Tavoite

Hankkeen kehittämistavoitteena oli vahvistaa Lapin matkailuyritysten valmiuksia omien johtamisprosessien uudistamiseen sekä tukea positiivisten työntekijäkokemusten syntyä, työhyvinvointia, työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista. Tavoitteena oli tuottaa työntekijöiden haastattelujen kautta tietoa, jota voi hyödyntää matkailutoimialan yrityksissä esimiestyön käytänteiden ja sisäisten prosessien kehittämiseksi. Tieto myös auttaa lappilaisia matkailuyrityksiä positiivisten työntekijäkokemusten edellytysten luomiseen ja vahvistamiseen matkailualan töissä Lapissa. 

Tulokset

Hankkeessa selvitettiin positiivisen työntekijäkokemuksen ja työntekijäymmärryksen käsitteitä sekä sitä, että mitä ne tarkoittavat Lapin matkailuelinkeinon näkökulmasta. Hankkeessa laadittiin esiselvitysraportti sekä matkailualan esimiehille suunnattu?opas,?pohdintapakka?ja virtuaalinen oppimateriaali, jotka tarjoavat avaimet positiivisen työntekijäkokemuksen tuottamiseen.?  

Positiivinen työntekijäkokemus – Opas esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9   

Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151   

Positiivinen työntekijäkokemus – lyhyet sähköiset oppimateriaalit  

Ennen työsuhdetta: https://www.youtube.com/watch?v=-EADhAkpZmo&feature=youtu.be   

Työsuhteen aikana: https://www.youtube.com/watch?v=TOYXkKPSs5g&feature=youtu.be   

Työsuhteen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=NZ11ubYOwTw&feature=youtu.be   

Oppaassa positiivista työntekijäkokemusta käsitellään työntekijäpolun kautta: ennen työsuhdetta, työsuhteen aikana ja työsuhteen jälkeen. Työntekijäpolun vaiheissa tunnistetaan kriittisiä hetkiä, kosketuspisteitä, jolloin työntekijät ovat vuorovaikutuksessa organisaation, työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kosketuspisteiden tarkastelulla voidaan ymmärtää niitä tilanteita, jotka vaikuttavat työntekijäkokemuksen muodostumiseen.   

Materiaaleja voi hyödyntää esimiestyössä esimerkiksi osana henkilöstötoimintojen tai johtamisen osaamisen kehittämistä. Materiaalin koonnissa on hyödynnetty alan kirjallisuutta, matkailualan työntekijöille tehtyä Positiivinen työntekijäkokemus -kyselyä, teemahaastattelua sekä esimiehille pidettyjen työpajojen antia.