Tavoite

Hankkeen kehittämistavoite:

Hankkeen kehittämistavoitteena on vahvistaa Lapin matkailuyritysten valmiuksia omien johtamisprosessien uudistamiseen sekä tukea työhyvinvointia, työntekijöiden motivaatiota ja sitoutumista.

 

Hankkeen tavoitteet:

Tavoitteena on tuottaa työntekijöiden haastattelujen kautta tietoa, joka popularisoidaan helposti ymmärrettäväksi artikkeliksi. Tuotettua tietoa hyödynnetään matkailutoimialan yritysten esimiestyön käytänteiden ja sisäisten prosessien kehittämiseksi. Tieto myös auttaa lappilaisia matkailuyrityksiä positiivisten työntekijäkokemusten edellytysten luomiseen ja vahvistamiseen matkailualan töissä Lapissa. Esimiehille pidettävässä ensimmäisessä työpajassa kerätään hyviä käytänteitä, joita jatkotyöstetään toisessa työpajassa. Kerätyt hyvät käytänteet kootaan

‘Avaimet positiivisten työntekijäkokemusten tuottamiseen’ –oppaaksi + tietokortiksi. Tämän tiedon avulla johtamista ja työn organisointia voidaan uudistaa, joka puolestaan kehittää yritysten imagoa ja vetovoimaisuutta työnantajana. Hankkeen tuloksia jalkautetaan laajemminkin oppimateriaalin avulla, joka sisältää myös tehtäviä. Virtuaalisessa oppimateriaalissa esitellään sekä artikkelin että hyvien käytänteiden oppaan keskeisimmät tulokset. Oppimateriaali on hyödynnettävissä kunkin osapuolen työyhteisössä hankkeen jälkeenkin.

 

Tehdyn esiselvityksen myötä tavoitteena on saada teema näkyvämmäksi ja keskusteluun lappilaisissa matkailualan yrityksissä ja -työyhteisössä, ja edesauttaa näin toimenpiteisiin ryhtymistä. Näkyvyys edistää myös teeman ajankohtaisuutta tutkimuksen, kehittämisen ja koulutuksen saralla. Samalla vahvistetaan elinkeinoelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyötä (Lapin arktisen erikoistumisen ohjelma 2013).

Tulokset

Hankkeessa selvitettiin positiivisen työntekijäkokemuksen ja työntekijäymmärryksen käsitteitä sekä sitä, että mitä ne tarkoittavat Lapin matkailuelinkeinon näkökulmasta. Hankkeessa laadittiin esiselvitysraportti sekä matkailualan esimiehille suunnattu?opas,?pohdintapakka?ja virtuaalinen oppimateriaali, jotka tarjoavat avaimet positiivisen työntekijäkokemuksen tuottamiseen.?  

Positiivinen työntekijäkokemus – Opas esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9   

Positiivinen työntekijäkokemus – Pohdintapakka esimiehille: https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151   

Positiivinen työntekijäkokemus – lyhyet sähköiset oppimateriaalit  

Ennen työsuhdetta: https://www.youtube.com/watch?v=-EADhAkpZmo&feature=youtu.be   

Työsuhteen aikana: https://www.youtube.com/watch?v=TOYXkKPSs5g&feature=youtu.be   

Työsuhteen jälkeen: https://www.youtube.com/watch?v=NZ11ubYOwTw&feature=youtu.be   

Oppaassa positiivista työntekijäkokemusta käsitellään työntekijäpolun kautta: ennen työsuhdetta, työsuhteen aikana ja työsuhteen jälkeen. Työntekijäpolun vaiheissa tunnistetaan kriittisiä hetkiä, kosketuspisteitä, jolloin työntekijät ovat vuorovaikutuksessa organisaation, työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kosketuspisteiden tarkastelulla voidaan ymmärtää niitä tilanteita, jotka vaikuttavat työntekijäkokemuksen muodostumiseen.   

Materiaaleja voi hyödyntää esimiestyössä esimerkiksi osana henkilöstötoimintojen tai johtamisen osaamisen kehittämistä. Materiaalin koonnissa on hyödynnetty alan kirjallisuutta, matkailualan työntekijöille tehtyä Positiivinen työntekijäkokemus -kyselyä, teemahaastattelua sekä esimiehille pidettyjen työpajojen antia.  

Tulosten hyödynnettävyys

Esiselvitys ja sen tulokset ovat matkailutoimialan yritysten ja matkailuorganisaatioiden hyödynnettävissä johtajuutta kehitettäessä. Hankkeen tuloksia hyödynnetään myös matkailun koulutuksessa sisällyttämällä niitä matkailualan esimiesten opetukseen, jolloin tulokset valuvat opiskelijoiden valmistuttua ja työllistyttyä takaisin elinkeinoon.? Hankkeen tuloksena syntynyt esiselvitys jaetaan laajasti matkailualueille alueorganisaatioiden kautta. Esiselvityshankkeen kautta on tavoitteena tehdä avaus aiheeseen liittyvästä koulutushankkeesta. Koulutushankeessa kehitetään ja levitetään yritysten ja työorganisaatioiden uudistumista ja kilpailukykyä edistäviä johtamisen ja työn organisoinnin toimintamalleja. Tällaisella koulutushankkeella pyritään vahvistamaan yrittäjien, esimiesten ja työntekijöiden sopeutumis- ja kilpailukykyä, osaamista, innovaatiokykyä ja muutostilanteiden parempaa hallintaa kehittämällä. Erityistä huomiota kiinnitetään joustaviin työntekotapoihin, joiden avulla parannetaan työn ja yksityiselämän yhteensovittamista.