Tavoite

SOTE-PEDA 24/7 -hankkeessa kehitetään sote-alan korkeakoulutukseen tulevaisuuden digi-sote e-osaamisen määrittely ja luodaan kansalliselle korkeakouluverkostolle yhteisiä opintoja, pedagogisia ratkaisuja ja oppimisympäristöjä.Tavoitteena on vahvistaa eri alojen opiskelijoiden, opettajien ja ammattilaisten monialaista osaamista sosiaali- ja tarveydenhuoltoalan digitaalisten palveluiden ja rakenteiden käyttämisessä, johtamisessa sekä yhteiskehittämisessä.Tuotetaan helposti käytäntöön sovellettavia pedagogisia malleja ja sisältöjä monialaisen digi-sote osaamisen vahvistamiseksi nano-oppimisen ideologian mukaisesti.

Tulokset

Hankkeen aikana on tuotettu Digisoteosaamisen määrittely, jossa kuvataan keskeisimmät osaamisalueet (12kpl), niiden sisällöt ja osaamistavoitteet.Näistä määriteyistä osaamisalueista ja niihin liittyvistä sisällöistä tuotettiin avointa oppimateriaalia korkeakouluopiskeijoille, opettajille ja terveydenhuollon ammattilsisille. Sisältöä tuotettiin ns. Mikroina (mikro-oppimisen yksi pieni sisältö) 422kpl ja massiiveina avoimina verkkokursseina (MOOC) 30kpl.Hankkeen aikana kehitettiin pedagogisia tuotteita ja ratkaisuja siihen, miten tulevaisuuden digisoteosaamista olisi järkevää opettaa ja opiskella. Keskeisiä tuloksia olivat mm. Mikrot, MOOCit, Palvelumuotoilun oppimiskokonaisuus, osaamismerkit, Eettinen toimintamalli, Verkkosimulaatio-oppimisen malli, Trialogisen oppimisen viitekehyksen soveltaminen digisoteosaamisen kehittämisessä, Digitaalisen yhteiskehittämisen / -Living Labin malli, sekä opettajille suunnattu ohjekirja ja pedagoginen korttipakka.Osaamisen määrittelytyön tuloksia on siirretty ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmiin sekä tutkinto- että erikoistumiskoulutuksiin. Hankkeen aikana muodostettiin opettajaverkosto, jonka avulla sisältöjä on kyetty viemään käytäntöön ja juurruttamaan osaksi opetussuunnitelmia.Hankkeessa suoritettuja opintopisteitäAMK: 6658YAMK: 1941Hankkeen toimijoita: 136Opettajaverkoston jäseniä: 338