Tavoite

Hankkeen tavoitteena oli 
  • varmistaa porontaljojen talteenotto ja hyödyntäminen
  • selvittää menetelmiä ja vaihtoehtoja porontaljan käsittelyyn ja jalostukseen (poronomistajien mittakaavassa toteutettuna)
  • parantaa alkutuottajien taljoista saamaa hintaa
  • lisätä taljoihin liittyvää elinkeinotoimintaa alueella

Tulokset

Hankkeessa saavutettiin tavoite, jolla porontalja tuotiin mukaan poroelinkeinon arkeen ja kahvipöytäkeskusteluihin tärkeänä ja huomionarvoisena porosta saatavana tuotteena ja myyntiartikkelina. Porontalja tuotiin mukaan poroelinkeinonharjoittajien tietoisuuteen olemalla esillä kaikissa hankkeen aikana ilmestyneissä Poromies-lehden numeroissa. Huipennuksena oli lehden 2/2022 välissä julkaistu Porontaljojen tuotanto- ja myyntiopas.Opas julkaistiin myös sähköisenä versiona ja se on tallennettu pysyvästi saataville sekä Paliskuntain yhdistyksen internetsivuille, että ammattikorkeakoulujen Theseus-järjestelmään. Lisäksi hankkeen toiminta-aikana kirjoitettiin viimeiset artikkelit Poromies-lehteen 2/2023, joka ilmestyi hankkeen päättymisen jälkeen. Poronhoitajia tavoitettiin lisäksi aktiivisella esillä ololla sosiaalisessa mediassa, sekä osallistumalla useisiin eri poroalan tapahtumiin. Osana hankkeen toimintoja oli myös laajat suorat yhteydenotot elinkeinonharjoittajiin ympäri poronhoitoaluetta. Porontaljojen tilanteesta, arvosta, siitä saatavista tuotteista ja tuoteaihioista yleensä, on käyty useita keskusteluja eri paliskuntien poroisäntien, teurastamoesimiesten sekä poronhoitajien kanssa niin puhelimitse kuin kasvokkain tilaisuuksissa ja muissa kohtaamisissa. Näillä arjen kohtaamisilla ja keskusteluilla on merkittävä vaikutus elinkeinossa vallitsevan ajatus- ja arvomaailman muodostumiseen. Hankkeen aikana on ollut huomattavissa poronhoidossa vallitseva näkemys siitä, että elintarviketuotantoon menevien jakeiden ohella porontalja nähdään yhtenä tärkeimmistä porosta saatavista myyntiartikkeleista ja lisätulonlähteistä. Sen kaupallistamisen eteen ollaan valmiita ponnistelemaan, ja halukkaita tuotteitamaan sitä sekä itse, että tekemään laajaa yhteistyötä myös taljoja markkinoille saattavien tahojen kanssa.Hankkeen tiedonvälityksellisin toimin parannettiin alkutuottajien porontaljoista saamaa hintaa varmistamalla taljamarkkinoille lisää taljojen ostajia, sekä isoja teollisen alan ostajia että pienempiä suoramyynnin asiakkaita. Verkostotyöllä käsityöalan ammattilaisten sekä alan harrastajien parissa, lisättiin tietoisuutta porontaljojen hyödyntämisestä käsityömateriaalina, sekä niiden hankkimisesta suoraan alkutuottajilta. Taljojen myyntiketjun lyhentäminen lisää alkutuottajien taljoista saama hintaa ylimääräisten välikäsien jäädessä pois. Yleinen tiedotus taljojen käytöstä tuotteena, sekä niiden hankinnasta suoraan alkutuottajilta lisää sekä kiinnostusta taljoja kohtaan eri käyttäjäryhmien keskuudessa, että ohjaa mistä taljojen tuottajia voi tavoittaa. Verkostotyöllä avattiin taljakauppoja sekä eurooppalaisiin nahkatehtaisiin, että mongolialaiseen kenkätehtaaseen ja konkreettisesti tuettiin poronomistajia ja teurastamoita viennin aloittamiseen.Hankkeessa selvitetyt menetelmät ja vaihtoehdot taljojen poronomistajien mittakaavassa tehtävään käsittelyyn ja jalostukseen ovat tuottaneet kirjallista ja videoitua ohjeistusta sekä työpajoissa toteutettua ohjausta. Tuotteet ja tuotesaihiot joihin hankkeessa keskityttiin, olivat kyllästetty muokattu talja, ilmakuivattu talja, lemmikeille suunnatut taljatuotteet, kenkämateriaaliksi talteenotettavat koipinahat sekä taljojen luonnonmukainen käsittely ja siitä johdetut käsityötuotteet.