Tavoite

Projektin tarve on uudistaa kuvataiteilijan korkeakouluopintoja paremmin vastaamaan uuden työn -malleja vastaaviksi. Tarve on kehittää kuvataiteilijan perustutkinnon työelämävastaavuutta, tiivistää opintoaikaa työn opinnollistamisella ja aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella. Projektin tavoitteena on luoda valtakunnallinen kuvataiteen ammattikorkeakoulujen yhteinen verkostomalli, joka tukee ammattikorkeakoulujen ja kuvataiteesta valmistuvien oppimisen siirtymistä yhä enemmän työelämälähtöisiin ympäristöihin. Mallin avulla opiskelijoiden valmiudet uuden työn -teeman mukaiseen joustavampaan ja innovatiiviseen eri alojen yhteistyöhön kannustavaan toimintaan ovat kehittyneet.Korkeakoulujen yhteistyön tavoitteena on tiivistää työn opinnollistamisen avulla opiskelijan valmistumisaikaa ja näin nopeuttaa työelämään siirtymistä.Pitkän aikavälin vaikutuksena on ammattikorkeakoulujen kuvataiteen koulutuksen työelämävastaavuuden kehittyminen ja uusien kuvataiteilijoiden osaamisen kehittyminen toimia monialaisissa työryhmissä asiantuntijana. Opetusmalli vaikuttaa myös pitkällä aikavälillä kuvataiteen opetukseen ja sisältöihin siten, että kestävän kehityksen periaatteet tulevat paremmin esiin, koska ne ovat uuden työn keskeisiä elementtejä. Kuvataiteen ja yleisestikin luovan alan hakijaprofiili on naisvaltainen ja sitä kautta erityisesti nuorten naisten työelämäasema kehittyy.Hanketta koordinoi Satakunnan ammattikorkeakoulu. Lapin AMKin lisäksi hanketta toteuttaa Yrkeshögskolan Novia sekä LAB-ammattikorkeakoulu.

Tulokset

Hankkeen keskeiset tulokset on esitelty hankkeen loppujulkaisussa sekä hankkeen verkkosivuilla:https://www.ylivaaranvuosien.fi/1) Valtakunnallinen palvelumanageriverkostomalli on hanketoimijoiden muodostama korkeakoulujen verkosto osana ammattikorkeakoulujen normaalia toimintaa ja kehittämistyötä.2) Valtakunnallinen työelämälähtöinen harjoitteluympäristö. Hankkeessa on tunnistettu työlämän tarpeita, kehitetty työn opinnollistamisen malleja ja sitä kautta kehitetty kuvataidealalta valmistuvien työelämävalmiuksia. Hankkeessa on toteutettu harjoitteluympäristöt liittyen kuvataiteilijoiden digitaaliseen residenssitoimintaan sekä korkeakoulujen galleriatoiminnan kehittämiseen. Lisäksi kullakin alueella on toteutettu omia työelämän tarpeista nousevia harjoitteluympäristöjä, jotka on esitelty hankkeen verkkosivuilla omassa osiossaan: https://www.ylivaaranvuosien.fi/harjoitteluymparistot/3) Uuden työn teemojen jalkauttaminen osaksi kuvataiteen opetusta. Hankkeessa on laajennettu ja monipuolistettu perinteistä taiteilija-näyttely-galleristi –mallia tunnistettujen uuden työn teemojen ympärille, mm. yhteinen Taiteilija ja yhteiskunta -luentosarja, uraohjaukseen liittyvät opinnot, harjoitusympäristöt.4) Valtakunnallinen malli työn opinnollistamisen kehittämiseen kuvataiteen koulutuksessa. Hankkeen tavoitteena oli tunnistaa yhteistyöprojektit, missä työn opinnollistaminen voidaan toteuttaa kuvataiteen koulutuksessa. Opiskelijoiden harjoittelukokemuksista, opiskelijoille ja ammatissa toimiville kuvataiteilijoille tehdyistä kyselyistä sekä haastatteluista kerättiin aineisto. Saadun aineiston perusteella osaamista tunnistettiin ja kehitettiin sekä laadittiin toimintamalli miten opiskelija voi nopeuttaa työelämään siirtymistä. Työn opinnollistamisen malli löytyy verkkosivuilta Työn opinnollistamisen -osiosta: https://www.ylivaaranvuosien.fi/opinnollistaminen/5) Valmistumisen jälkeisen palvelumanageroinnin organisointi. Palvelumanageriverkosto toteuttaa myös hankkeen jälkeen korkeakoulujen yhteisiä kuvataiteen opintoja ja tukee vastavalmistuneita uran alussa edistämällä kuvataiteilijoiden työllistymismahdollisuuksia.6) Kuvataiteen ylempi tutkinto opiskelijoiden työelämään integroitumisen kehittäjänä. Työn opinnollistamisen malli ja tarjottavat yhteiset opinnot ovat tarjolla myös ylempää korkeakoulututkintoa suorittaville opiskelijoille.7) Viestintä osana kuvataiteilijan osaamista. Hankkeen tuloksena on luotu valtakunnallinen kuvataiteilijan viestintään liittyvä verkkokokonaisuus, mikä edistää opinnoista työelämään siirtymistä. Kuvataiteilijan viestintään liittyviä artikkeleita ja infograafeja löytyy hankkeen verkkosivuilta Uuden työn -osiosta: https://www.ylivaaranvuosien.fi/uusityo/ Materiaalit on vapaasti käytettävissä.8) Digitalisaation luomien mahdollisuuksien tunnistaminen osaksi kuvataiteen osaamista. Hankkeessa on analysoitu ja kokeiltu uusia digitaalisia menetelmiä ja toimintamalleja kuvataiteen alalla. Digitalisaation vaikutuksia kuvataiteen kenttään on tutkittu artikkeleissa, jotka löytyy hankkeen verkkosivuilta Uuden työn -osiosta: https://www.ylivaaranvuosien.fi/uusityo/ Materiaalit on vapaasti käytettävissä.9) Ohjaava arviointi. Hankkeessa arviointi on ollut jatkuvaa ja jokaista pääprosessia on arvioitu ohjaavan arvioinnin mukaisesti keskittyen hyviin ja huonoihin käytänteisiin, asiakastyytyväisyyteen sekä horisontaalisten periaatteiden toteutumiseen.10) Hankkeen tuloksena syntyy valtakunnallinen pysyvä verkosto, joka muodostuu kunkin kuvataiteen ammattikorkeakoulun vakituisesta henkilöstöstä. Verkoston tehtävä on jatkossa osana normaalia opetustyötä ylläpitää ja kehittää projektissa tuotettuja malleja ja materiaaleja.

Tulosten hyödynnettävyys

Projektin tulokset ovat: 1) Tuloksena on valtakunnallinen 6-10 henkilön palvelumanageriverkosto 2) Kullakin alueella toimii palvelumanagerien johtama työelämälähtöinen projektioppimisympäristö ja kullakin alueella on toteutettu 5 opiskelijaprojektia. Projektioppimisympäristöön on osallistunut valtakunnallisesti yhteensä 100 opiskelijaa, 20 työelämän edustajaa ja 16 korkeakoulun asiantuntijaa. Projektioppimisympäristön toiminnassa ohjaavana tekijänä on sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen. Projektioppimisympäristöissä painotetaan horisontaalisia periaatteita, erityisesti kestävää kehitystä ja sosiaalista yhdenvertaisuutta. 3) Verkossa jaettava valtakunnallinen koulutuskokonaisuus Uusi työ -teeman sisällöistä. Verkko-oppimismateriaalin on testannut 50 osallistujaa. 4) Valtakunnallinen malli työn opinnollistamisen kehittämiseen kuvataiteen koulutuksessa. Malli on käytössä kaikissa osallistuvissa korkeakouluissa projektin päätyttyä. Mallia on testannut 40 osallistujaa. 5) Toiminnassa on valtakunnallinen palvelumanageriverkosto, joka tukee vastavalmistuneita uran alussa. Valmistuneiden ohjaamiseen on osallistunut 4 henkilöä ja ohjattavia on 25 6) Tuloksena kullakin ylempää korkeakoulututkintoa tarjoavalla korkeakoululla on osana kuvataiteen ylempää tutkintoa verkko-oppimisosio, jonka painopisteenä on luovan ajattelun kehittäminen ja kuvataiteilijan yhteistyöosaaminen 7) Tuloksena projekti on ollut esillä 10 mediajutussa, neljässä asiantuntija-artikkelissa ja toimintaa on esitelty kahdessa seminaarissa. Tuloksena on myös valtakunnallinen kuvataiteilijan viestintään liittyvä verkko-oppimiskokonaisuus 8) tuloksena on digitaalisten menetelmien hyödyntämiseen keskittyvä verkko-oppimiskokonaisuus. Verkko-oppimisympäristön testaukseen on osallistunut 40 osallistujaa. 9) Tuloksena on arviointimateriaali projektin hyvistä ja huonoista käytänteistä sekä asiakastyytyväisyydestä. 10) Tuloksena on valtakunnallinen pysyvä verkosto, jonka muodostavat kunkin kuvataiteen ammattikorkeakoulun vakituisesta henkilöstöstä. Verkoston tehtävä on jatkossa osana normaalia opetustyötä ylläpitää ja kehittää projektissa tuotettuja verkko-oppimisympäristöjä