Step2Job – Työuralle osaamista tunnistamalla Rahoittajat Sisältöön liittyvät linkit Siirry hankkeen omalle sivulle Lisätietoa Leena Inkeröinen Aikataulu 1.6.2016 -31.05.2019 Kokonaisbudjetti EU-rahoituksen osuus 279215 € Organisaation oman rahoituksen osuus 22709 € Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen tavoitteena on:1. Kokeilla uudenlaista generalististen alojen (muiden kuin lailla säädettyjen ammattialojen) korkea-koulutettujen ammatti- ja työelämäosaamisen tunnistamisen mallia, jossa osaamista tunnistetaan yhdessä työelämän kanssa arvioiden. 2. Tunnustaa lappilaisten maahanmuuttajien korkeakoulutasoista osaamista työelämälähtöisesti ja työelämätilanteissa kahdella tavalla: asiakaslähtöisesti joko AHOT-prosessin kautta Lapin korkeakoulujen tutkinto-opintoihin rinnastamalla tai digitaalisia osaamismerkkejä myöntämällä.3. Täydentää ja kehittää maahanmuuttajataustaisten korkeakoulutasoista ammattiosaamista avointen korkea-kouluopintojen kautta sekä työssä tarvittavaa suomen kielen taitoa.4. Tehdä korkeakoulukonsernin AHOT-prosesseja ja -mahdollisuuksia näkyvämmiksi sekä tutummaksi maahanmuuttajataustaisille korkeakouluopintoja lähtömaassaan suorittaneille ja alueen tieto-, neuvonta- ja ohjaushenkilöstölle (esim. TE-palveluiden henkilöstö, TNO-verkosto, opetushenkilöstö…).Lisäksi hankkeen yleisempänä tavoitteena on edistää maahanmuuttajien työelämäverkostojen rakentumista ja työllistymistä avoimille työmarkkinoille sekä työn opinnollistamisen käytäntöjä. Hankkeen laajempana, välillisenä tavoitteena on edistää koulutuksellista, kulttuurista sekä sukupuolten välistä tasa-arvoa: hankkeella tuetaan maahanmuuttajien työllistymistä sekä erityisesti maahanmuuttajataustaisten naisten osaamisen kehittymistä ja työelämään siirtymistä osaamista kehittämällä ja tunnustamalla. Toimenpiteisiin kannustetaan osallistumaan etenkin naisia, koska maahanmuuttajista naisilla on suurempi riski jäädä työlämän ulkopuolelle kuin miehillä koulutustaustasta riippumatta. Hankkeen aikaansaamaa muutosta voi seurata esimerkiksi ahotoitujen tutkintojen tai osaamisen määrän, toteutuneiden työkokeilujen määrän, haettujen digitaalisten osaamismerkkien määrän sekä suoritettujen opiskelupäivien määrän kautta. Lisäksi hankkeen tavoitteisiin pääsyä voidaan arvioida suoraan hankkeen aikana työllistyvien määrän kautta. Tulokset Hankkeen välittöminä tuloksina: 1. Lapin korkeakoulukonsernin yhteiset digitaaliset osaamismerkit (n. 30-50 kpl), jotka kuvaavat maahanmuuttajataustaisten työelämä- ja ammattiosaamista työelämälähtöisesti, sekä niiden myöntämisen käytännöt ja prosessit maahanmuuttajataustaisen kohderyhmän osalta.2. Maahanmuuttajien osaamista saadaan tunnistettua ja tunnustettua lappilaisten korkeakoulujen kautta kahdella tavalla, sekä rinnastamalla korkeakoulujen tutkintoihin tai niiden osiin että myöntämällä digitaalisia osaamismerkkejä erityisesti geneerisiä työelämätaitoja koskien. Työelämäjaksojen kautta maahanmuuttajat saavat työelämäkontakteja ja rakentavat ammatillisia verkostojaan. Työn opinnollistamisen käytännöt kehitty-vät, työssä hankittavan osaamisen tunnustamiskäytännöt kehittyvät. 3. Maahanmuuttajataustaisten työnhakijoiden (tai koulutustaan vastaamattomissa työtehtävissä työsken-televien ammattiosaaminen kehittyy avoimina korkeakouluopintoina suoritettujen opintokokonaisuuksien kaut-ta sekä suomen kielen osaaminen paranee. Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien suomen kielen opetuk-seen syntyy työelämälähtöinen ja -läheinen koulutusmalli.4. Lapin korkeakoulujen AHOT-prosessit avataan asiakasnäkökulmasta erityisesti maahanmuuttajataustaisia osaamisen tunnustamisesta hyötyviä asiakkaita ajatellen, jolloin korkeakoulutasoista osaamisen tunnustamis-mahdollisuutta osataan hyödyntää alueella laajemmin. TNO- ja opetushenkilöstön osaaminen AHOTointi- ja osaamisen tunnustamiskäytännöistä laajenee. Myös viranomaispuoli saa tietoa korkeakoulujen tarjoamista mahdollisuuksista maahanmuuttajataustaisille asiakkaille.Hanke edistää koulutuksellista tasa-arvoa tarjoamalla maahanmuuttajataustaisille lisä- ja täydennyskoulutusta avoimina korkeakouluopintoina sekä tunnistamalla jo aiemmin hankittua osaamista. Hanke ehkäisee maahan-muuttajataustaisen väestön syrjäytymistä tehokkaasti aktivoimalla työnhakijoita kehittämään osaamistaan ja hakemaan sitä kautta paikkaansa avoimilta työmarkkinoilta. Hanke edistää maahanmuuttajien osaamisen tun-nustamista myös työelämässä: digitaalisten osaamismerkkien myöntämisen kautta saadaan selkeä työkalu, jonka avulla työllistäjä voi hahmottaa henkilön osaamista ja tehdä riskittömämpiä rekrytointeja. Hanke lisää maahanmuuttajien ammatti- ja työelämäosaamista sekä edistää maahanmuuttajien työllistymistä avoimille työmarkkinoille.Pidemmällä aikavälillä hanke mahdollistaa esimerkiksi Lapissa asuvien maahanmuuttajien korkeakoulu-tukseen siirtymistä ja suomalaisen tutkinnon hankkimista, koska osaamista tunnistamalla ja tunnustamalla voidaan nopeuttaa korkeakouluopintoihin siirtymistä ja opintojen suorittamista. Pidemmällä aikavälillä hanke lisäksi kehittää lappilaista elinkeinoelämää, koska työttömät maahanmuuttajat ovat iso työvoimareservi, jota ei tällä hetkellä pystytä ottamaan täysimääräisesti käyttöön. Tulosten hyödynnettävyys Hankkeessa kehitetyt digitaaliset osaamismerkit jäävät hankeorganisaatioiden käyttöön Osaamismerkkien käyttöä kehitetään edelleen myös hankkeen päätyttyä, tavoitteena on, että niistä tulisi pysyvä sekä täydennyskoulutuksen että perusopetuksen tiettyjen osa-alueiden työelämälähtöinen osaamisen kuvaamisen tapa ja menetelmä. Työstettävät materiaalit ja esimerkiksi esitteet ovat myöhemmin hyödynnettävissä mm. TE-toimiston henkilöstöllä tai muilla tieto-, neuvonta- ja ohjaustyötä tekevillä henkilöillä Lapissa. Materiaalin kautta voidaan korkeakoulutasoista osaamista tai koulutusta omaavat asiakkaat ohjata tehokkaasti hakemaan rinnastamispäätöksiä, jolloin heidän työllistymisensä avoimille työmarkkinoille nopeutuu ja helpottuu. Hankkeen tuloksena syntyy maahanmuuttajataustaisille työnhakijoille räätälöityjä pienempiä opintokokonaisuuksia, joilla kehitetään työelämätaitoja sekä työnhakutaitoja. Nämä opintokokonaisuudet sekä niitä varten työstetyt materiaalit jäävät hakijaorganisaatioiden käyttöön. Hankkeesta jää myös jälkeen hyviä käytäntöjä työelämälähtöisestä ja työelämän kanssa yhdessä tehtävästä osaamisen tunnustamisesta, joita voidaan hyödyntää sekä hankeorganisaatioissa että laajemminkin Suomessa hankkeen päättymisen jälkeen