Tavoite

Spot-lit oli kolmivuotinen hanke (2018-2022), jonka tavoitteena oli kasvattaa kirjallisuusmatkailualaa pohjoisen periferian ja arktisen alueen alueella tukemalla tämän kulttuurisesti rikkaan alueen organisaatioita ja yrityksiä kasvattamaan yhteistyötä ja sitouttamaan yleisöä paremmin. Hankkeen visio oli ‘kasvattaa yrittäjyyttä ja pk-yritysten tavoittavuutta paikallisten markkinoiden ulkopuolelle kehittämällä ja markkinoimalla kirjallisuusmatkailutuotteita’.

Hanke sai rahoitusta NPA-ohjelmasta toimintalinjalta 2 ‘Yrittäjyyden edistäminen’, erityistavoite – syrjäisten ja harvaan asuttujen alueiden pk-yritysten markkinaosuuden kasvattaminen paikallisia markkinoita laajemmalle.

Tulokset

Hankkeen kirjallisuusmatkailun tukiohjelmassa kehitettiin ja kokeiltiin neljää kirjallisuusmatkailun mallia: WildeThings Model, Young People’s LT Model, The Wild Atlantic Way Literary Performance Model, Digital Innovations for growth model. Hankkeen alkuvaiheessa valmistui kirjallisuusmatkailun kartoitustutkimus, jonka tuloksena saatiin keskeiset tulokset, joilla hahmotettiin mahdollisuuksia pk-yritysten sitoutumisen lisäämiseen kumppanialueilla.

Hankken toiminta-alueilla laadittiin neljä kirjallisuusmatkailun mallia, jotka dokumentoitiin jatkohyödyntämistä varten ja jotka heijastavat ja hyödyntävät kunkin alueen ainutlaatuista paikallistuntemusta ja kirjallisuuden vahvuuksia.

Lisäksi Spot-lit-kumppanit Irlannissa, Pohjois-Irlannissa, Skotlannissa ja Suomessa järjestivät syksyllä 2020 ja keväällä 2021 sarjan työpajoja kirjallisuusmatkailun kehittämisestä kiinnostuneille yrityksille.

Työpajojen jälkeen osallistujia kutsuttiin mukaan kirjallisuusmatkailun yritystukiohjelmaan (Literary Tourism Product Innovation Programme LT-PIP). Ohjelman tuloksena syntyi 28 uutta kirjallisuusmatkailutuotetta hankkeen kumppanialueilla Irlannissa, Pohjois-Irlannissa, Suomessa ja Skotlannissa. 

Ohjelman tueksi laadittiin työkalupakki ja runsaasti muita materiaaleja kattavaksi ohjeistoksi, joilla tuetaan kirjallisen matkailun ja matkailuun liittyvien yritysten kehittämistä NPA-alueella ja sen ulkopuolella. Lisäksi laadittiin opas pk-yrityksille, jotka ovat aloittamassa tai harkitsevat kirjallisuuden matkailupalvelun tai -tuotteen kehittämistä paikallisille, kotimaisille tai kansainvälisille markkinoille. Oppaasta on tarkoitus olla hyötyä myös monille sidosryhmille, jotka ovat kiinnostuneita kirjallisuusmatkailusta, kuten paikallisviranomaisille, matkailutoimistoille ja lukuisille elinvoimaisille taide- ja kulttuuriorganisaatioille hankealueilla.