Yhdenvertaiset koulutuspolut Lapin alueella Rahoittajat Lisätietoa Sanna Viinonen Aikataulu 1.1.2024 -30.06.2026 Budjetti Lapin AMKin kokonaisbudjetti 204559 € Lapin AMKin omarahoitus 40912 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Sosiaaliala Osaamisryhmä Osallisuus ja toimintakyky Rahoituslähteet ESR+ 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Tavoite Yhdenvertaiset koulutuspolut Lapin alueella -hankkeen tavoitteina on 1) edistää koulutuksessa aliedustettujen ryhmien ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien yhdenvertaisia ja saavutettavia koulutusmahdollisuuksia Lapissa, 2) joustavoittaa yksilöllisten ja omannäköisten koulutuspolkujen rakentamista sekä vastata työelämän muutoksista aiheutuviin osaamistarpeisiin, 3) edistää työyhteisöjen monimuotoistumista ja opiskelijoiden kiinnittymistä lappilaisiin yrityksiin, 4) edistää heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymista ja taklata Lapin kohtaanto-ongelmaa. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat työikäiset koulutuksessa aliedustetut ryhmät, nuoret ja muut heikossa työmarkkina-asemassa olevat, erityistä ohjausta tarvitsevat ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun opiskelijat sekä oppilaitosten vertaisohjaajat. Lisäksi kohderyhmänä ovat ne työssä olevat henkilöt, joiden tämänhetkinen osaaminen tarvitsee päivitystä tai joiden pysymistä työelämässä halutaan turvata. Edellä mainittujen lisäksi kohderyhmään kuuluvat työpaikkaohjaajat yrityksissä ja muissa organisaatioissa sekä ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun opetus- ja ohjaushenkilöstö. Hanke vaikuttaa osaltaan Lapin elinvoiman vahvistumiseen yhdenvertaistamalla koulutusmahdollisuuksia. Koulutuksen rakenteita, siirtymiä ja pieniä osaamiskokonaisuuksia kehittämällä joustavoitetaan mahdollisuuksia rakentaa oppija- ja työelämälähtöisiä koulutuspolkuja. Yksilöllisillä järjestelyillä, erityisellä ohjauksella ja vertaisohjauksella mahdollistetaan omatahtinen eteneminen opinnoissa opiskelijan elämäntilanne huomioiden. Hanke vaikuttaa opiskelijoiden kiinnittymiseen Lapin yrityksiin erityisellä ohjauksella, digitalisaatiota hyödyntämällä ja panostamalla työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämiseen. Myönteiset oppimis- ja työelämäkokemukset vahvistavat hankkeeseen osallistuvien minäpystyvyyttä ja parantavat työllistymistä. Hanke kuuluu Lapin sosiaalinen kädenjälki -hankeperheeseen ja sen toteuttavat Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia (päähankkeen toteuttaja), Lapin ammattikorkeakoulu Oy, Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta Rotko, Peräpohjolan Kansanopiston Kannatusyhdistys ry ja Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä REDU