Tavoite

Simulaatio- ja kehittämisympäristö (SKY) -hankkeen päätarkoituksena on perustaa sosiaali- ja terveysalan simulaatio- ja kehittämisympäristö Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun (KTAMK) tiloihin ja kehittää sen toimintaa. Hanketta tukee ‘simulaatio- ja kehittämisympäristön rakentaminen’ -hanke.

Tiloissa keskeistä on ympäristön muunneltavuus, monialainen käyttö sekä sähköisten palveluiden kehittäminen.  Kehitystavoitteena hankkeessa on parantaa monialaisuuden ja tiimityöskentelyn toimivuutta, varmistaa tietty toiminnan tavoitetaso ja tasalaatuinen työskentely sekä mahdollistaa täydennyskoulutus sosiaali- ja terveysalalla. Tavoitteena on myös kehittää KTAMK:n TKI-toimintaa osana sosiaali- ja terveysalan palveluinnovaatioden kehittämistä. Lisäksi tavoitteena on työhyvinvoinnin tukeminen ja olemassa olevien käytänteiden ja yhteisten resurssien hyödyntäminen sekä asiakkaiden hoidon ja palvelujen parantaminen. Hanke parantaa alueellista vaikuttavuutta ja tasavertaisuutta. Tavoitteena on myös tehdä KTAMK:sta vetovoimaisempi.

SKY mahdollistaa potilasturvallisuuden, asiakasturvallisuuden sekä asiakkaan aseman ja oikeudet huomioimisen entistä paremmin. Monialaisuus, johtamistaidot sekä tiimityö parantuvat. Toisen ammattilaisen työ tunnetaan paremmin. Myös kädentaidot parantuvat, mikä tekee asiakastyöstä tasalaatuisempaa.

Tulokset

Hankkeen aikana perustettiin avoin sosiaali- ja terveysalan simulaatio- ja kehittämisympäristö. Ympäristö muodostuu oppimis- ja toimintaympäristö Soppelista sekä SKY-hospitaalista, joka on sairaalatyyppinen ympäristö. Tilat ovat muunneltavat, joten niitä voidaan hyödyntää moneen eri tarkoitukseen. Ympäristössä voidaan toteuttaa monenlaisia case-tapauksia. Nämä ovat sekä tiettyyn koulutusohjelmaan soveltuvia että myös monialaisia. Myös työelämä käyttää tiloja heille sopiviin tarkoituksiin. 24 opettajaa koulutettiin simulaatio-ohjaajiksi. Hankkeen henkilöstöresurssien myötä yhteisopettajuutta voitiin suunnitella ja uusi opetusmenetelmä saatiin paremmin käyttöön. Molemmissa ympäristöissä toimi hankkeen aikana tukihenkilö, joka perehdytti opettajat menetelmän käyttöönotossa. Hankkeen aikana saatiin valmiiksi ja käynnistettiin toistakymmentä projekti- ja opinnäytetyötä. Hankkeessa työharjoitteluaan suorittavat vanhustyön opiskelijat (kolme) ovat tehneet hankkeen toimeksiantona pienempiä projektitöitä. Näin on saatu integroitua TKI-toiminta ja hanketyö. Tiloissa järjestettiin myös apuvälinemessut, mikä toimi verkostoitumisen apuna sekä hyvinvointiteknologian hyödyntämisen ideointina. Hankkeen aikana käynnistettiin Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin hoitohenkilökunnan täydennyskoulutuskartoitus-kysely, ja sen perusteella voidaan suunnitella maksullista palvelutoimintaa. Hoitoelvytys-koulutus pilotoitiin hankkeessa, ja sitä tullaan tarjoamaan ulkopuolisille käyttäjille. Tiloissa on mahdollista järjestää myös muunlaista koulutusta. Sähköisten apuvälineiden kehittämistyön seurauksena käynnistettiin Virtu-palvelupisteen ja videoneuvottelulaitteiden avulla erilaisia ohjaustilanteiden toteutusta Lapin kuntiin. Hankkeessa kartoitettiin myös muiden Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaali- ja terveysalan simulaatioympäristöjen käyttöä ja kokemuksia. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää myös jatkohankkeiden suunnittelussa. Tilat ovat kaikkien koulutusohjelmien (hoitotyö, vahustyö, sosiaaliala) käytössä.