Tavoite

Projektin päätavoitteena ja kehittämisen keskiössä on tukea matkailuyritysten ja -toimijoiden tekoälyteknologiaosaamista ja -hyödyntämistä markkinointi- ja myyntiprosesseissa vastuullisesti ja kestävästi sekä näin ollen edistää matkailuyritysten innovointivalmiuksia, elinvoimaa ja kilpailukykyä. Hankkeen pääasiallisena kehittämistavoitteena on tekoälytiedon osaamisen vahvistamisen kautta edesauttaa yritysten tiedolla johtamisen kokonaisuutta tavalla, jossa tekoäly integroituu matkailuyrityksen liiketoimintaan osaksi sen kokonaisarkkitehtuuria. Tekoälyn tekniikat pohjautuvat massadatan käsittelyyn. Yksi paljon ymmärrystä tuova tavoite on kartoittaa yritysten olemassa oleva data siitä, millaista tietoa yrityksissä on kertynyt sekä ohjeistaa, millaista tietoa kannattaisi aloittaa jo keräämään tekoälylle tutkittavaksi. Datan keruu ja käsittely vaihtelee todennäköisesti yrityksittäin. Datasta olisi hyvä saada sellainen raportti, mitä tietoa yrityksissä on. Sen pohjalta voi teknisesti sanoa, mitä tekoälytekniikoita datalla kannattaa hyödyntää. Samalla voi ohjeistaa, miten dataa sitä käyttöä varten kannattaa aloittaa keräämän. Matkailuyritysten on täytettävä tekoälyteknologioihin liittyviä osaamisvajeita, sekä motivoiduttava ja rohkaistuttava hyödyntämään tekoälyteknologioita lyhyellä sekä pidemmällä aikajänteellä.

Tulokset

Projektin myötä lappilaisten matkailualan yritysten ymmärrys tekoälyn mahdollisuuksista myynnin ja markkinoinnin eri vaiheissa on kasvanut ja alueen yritykset ovat rohkeampia hyödyntämään erilaisia tekoälysovelluksia myynnissä ja markkinoinnissa. Yritysten innovointivalmiudet ovat kehittyneet ja vahvistuneet. Projektin aikana on myös rakennettu alueen matkailuyrityksistä ja -toimijoista sekä tekoälyn asiantuntijoista muodostuva verkosto, joka yhdistää toimijoita maakunnallisesti sekä ylitoimialaisesti ja antaa valmiuksia keskinäiseen yhteistyöhön. Tuloksiin ja tuotoksiin etenemisessä hyödynnetään hyviksi koettuja ja käytäntöä palvelevia malleja, menetelmiä sekä viestintää.

Projektin tuotoksena syntyy mm.

– Nykytila-analyysi (selvitys) myyntiin ja markkinointiin hyödynnettävien tekoälyteknologioiden lähtö- ja kehittyneisyystilasta, joka liittyy osallistuneiden yritysten ja toimijoiden tiedolliseen sekä taidolliseen tilaan

– Selkeytetyt yritysten/yhdistysten myynnin ja markkinoinnin prosessikuvaukset, jotka asemoivat myynnin ja markkinoinnin roolia matkailuyrityksen liiketoiminnassa (osana liiketoimintaa ja teknologista kokonaisarkkitehtuuria)

– Vaiheistusmalli, joka selkeyttää tekoälyteknologioiden valintaa yrityksen myynti- ja markkinointiprosesseissa, niiden eri vaiheissa – mikä on toimivin ja paras yritykselle kussakin tilanteessa ja liiketoiminnan vaiheessa

– Tekoälyteknologioiden kokeilut ja työkalut myynti- ja markkinointiprosessien eri vaiheissa

– Innovaatio- ja inspiraatioaihiot tekoälyn hyödyntämiselle liiketoiminnassa hankkeen aikana ja ennen kaikkea sen jälkeen. Toiveena on syntyvän verkoston yhteistyö myös hankkeen jälkeen.

– Yleiset aihetta ja hankkeen etenemisen sisältöjä seuraavat tietoiskut, webinaarit, kokeilut (työpaja), artikkelit sekä mediatuotos.

Tulosten hyödynnettävyys

Hankkeen myötä lappilaisten matkailuyrittäjien ja -toimijoiden ymmärrys tekoälystä, tiedolla (datalla) johtamisesta sekä erityisesti olemassa olevan datan merkityksestä vahvistuu. Hankkeessa toteutetut kokeilut konkretisoivat myynti- ja markkinointiprosessien yhteyttä dataan ja edelleen tekoälyteknologian (valmiit ja räätälöidyt sovellukset) valintaan. Hankkeen toimenpiteiden myötä matkailuyrittäjät ja -toimijat voivat rohkeammin hyödyntää käytännössä kokeiltuja tekoälyteknologioita yritystensä myynti- ja markkinointitoimenpiteissä. Samalla yritysten osaaminen, innovointivalmiudet, elinvoima ja kilpailukyky kehittyvät ja vahvistuvat. Hankkeeseen osallistuvat ovat osa alueellista verkostoa, joka rakentuu matkailun ja teknologian rajapinnoille ja vahvistuu tarvittaessa ylimaakunnallisin toimijoin.