Tarkastelussa matkailualan työntekijäkokemus Rahoittajat Lisätietoa Mirva Tapaninen Aikataulu 1.8.2019 -31.12.2020 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 89252 € Lapin AMKin omarahoitus 17851 € Koulutus Matkailu Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet ESR 2014-2020 Hankkeen tila Päättynyt Tavoite Hankkeen kehittämistavoitteena oli vahvistaa Lapin matkailuyritysten valmiuksia omien johtamisprosessien uudistamiseen sekä tukea positiivisten työntekijäkokemusten syntyä, työhyvinvointia, työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista. Tavoitteena oli tuottaa työntekijöiden haastattelujen kautta tietoa, jota voi hyödyntää matkailutoimialan yrityksissä esimiestyön käytänteiden ja sisäisten prosessien kehittämiseksi. Tieto myös auttaa lappilaisia matkailuyrityksiä positiivisten työntekijäkokemusten edellytysten luomiseen ja vahvistamiseen matkailualan töissä Lapissa. Tulokset Hankkeessa selvitettiin positiivisen työntekijäkokemuksen ja työntekijäymmärryksen käsitteitä sekä sitä, että mitä ne tarkoittavat Lapin matkailuelinkeinon näkökulmasta. Hankkeessa laadittiin esiselvitysraportti sekä matkailualan esimiehille suunnattu?opas,?pohdintapakka?ja virtuaalinen oppimateriaali, jotka tarjoavat avaimet positiivisen työntekijäkokemuksen tuottamiseen.? Positiivinen työntekijäkokemus – Opas esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9 Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151 Positiivinen työntekijäkokemus – lyhyet sähköiset oppimateriaalit Ennen työsuhdetta: https://www.youtube.com/watch?v=-EADhAkpZmo&feature=youtu.be Työsuhteen aikana: https://www.youtube.com/watch?v=TOYXkKPSs5g&feature=youtu.be Työsuhteen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=NZ11ubYOwTw&feature=youtu.be Oppaassa positiivista työntekijäkokemusta käsitellään työntekijäpolun kautta: ennen työsuhdetta, työsuhteen aikana ja työsuhteen jälkeen. Työntekijäpolun vaiheissa tunnistetaan kriittisiä hetkiä, kosketuspisteitä, jolloin työntekijät ovat vuorovaikutuksessa organisaation, työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kosketuspisteiden tarkastelulla voidaan ymmärtää niitä tilanteita, jotka vaikuttavat työntekijäkokemuksen muodostumiseen. Materiaaleja voi hyödyntää esimiestyössä esimerkiksi osana henkilöstötoimintojen tai johtamisen osaamisen kehittämistä. Materiaalin koonnissa on hyödynnetty alan kirjallisuutta, matkailualan työntekijöille tehtyä Positiivinen työntekijäkokemus -kyselyä, teemahaastattelua sekä esimiehille pidettyjen työpajojen antia.