Kävelykuntoutusrobotin käyttöönottoprosessia on tärkeää tarkastella loppukäyttäjien näkökulmasta, sillä käyttäjien näkemyksillä ja asenteilla teknologiaa kohtaan on vaikutuksia sen sujuvaan käyttöönottoon. Käyttöönotto vaatii monenlaisia resursseja sekä organisatorista hallinnointia ja johtamista.

Lapin ammattikorkeakoulun Master Schoolin Digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija (YAMK) -tutkinnon opiskelija Viivi-Maria Veki on opinnäytetyössään tutkinut kävelykuntoutusrobotiikan käyttöönottoprosessia asiakkaiden ja terapeuttien näkökulmasta kuvailevaa kirjallisuuskatsausta hyödyntäen. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset toimet tukevat kävelykuntoutusrobotiikan onnistunutta käyttöönottoa.

Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteishanke Arctic RoboWelfare, jonka tavoitteena on muun muassa vahvistaa tietoperustaista robotiikan hyödyntämistä terveydenhuollossa ja hyvinvointipalveluissa.

Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin syksyllä 2024 ja aineistoksi valikoitui 14 kansainvälistä vertaisarvioitua kuntoutuksen ja lääketieteen tutkimusta. Aineisto läpäisi laadunarvioinnin ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Terapeutit -nimikkeellä tarkoitetaan katsauksessa pääasiassa fysioterapeutteja, mutta koska kahdessa aineiston tutkimuksessa ei määritelty terapeuttien ammatillista nimikettä tarkemmin, mahdollisuus muiden terapia-ammattilaisten näkemyksille on mahdollista.

Onnistunut käyttöönotto vaatii terapeuttien ja asiakkaiden mukaan resursseja, kuten aikaa, rahaa ja koulutusta. Koulutuksen kautta terapeutit tulevat teknologian asiantuntijoiksi, mutta koulutuksen läpivienti voi olla vaativa prosessi. Henkilöstön digi- ja teknologiaosaamisen taso vaihtelee ja aikaisemmat kokemukset vaikuttavat asenteisiin uutta teknologiaa kohtaan. Terapeutit ovat käytännön työn eteenpäin viejiä ja heidän vahva ammattitaitonsa ja asiantuntijuutensa tulee nähdä voimavarana ja arvoa tuottavana resurssina käyttöönottoprosessissa.

Asiakkaiden ja terapeuttien teknologian hyväksymisen huomioiminen ja syvällinen ymmärtäminen on tärkeää kaikissa käyttöönoton vaiheissa. Käyttäjien positiivisia ja negatiivisia asenteita on tärkeää tutkia, jotta käyttöönottoa pystytään kehittämään oikeaan suuntaan. Käyttöönottoprosessissa olisi hyödyllistä olla mukana kaikki käyttäjäryhmät, jolloin uusi teknologia mahdollisesti hyväksytään ja otetaan käyttöön nopeammin.

Kävelykuntoutusrobotin käytön nähdään aikaisemmassa tutkimuksessa laskevan erityisesti terapeuttien fyysistä kuormitusta. Käyttöönottoprosessissa tilanne on päinvastainen; sekä terapeutit että asiakkaat kokevat kävelykuntoutusrobotin käyttöönoton alkuvaiheessa fyysistä ja henkistä kuormitusta. Käyttöönottoprosessi on vaativa ponnistus, johon tarvitaan jatkuvaa vuorovaikutusta, tukea ja motivointia, jotta väsymys, huolet tai vaillinaiset ohjeistukset eivät kaada alkanutta prosessia. Johdolla on ensiarvoinen rooli sekä henkilöstön tukemisessa että prosessin eteenpäinviemisessä.

Lisätiedot

Viivi Veki
Digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija YAMK