Tavoite

Hankkeen päätarkoituksena oli perustaa sosiaali- ja terveysalan simulaatio- ja kehittämisympäristö Kemi- Tornion ammattikorkeakoulun (nykyisin Lapin ammattikorkeakoulun) Kemin kampuksen tiloihin. Keskeistä oli ympäristön muunneltavuus. Kehitystavoitteena oli monialaisuuden ja tiimityöskentelyn toimivuuden parantaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tavoitteena oli myös tietyn toiminnan tavoitetason ja tasalaatuisen työsknentelyn varmistaminen sosiaali- ja terveysalalla sekä sosiaali- ja terveysalan täydennyskoulutuksen mahdollistaminen. TKI-toimintaa pyrittiin kehittämään sekä työhyvinvointia tukemaan kuten myös sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden hoitoa ja palveluita parantamaan. Toimenpiteillä tavoiteltiin alueellisen vaikuttavuuden ja tasavertaisuuden parantamista, tasalaatuista toimintaa ja vetovoimaisuutta. Hankkeen tuloksena pyrittiin rakentamaan ja kehittämään käyttäjiä lähellä oleva ja kustannustehokas keskus, jota voidaan käyttää esimerkiksi täydennyskoulutuspaikkana, näyttöjen antamispaikkana sekä hyvinvointiteknologian testaus- ja laite-esittelypaikkana. Myös koulutuksen järjestäminen on simulaatio- ja kehittämisympäristössä mahdollista. Kohderyhmään kuuluivat Länsi-Pohjan sosiaali- ja terveysalan organisaatiot ja niissä työskentelevä henkilöstö, Lapin ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ja opettajat, kolmas ja neljäs sektori sekä kuntien asukkaat.

Tulokset

Hankkeen aikana perustettiin avoin sosiaali- ja terveysalan simulaatio- ja kehittämisympäristö. Ympäristö muodostuu oppimis- ja toimintaympäristö Soppelista sekä SKY-hospitaalista, joka on sairaalatyyppinen ympäristö. Tilat ovat muunneltavat, joten niitä voidaan hyödyntää moneen eri tarkoitukseen. Ympäristössä voidaan toteuttaa monenlaisia case-tapauksia. Nämä ovat sekä tiettyyn koulutusohjelmaan soveltuvia että myös monialaisia. Myös työelämä käyttää tiloja heille sopiviin tarkoituksiin. 24 opettajaa koulutettiin simulaatio-ohjaajiksi. Hankkeen henkilöstöresurssien myötä yhteisopettajuutta voitiin suunnitella ja uusi opetusmenetelmä saatiin paremmin käyttöön. Molemmissa ympäristöissä toimi hankkeen aikana tukihenkilö, joka perehdytti opettajat menetelmän käyttöönotossa. Hankkeen aikana saatiin valmiiksi ja käynnistettiin toistakymmentä projekti- ja opinnäytetyötä. Hankkeessa työharjoitteluaan suorittavat vanhustyön opiskelijat (kolme) ovat tehneet hankkeen toimeksiantona pienempiä projektitöitä. Näin on saatu integroitua TKI-toiminta ja hanketyö. Tiloissa järjestettiin myös apuvälinemessut, mikä toimi verkostoitumisen apuna sekä hyvinvointiteknologian hyödyntämisen ideointina. Hankkeen aikana käynnistettiin Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin hoitohenkilökunnan täydennyskoulutuskartoitus-kysely, ja sen perusteella voidaan suunnitella maksullista palvelutoimintaa. Hoitoelvytys-koulutus pilotoitiin hankkeessa, ja sitä tullaan tarjoamaan ulkopuolisille käyttäjille. Tiloissa on mahdollista järjestää myös muunlaista koulutusta. Sähköisten apuvälineiden kehittämistyön seurauksena käynnistettiin Virtu-palvelupisteen ja videoneuvottelulaitteiden avulla erilaisia ohjaustilanteiden toteutusta Lapin kuntiin. Hankkeessa kartoitettiin myös muiden Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalan simulaatioympäristöjen käyttöä ja kokemuksia. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää myös jatkohankkeiden suunnittelussa. Tilat ovat kaikkien koulutusohjelmien (hoitotyö, vahustyö, sosiaaliala) käytössä.