Tavoite

SOKU2- Sosiaalinen kuntoutus osaksi palvelujärjestelmää- hankkeessa (2018-2020) keskiössä olivat sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallien kuvaaminen ja edelleen kehittäminen sekä hyvien käytäntöjen ja ydintoimintojen juurruttaminen osaksi palvelujärjestelmää. Hanketyössä on etsitty vastauksia ja ratkaisuja nuorten aikuisten yksilöllisiin palvelutarpeisiin ja palveluissa syntyneisiin kohtaamisen ongelmiin.

Tarkennettuina tavoitteina oli

1. kehittää ja juurruttaa nuorten aikuisten osallisuutta ja työllistymistä edistäviä käytäntöjä hankekuntien asiakastyössä palvelujen avoimuutta, saavutettavuutta ja saatavuutta parantamalla

2. kohderyhmän tarvitsemien palveluiden parantaminen sekä sosiaalisen kuntoutuksen ydintoimintojen, palvelupolkujen ja työtapojen toteuttaminen ja kehittäminen matalan kynnyksen palveluilla yhdessä osatoteuttajien ja hankekumppanikuntien kanssa.

3. sosiaalisen kuntoutuksen kokemusasiantuntijatoiminnan ja asiakasosallisuusmuotojen kehittäminen ja vakiinnuttaminen alueelle.

4. verkkopalvelujen ja sosiaalisen median käytön tehostaminen viestintä- ja asiointivälineinä ja niiden käyttäjälähtöiseen kehittämiseen myötävaikuttaminen.

5.edistää kehitettyjen ja kokeiltujen sosiaalisen kuntoutuksen toimintojen ja käytäntöjen integrointia ja juurruttamista kuntien ja alueiden palveluiden rakenteeseen.

Sosiaalisen kuntoutuksen toteutus hankkeessa

Hankkeessa on toteutettu ja kehitetty erilaisia matalan kynnyksen palveluita, joissa nuorten tilanteisiin puututtaisiin kokonaisvaltaisesti mahdollistamalla asiakkaiden osallisuus ja edistämällä heidän toimintamahdollisuuksiaan ja polkuja ammatilliseen koulutukseen ja työelämään. Hankkeessa on parannettu palveluiden avoimuutta, seinättömyyttä ja saavutettavuutta yhteiskehittämisen periaatteella. Yhteiskehittämiseen osallistuivat niin nuoret, sosiaalisen kuntoutuksen toimijat kuin keskeiset viran- omaisverkoston toimijat.

Kehittämistyö

1.Sosiaalisen kuntoutuksen toimivien työkäytäntöjen edelleen kehittäminen ja kuvaaminen/dokumentointi nuorten ja yhteistyökumppaneiden kanssa, palvelumuotoilun keinoin

2.Asiakkaan osallisuutta ja työllistymistä tukevien käytäntöjen juurruttaminen ja yhteiskehittäminen osana nuorten kanssa toimivien tahojen asiakastyötä kunnissa.

3.Arviointitiedon tuottaminen, välittäminen ja käytäntöön saattamista

 

 

Tulokset

-Hankkeeseen osallistuneen kohderyhmän arkielämän taidot ja työ- ja toimintakyky ovat parantuneet ja eteneminen koulutus- ja työllisyyspoluilla ovat edistynyt.

-Kohderyhmän syrjäytymisuhka on vähentynyt. Asiakkaan kokemus omasta itsestä aktiivisena toimijana ja osallisena oman elämän valinnoissa on vahvistunut.

-Eri toimijat tunnistavat paremmin sosiaalisen kuntoutuksen tarpeessa olevan asiakkaan ja heillä on käytössään paikallisesti kehitetty matalan kynnyksen ‘palvelupaketti’ nuoren aikuisen asiakkaan auttamiseksi. Kyseinen palvelupaketti on kokemusasiantuntijoiden tuella kehitetty ja se mahdollistaa asiakaskohtaisen räätälöinnin. Asiakkaan aloittaessa sosiaalisen kuntoutuksen prosessin, se käynnistää hänelle tarkoituksenmukaisen tuen.

-Asiakkaan joustava siirtyminen on mahdollista sosiaalisen kuntoutuksen, työelämään valmennuksen ja koulutukseen johtavien polkujen välillä tai hän voi olla useammassa prosessissa samanaikaisesti. (esim säätiö – oppilaitos – sosiaalisen kuntoutuksen toiminnat yms)

-Asiakkaiden tiedonsaanti omista oikeuksistaan on parantunut sekä heidän luottamuksensa elämään ja tulevaisuuteen on vahvistunut.

-Kokemusasiantuntijoiden rooli paikallisessa kehitystyössä on tunnistettu ja tunnustettu ja se on mahdollista liittää r osaksi palvelujärjestelmää.

-Osatyökykyisten ja vammaisten henkilöiden erityiset tarpeet osataan tunnistaa ja huomioida yhdenvertaisia palveluja kehitettäessä.

-Henkilöstön asiakaslähtöinen ohjausosaaminen ja asiakasymmärrys on parantunut ja sitä on tuettu hankkeen aikana. Tukena on myös ollut arvioinnin tuottama tieto.