Tavoite

SOTETIE-hankkeen päätavoitteena oli edistää sote-alan ammattilaisten työelämän muutosten edellyttämän osaamisen päivittämistä ja uudistamista jatkuvan oppimisen tiekartan avulla.

 

Osatavoitteena oli:

1.       Määrittää sote-alan ammattilaisille yhteisten osaamisten sisältökuvaukset. Luoda sote-alan yhteisen osaamisen arviointimenetelmiä yksilön ja työyhteisön osaamisen arviointiin.

2.       Koota jo olemassa olevasta sote-alan verkko-opintotarjonnasta valtakunnalliselle digialustalle ne opinnot, jotka vastaavat sote-alan ammattilaisten yhteisiin osaamisiin.

3.       Suunnitella asiakas- ja palveluohjausosaamisen monialainen koulutuskokonaisuus huomioiden osaamistarpeet. Koulutuskokonaisuus pilotoidaan.

4.       Muodostaa sote alan yhteisen osaamisen arvioinnin ja kootun korkeakoulujen OpenSOTEstudies verkko-opintotarjonnasta sähköinen sote-ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta.

5.       Kehittää työelämälähtöinen sote- alan ammatillisten erikoistumiskoulutusten, ketterän kehittämisen malli, jossa tunnistetaan työelämän osaamisen vajeet ja vastataan niihin.

Tulokset

Kirjallisuuskatsaukset 11 geneerisestä osaamisesta. Sote-alan ammattilaisten käsityksiä geneerisistä osaamisista kartoitettiin verkkokyselyllä ja tietoa syvennettiin tulevaisuusfoorumeilla. Geneeristen osaamisten olennaisuutta arvioitiin eDelfoi-menetelmällä. Erilaiset menetelmät mahdollistivat sote-alan ammattilaisten käsitysten huomioon ottamisen.

Toiminnalliset geneeriset osaamiskuvaukset kuvattiin ja muotoiltiin kvalifikaatioiksi, jotka sote-alan ammattilaiset arvioivat. Kvalifikaatiot määriteltiin NQF-tasoille 6 ja 7, joissa otettiin huomioon myös tulevaisuusnäkökulma.

Kehitettiin sähköinen geneerisen osaamisen itsearviointimenetelmä, Arviointipysäkki (sisältä osaamisen käsitteen kuvauksen, osaamisen itsearviointiittarit ja niiden vastaamisohjeet sekä palautteet ja linkit osaamista tukevaan opintojen hakuportaaliin). Osaamisen itsearviointimenetelmä on tehty sekä suomeksi että ruotsiksi. Arviointimenetelmä on ensisijaisesti tarkoitettu sote-alan työntekijän osaamisen itsearviointiin.

Kartoitus geneeriseen osaamiseen liittyvästä verkko-opintotarjonnasta sotealan koulutusta tuottavissa korkeakouluissa. Kartoituksen tuloksena löydettiin mm. ne geneeriset osaamiset, joista verkko-opintoja löytyi vähiten: asiakaslähtöisyysosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, kestävän kehityksen osaaminen, viestintäosaaminen sekä monialainen yhteistoimintaosaaminen. Yhteiskehittely korkeakoulujen toimijoiden kanssa tuotti suositukset opintojen järjestämiseksi.

Työpajojen tuloksena syntyi kuvio asiakas- ja palveluohjauksesta, jossa mm. palvelun erilaiset tasot tulevat näkyviin. Saatua tietoa asiakas- ja palveluohjauksen osaamisvajeista hyödynnettiin myös pilotoidun 20op laajuisen asiakas- ja palveluohjauksen koulutuksen sisältöjen suunnittelussa.

Koulutuspilotin jälkeen luotiin neljä 2op laajuista Mooc-kurssia. Tuotettiin myös koulutuspolku-kuvio, joka selventää asiakas- ja palveluohjauksen osaamisen syventämisen eri mahdollisuuksia sote- ammattilaiselle.

Sotetie.fi -sivuston osaksi rakennettiin automatisoitu hakutyökalu, joka etsii geneerisiin osaamisiin liittyviä opintojaksoja opintopolku.fi palvelusta. Automatisoitu työkalu etsii koneoppimismalleja käyttäen sopivia opintojaksoja ja näyttää ne osana sivustoa.

Jatkuvan oppimisen toiminnan/kehittämisen malli, joka löytyy Sotetie.fi –sivuston Jatkuva oppiminen – osiosta ja sen alaosioista: 1. Koulutukseen hakeutumisen lähtökohdat ja mahdollisuudet, 2. Jatkuvan oppimisen koulutuksen työelämälähtöinen suunnitteluprosessi, 3. Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi ja 4. Keinoja ja palveluja jatkuvaan oppimiseen.

Työelämälähtöisen koulutuksen erikoisosaamisen ja osaamisen kehittämisen mallin ainekset ovat rakentuneet työelämälähtöisten työpajojen myötä, jotka ovat toimineet kehittämisen foorumina ja näin tuottaneet tavoitellun tuloksen. Sotetie.fi -sivustolla kuvataan hankkeessa toteutettu jatkuvan oppimisen koulutuksen työelämälähtöinen suunnitteluprosessi.