualueen identiteetti ja verkostot sekä ruokamatkailun keskeiset kehittämiskohteet ja mahdollisuudet on tunnistettu. Yritysten tuotteistus-, markkinointi- ja viestintäosaaminen on lisääntynyt hankkeen aikana. Myös taloudellisesti kestävään ansaintamalliin, sekä kansainvälistymiseen liittyvä osaaminen on vahvistunut. 

Yrityksiin on jalkautettu vastuullista tuoteosaamista, ja hankkeen aikana kestävän kehityksen merkityksen ymmärrys on kasvanut kohdeyrityksissä. Vastuullisuutta on saatu juurrutettua osaksi alueiden ja sen toimijoiden arkea – ja siitä viestimiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen tuloksia voidaan hyödyntää sekä koulutuksessa, että tutkimuksessa sekä erityisesti alueen toimijoiden kesken. Via Karelia on jo tunnistettu kokonaisuus, johon myös tämän hankkeen tulokset voidaan kytkeä.