Tavoite

Tavoitteena oli kehittää metsätalouden oppimis- ja innovaatioympäristöjä käyttäjä- ja työelämälähtöisesti sekä lisätä yhteistyötä ammattikorkeakoulun ja työelämän kanssa. Projektin tavoitteena oli kehittää virtuaalinen metsäoppimisympäristö tukemaan olemassa olevia oppimisympäristöjä ja opetustapoja sekä opetuksen integrointia TKI-toimintaan. Kehitystyö yhdisti Lapin ammattikorkeakoulun osaamisalueita; projektissa olivat  mukana pLAB-ohjelmistotekniikan laboratorio sekä luonnonvara- ja ympäristöala.

Tulokset

Tuloksena oli monisisältöinen, opiskelijoita aktivoiva ja osallistava, älykäs ja nykyteknologiaa hyödyntävä 3D-toimintaympäristö, joka edistää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista työelämässä. Oppimisympäristön käyttöönotto on edistänyt opiskelijoiden opiskelumotivaatiota sekä osaamista ja lisännyt Lapin amkin metsätalousinsinöörikoulutuksen vetovoimaa hyödyntämällä nykyteknologiaa ja osaamista.

Oppimisympäristö on tukenut varsinaista maastossa tapahtuvaa metsä- ja puunhankinnan suunnittelua mahdollistaen entistä paremman ennakkosuunnittelun uudessa oppimisympäristössä. Työn tuottavuuden lisääntymistö voidaan saavuttaa kohdistamalla resursseja ennakkosuunnitteluun. Uuden oppimisympäristön käyttöönotto on tukenut maastossa tapahtuvaa opetusta antamalla mahdollisuuden valmistautua paremmin maastokäynteihin. Oppiminen on tehostunut ja tullut kustannustehokkaammaksi. Opiskelijoilla on nyt visuaalinen työkalu metsänhoitotoimenpiteiden visualisointiin nykyhetkellä ja tulevaisuudessa.