Xstory – Lapin tarinoita elämysteknologian avulla Lisätietoa Sanni Mustonen Aikataulu 1.7.2023 -30.11.2025 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 255008 € Lapin AMKin omarahoitus 51003 € Koulutus Tieto- ja viestintätekniikka Osaamisryhmä Digitaaliset ratkaisut Rahoituslähteet EAKR 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Tavoite Xstory – Lapin tarinoita elämysteknologian avulla -hanke keskittyy elämyksellisyyden integroimiseen Lapin tarinoita hyödyntäviin palveluihin XR-teknologian avulla. XR käyttää virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologioita, kuten silmikkonäyttöjä, kehollisia ja elekäyttöliittymiä ja mobiilisovelluksia, joiden avulla konseptoidaan ja prototypoidaan palvelu- ja sovellusesimerkkejä Lapin tarinoita ja historiaa 3D-mallinnuksen ja historiallisten aineistojen avulla. Hanke tähtää parantamaan Lapin elämys- ja palveluyritysten XR-teknologioiden hyödyntämisvalmiutta.Hankkeen tavoitteina on kehittää uutta liiketoimintaa Lapin alueelle. Hanke keskittyy kulttuurimatkailun mahdollisuuksien haltuunottoon, joiden kautta voidaan kehittää paikallisturismia teknologiaa hyödyntäen. Elämysteknologiat luovat mahdollisuuksia mm. kesäturismiin sekä erilaisten etäkokemusten luomiseen ja uusien liiketoimintamallien kokeilemiseen ja luomiseen. Hanke luo arvokasta yhteistyötä oppilaitosten ja organisaatioiden, yritysten ja kaupunkien/kuntien välille hyödyntäen uusia teknologioita. Hanke on tavoitteiltaan hyvin käytännöntyölle orientoitunut, ja siinä suunnitellaan, prototypoidaan ja pilotoidaan useita XR-teknologiaa hyödyntäviä esimerkkiä Lapin tarinoiden sisältöjä hyödyntäen.Digitaalisten teknologioiden avulla voidaan visualisoida ja kertoa tarinoita tavalla, joka ei vaadi ympäristön muokkaamista tai vahingoittamista. Sisällöt voidaan löytää esimerkiksi puhelinsovelluksen avulla, tai virtuaalilasien avulla, jolloin pohjoisen herkkää luontoa voidaan suojella. Teknologiat mahdollistavat immersiivisten ja tunteita herättävien kokemusten luomisen suuren yleisön käyttöön. Aineettomat palvelut ja kokemukset luovat kestävää pohjaa Lapin matkailulle.Hankkeessa demonstroidaan usean eri teknologian soveltamista, mm silmikkonäytöt, keholliset ja elekäyttöliittymät ja mobiilisovellukset. Tulokset Hankkeen tuloksina saadaan XR-teknologiaa hyödyntäviä tarinallisia prototyyppejä ja palvelukonsepteja.1) 5 kpl demoja tai varhaisia konsepteja XR-teknologian hyödynnettävyydestä yrityskonteksteissa.Tämän lisäksi yritykset ja muut kohderyhmät tutustutetaan XR-teknologian mahdollisuuksiin toteuttamalla ja esittelemällä seuraavat XR-teknologiaa ja Lapin tarinoita hyödyntävät esimerkit:2) Rovaniemi: XR historiapolku ja julkinen XR installaatio, joka esittelee Lapin historiaa (esillä Maakuntamuseossa tai Arktikumissa)3) Salla: XR demo Sallan Sota- ja jälleenrakennusajan museon yhteyteen4) Kittilä: XR demo mallinnettuna historiallisista ilmakuvistaKonkreettiset tulokset tulevat julkisesti saataville, ja jaetaan esimerkiksi hankkeen verkkosivujen kautta. Hankkeen aikana kehitetty sovellusten lähdekoodi tulee julkisesti saataville ja kaikkien jatkokehitettäväksi.Hankkeen aikana syntyy eri tason tuloksia, ensinnäkin palvelu- sekä sovelluskonsepteja yritysten, museoiden ja kaupunkien tarpeiden pohjalta. Tämän lisäksi syntyy proof-of-concept-tasolla implementoituja XR demoja ja käyttäjillä pilotoitavia prototyyppejä. Tulokset jäävät toimijoiden käyttöön myös hankkeen jälkeen. Alla tulokset avataan konkreettisemmin.Yritykset ja matkailualan toimijat voivat hyödyntää ja jatkokehittää Rovaniemen kaupungin keskustaan luotua XR-teknologialla toteutettu historiapolun prototyyppiä, jolla pyritään elävöittämään sota- ja jälleenrakennusaikaa, ja visualisoimaan kaupunkikuvan muodostumista. Jo nyt Rovaniemeltä löytyy historiapolku mm. kuvina sähkökaapeissa ympäri kaupunkia, mutta tavoitteena olisi luoda polku elämysteknologioiden avulla. Myös Lapin Maakuntamuseoon tai Arktikumiin kehitetään XR-installaatio, joka esittelee Lapin historiaa kävijöille. Sallan Sota- ja jälleenrakennusajan museon yhteyteen kehitetään XR-teknologian prototyyppi. Pilotin sisältöä kehitetään yhteistyössä museon kanssa ja demotaan yrityksille ja muille toimijoille. Kittilään prototypoidaan saatavissa olevien historiallisten ilmakuvien avulla XR-demo, joka esittelee vanhaa Kittilää ja sen tarinoita. Näiden demojen lisäksi hankkeessa toteutetaan 5 kappaletta yritysyhteistyöesimerkkejä. Nämä voivat olla eri tapauksissa pelkkiä palvelu- tai sovelluskonsepteja, ja osa kehitetään demoksi asti yritysten hyödynnettäviksi casesta riippuen.