Tavoite

Hankkeen tavoitteena on mallintaa yritysten sosiaalisen vastuun ilmentymistä ja toimenpiteitä sidosryhmien näkökulmasta. Tavoitteena on auttaa yrityksiä verkostoitumaan sekä vahvistamaan yhteistyötä uusien ja olemassa olevien sidosryhmien kanssa. Sosiaalinen vastuullisuus on ennen kaikkea positiivista sidosryhmien välistä vuorovaikutusta, joka tuottaa molemminpuolista lisäarvoa. Hankkeen tavoitteet: 

  • Sparrata yrityksiä ymmärtämään mitä sosiaalinen vastuullisuus on ja tunnistamaan heidän omia sosiaalisen vastuun käytäntöjä. Tämän kautta he voivat saada kilpailuetua vastuullisuus viestinnän avulla esim. positiivisen työnantajakuvan kehittämiseen sekä työntekijöiden sitoutumiseen.  
  • Viestiä asiakkaille sosiaalisesta vastuullisuudesta. Se on tärkeää, sillä yhä useampi asiakas on kiinnostunut yritysten vastuullisuudesta.  
  • Yhteistyön vahvistaminen yritysten hankinta- tai toimitusketjujen välillä sosiaalisesti vastuullisia toimia tunnistamalla, kehittämällä ja lisäämällä. 
  • Sparrauksen avulla saada tietoa erilaisten ja erikokoisten yritysten sidosryhmistä ja sosiaalisen vastuun teoista. Tämän tiedon avulla profiloidaan yrityksiä, luodaan profiilikuvauksia ja luodaan mallinnus sosiaalisen vastuun teoista sidosryhmien vuorovaikutuksessa. Mallinnus muotoutuu tiedon mukaan, mutta se voi olla esimerkiksi interaktiivinen kuva, jossa näkyy yritysprofiilit, sidosryhmät ja sosiaalisen vastuun teot. 
  • Luoda mallinnuksesta yrityksille uusi käyttökelpoinen työkalu, joka osoittaa yrityksille mitä kaikkea ne jo tekevät sosiaalisen vastuun toteutumiseksi. Se myös edistää yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistamista sidosryhmissä ja antaa yrityksille pohjan vastuullisuusviestintään. Mallinnukset myös havainnollistavat yrityksille mitä muut tekevät ja tarjoavat näin ideoita kehittää omaa toimintaansa.  
  • Mallinnusten avulla voidaan levittää laajemmin, kansallisesti ja kansainvälisesti, tietoa siitä kuinka sosiaalisesti vastuullinen Lapin matkailu on. 

Tulokset

Hankkeen tuloksena syntyy mallinnuksia yritysten profiloinnin mukaisesti. Mallinnukset osoittavat sosiaalisen vastuun ilmentymisen yritysten sidosryhmien näkökulmasta. Tuloksista viestitään kirjoituksen ja yhteistyötapaamisen kautta, jossa mallinnuksia esitellään. Hanketta ja sen tuloksia esitellään myös aiheeseen liittyvissä kansallisissa ja kansainvälisissä seminaareissa ja konferensseissa. Mallinnukset toimivat myös lähtökohtana kehittämishankkeelle, jossa on tarkoitus kehittää yrityskohtaisesti kohti vastuullisempaa liiketoimintaa. 

Projektin tuloksena  

  • yritykset oppivat tunnistamaan ja vahvistamaan sosiaalisen vastuullisuuden toimiaan ja saavat kilpailuetua viestimällä niistä houkutellakseen työntekijöitä ja asiakkaita. 
  • laajennetaan TKI-toimintaan osallistuvaa pk-yritysten joukkoa luomalla verkostot ja kehittämistoimenpiteet valmiiksi tulevaa hanketta varten 
  • hankitaan ymmärrys Lapin yritysten vastuullisuuden tasoista ja kehittymistarpeista 
  • yritykset kykenevät verkostoitumaan sekä vahvistamaan yhteistyötä sekä uusien että olemassa olevien sidosryhmien kanssa 

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen avulla laajennetaan TKI-toimintaan osallistuvaa joukkoa, osallistamalla toimijoita toimenpiteisiin ja kasvattamalla verkostoja ja yhteistyötä. Projektissa luodaan uusia verkostoja ja näin sitoutetaan yritykset valmiiksi tulevaa kehittämishanketta varten, joka suunnitellaan tämän projektin tulosten pohjalta. Näin olleen hanke vahvistaa kehittämisyhteistyötä matkailun toimialan kanssa. Hanke vahvistaa myös matkailun asiantuntijoiden osaamista. Hankkeen toimintatapa on uusi ja innovatiivinen vastuullisuuden näkökulmasta. Se tuottaa yrityksille mallin, jonka avulla he voivat uudella tapaa ymmärtää ja tarkastella omia sidosryhmiään ja vastuullisuuttaan. Mallinnusten avulla yritykset voivat kehittää prosessejaan entistä vastuullisemmaksi hankkeen aikana. Hankkeessa luodaan innovatiivisia vastuullisuusprofiileja samanlaisia arvoja omaavien yritysten mukaisesti sekä mallinnus, joka osoittaa yritysten sosiaalisen vastuun teot eri sidosryhmien välillä. Profiilit ja mallinnus auttavat yrityksiä jatkossa verkostoitumaan sekä vahvistamaan yhteistyötä sekä uusien että olemassa olevien sidosryhmien kanssa. Tämä puolestaan edistää koko Lapin matkailun vastuullisuutta. Hankkeen toimintatapa voidaan jalkauttaa toisille matkailualueille ja jopa muille aloille sosiaalisen vastuun tunnistamiseksi ja mallien luomiseksi.