Tavoite

Viime vuosien äkilliset ja odottamattomat toimintaympäristön muutokset (korona, Ukrainan sota) ovat vaikuttaneet merkittävästi mikro- ja pk-yritysten toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn. Pandemiatilanne on vaikuttanut myös yritysten kehittämistarpeisiin. Uusimmassa Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriö toteuttamassa syksyn 2022 Pk-yritysbarometrissä pk-yritysten kehittämistarpeista nousevat esiin erityisesti myynti- ja markkinointiosaaminen sekä henkilöstön kehittämis- ja kouluttamistarpeet. Aiempaa useampi yritys nostaa kehittämiskohteeksi myös johtamisen. Myös ympäristö- ja muiden säädösvaatimusten huomioiminen nousee esille yritysten kehittämistarpeissa. Yritysbarometrin mukaan on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että nykyistä suurempi osa pienemmistä yrityksistä löytäisi kasvupolulle (Pk-yritysbarometri 2/2022). Pk-yritysbarometrin (Pk-yritysbarometri, syksy 2022 Pohjois-Pohjanmaan alueraportti) mukaan yritysten ja korkeakoulujen/tutkimuslaitosten välinen yhteistyö on vielä vähäistä jopa valtakunnallisesti. Tärkeimmät yhteistyön muodot ovat koulutusyhteistyö ja opinnäytetyöt. Selkeästi vähemmän yhteistyötä tehdään innovaatioiden kehittämisen, demo- pilotti- ja tuotetestauksen tai tilaustutkimuksen osalta. Pohjoispohjanmaalaisten yritysten odottamat yhteistyön tulokset liittyvät suurelta osin tietopohjan ja osaamisen vahvistumiseen. Lisäksi yritykset odottavat näkemyksiä kehitystrendeistä ja markkinoista sekä uusien teknologioiden, menetelmien tai laitteiden käyttöönotosta. Myös uusien tai parannettujen tuotteiden tai palveluiden tai patenttien syntymistä tavoitellaan. (https://www.yrittajat.fi/tutkimukset/pk-yritysbarometri-2-2022/). Yhteistyön kehittäminen on merkittävä potentiaali.

Suomen ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet yhteisesti rakentamaansa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelmaan (Arene). https://www.arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-vahvistavat-kestavaa-kehitysta-edistavaa-tutkimus-ja kehittamistoimintaansa. Korkeakoulujen yritysyhteistyötä on kehitetty Suomessa laajasti ohjelmakaudella 2014-2021. Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi vuonna 2020 tiekartan Kestävän ja kehittyvän yhteiskunnan ratkaisuja tuottava Suomi – Kansallisen TKI-tiekartan tavoitteet ja päämäärät: Yritysten ja tutkimusorganisaatioiden TKI-yhteistyön uusi alku. Siinä on tunnistettu kolme toisiinsa liittyvää strategista kehittämiskohdetta: osaaminen, uusi kumppanuusmalli ja innovatiivinen julkinen sektori. (Valtioneuvosto 2020). Viime vuosina on myös eri yrittäjäjärjestöjen toimesta tehty selvityksiä yritysten ja korkeakoulujen välisestä yhteistyöstä. Pääviesti näistä on selkeä; yritykset hakevat tiiviimpää yhteistyötä erityisesti ammattikorkeakoulujen kanssa.

Tämän hankkeen tavoitteena on tukea pohjoissuomalaisia mikro- ja pk-yrityksiä toimimaan odottamattomissa kriisitilanteissa tarjoamalla yrityksille mikro-opintokokonaisuuksia ja sparrausta, joilla edistetään yritysten ja niiden henkilöstön valmiuksia ja osaamista sekä muutoskyvykkyyttä. Hankkeen toimenpiteiden kautta tuetaan osallistuneiden yritysten ja niiden henkilökunnan kykyä sopeutua ja hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Lisäksi hankkeessa edistetään vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä tarjoamalla osallistujille mikro-osaamiskokonaisuuksien ja sparrausten kautta uutta osaamista ja valmiuksia, joilla edistetään yritysten vihreää siirtymistä ja uusiutumista. Nopeiden toimien kautta luodaan lisäksi pohjaa talouden vihreälle, digitaaliselle ja palautumiskykyä tukevalle elpymiselle.

Hankkeeseen osallistuu 22 ammattikorkeakoulua, joista Pohjois-Suomen hankekonsortion muodostavat Oulun ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Lapin ammattikorkeakoulu.

Tulokset

MUUVI-hankkeessa tuettiin mikro- ja pk-yrityksiä toimimaan odottamattomissa kriisitilanteissa kehittämällä yritysten kykyä sopeutua toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja valmiuksia hyödyntää niitä. Hankkeen teemoina olivat muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio. Hankkeen toimenpiteinä:
  • tarjottiin yrityksille maksuttomia mikro-opintoja, jotka ovat lyhytkestoiseen työn lomassa tapahtuvaan osaamisen kehittämiseen tarkoitettuja koulutuksia, joita voidaan suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta 24/7. Valmisteltiin yhteensä 37 mikrokoulutusta, joista osa tuotettiin yhteistyössä muiden hankkeiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa (tavoite 3–15 mikrokoulutusta). Mikrokoulutukset jaettiin inspiraatioihin (kesto alle 20 minuuttia), mikro-opintoihin (kesto alle 27 tuntia) ja syvempiin opintoihin (kesto 27 tuntia tai enemmän). Muutosjohtamisen mikrokoulutuksia valmisteltiin 19 kpl, vihreän siirtymän mikrokoulutuksia 6 kpl ja digitalisaation mikrokoulutuksia 12 kpl.
  • järjestettiin yrityksille maksuttomia info- ja sparraustilaisuuksia, joiden tavoitteena oli tunnistaa yritysten kehittämistarpeet ja ohjata eteenpäin koulutus- ja kehittämispalveluiden piiriin sekä tuottaa yritystarpeita vastaavia koulutussisältöjä. Yhteensä järjestettiin yhteistyössä sidosryhmien kanssa 49 info- ja sparraustilaisuutta, jonka lisäksi hanketta ja sen teemoihin liittyvää sisältöä esiteltiin (puheenvuorolla ja/tai ständillä) 19 muiden tahojen järjestämässä tilaisuudessa (yhteensä 68 tilaisuutta, tavoitteena 6 yhteensä 53 tilaisuutta). Järjestetyistä tilaisuuksista kaksi oli suuraluetapahtumia, kaksi yritysyhteistyötapahtumia ja yksi yhdistetty suuralue- ja yritysyhteistyötapahtuma (tavoitteena 3 suuraluetapahtumaa ja 3 yritysyhteistyötapahtumaa).
  • toteutettiin hyviä käytänteitä esiin nostava yritystarinakampanja tukemaan yritysten välistä vertaisoppimista. Hankkeen aikana julkaistiin kymmenen menestystarinavideota tai -podcastia, jotka kertovat yhteensä 11 yrityksestä (tavoite 10 kpl). Tarinoiden tavoitteena on nostaa esiin yritysten ja ammattikorkeakoulujen välisen yhteistyön hyötyjä yrityksille sekä hankkeen teemojen mukaista kehittämistoimintaa yrityksissä. Menestystarinatuotannot:
1) Aine Kemi Oy (Lapin AMK): Teemana muutoskyvykkyys ja digitalisaatio (podcast) 2) Breathe Mobile Solutions Oy (Oamk): Teemana ensihoidon opintojen pelillistäminen (video)  3) Kajaanin Tilitaito Oy (KAMK): Teemana aurinkosähkö (video) 4) Pentik Oy (Oamk): Teemana työergonomian kehittäminen robotiikan avulla (video) 5) Hoivatie Oy (Oamk): Teemana positiivinen johtaminen koko yrityksen voimavarana (video) 6) Koivulan Maito & Juusto Oy (Oamk): Teemana maatilayrityksen ja ammattikorkeakoulun välinen opiskelija- ja TKI-hankeyhteistyö (video) 7) Mehi Tools Oy (KAMK): Teemana henkilöstön kehittäminen yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa (video) 8) Open Escape Oy / Farm Escape (Lapin AMK): Teemana poscastit markkinoinnissa (video) 9) Open Escape Oy / Farm Escape, Tmi Heta Luomaranta ja Tornio City Hotel & Restaurants Oy / Mustaparta Hotels (Lapin AMK): Teemana yritysyhteistyö XBit Tornio -kehittämisympäristössä (video) 10) Pro Kuhmo Oy / Kuhmon Kamarimusiikki (KAMK): Teemana vastuullisuus matkailussa ja tapahtumajärjestämisessä sekä yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa (video)
  • kartoitettiin aktiivisesti yritysten kehittämistavoitteita ja -tarpeita ja kehitettiin ammattikorkeakoulun ja yritysten välistä yhteistyötä. 

Tulosten hyödynnettävyys

ei vielä suunnitelmaa, tehdään valmisteluvaiheessa