Lapin AMKin ohjeistus tekoälyn vastuulliseen käyttöön

Sivu luotu: 23.10.2024
Viimeksi päivitetty: 18.2.2025

Tekoäly kehittyy nopeasti ja siihen liittyvä osaaminen nähdään jo kansalaistaitona. Tekoälyn käyttämiseen liittyy vahvasti henkilön oman medialukutaidon kehittäminen. Tekoälyn ammatillinen käyttö on myös entistä tärkeämpi työelämätaito. Työelämän organisaatiot ja korkeakoulut tutkivat ja kehittävät tekoälyn hyödyntämistä rinnakkain. Tulevaisuudessa vastaavia sovelluksia ja malleja tulee lisää ja niiden toiminnallisuudet kehittyvät edelleen. Seuraamme tekoälyteknologioiden kehitystä jatkuvasti ja päivitämme ohjeistustamme sen mukaisesti.

Käytitpä tekoälyä missä roolissa tahansa, keskeistä on huomioida vastuullisen käytön periaatteet. Ne pitävät sisällään mm. oleellisia lainsäädäntöön perustuvia käytänteitä. Tutustuthan niihin siis huolellisesti.

Tekoäly opetuksessa

Opettajana olet tietoinen omalla alalla käytettävistä tekoälytyökaluista ja miten ne tulevat vaikuttamaan alan tulevaisuuteen ja toimintaan. Opettajana osaat käyttää tekoälyä itse, tunnistaa oman alasi käytänteet ja ymmärrät sen, miten opiskelijan oppimista voidaan tukea tekoälyn avulla. Opettajana osaat tunnistaa oppimista ja osaamisen kehittymistä haittaavan tekoälyn käytön.

Lähtökohtaisesti opiskelijalle tekoälyn käyttö on sallittua. Tärkeää on ohjata opiskelijaa tekoälyn vastuulliseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Tähän kuuluu esimerkiksi, että tekoälyn käyttö merkitään tuotoksiin ja sen tuottamaa tietoa osataan arvioida kriittisesti.

Ammattikorkeakouluopetus perustuu osaamisperustaisuuteen. Tekoälyn käytön kontekstissa opetuksen suunnittelussa keskiössä on kysymys siitä, millä tavoin tekoälyn käyttö voi tukea oppimista ja tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista sekä miten tekoäly liittyy tavoitteena olevaan osaamiseen.

Tekoälyn hyödyntämisessä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksissa Arenen liikennevalomallista ja seuraavista olla apua:

  • Kokeilemalla saat tuntuman, miten tekoäly toimii ammattialasi osaamissisällöissä.
  • Määrittele oppimistehtävään liikennevalomallin avulla, miten tekoälyä voi tehtävässä käyttää. Kokeile etukäteen erilaisilla tekoälysovelluksilla, millaisia vastauksia ne tuottavat oppimistehtävään.
  • Suosi oppimistehtävissä tehtävänantoja, jotka edellyttävät tekemistä ja soveltamista, analysointia ja reflektointia.
  • Ohjaa opiskelijat dokumentoimaan oppimisprosessissa tekemänsä työ ja reflektoimaan oppimaansa ja perustelemaan valintojaan. Oppimisprosessin aikana annettu palaute parantaa ja tukee osaamisen kehittymistä ja opettajana pystyt paremmin seuraamaan oppijan osaamisen kehittymistä.
  • Hyödynnä osaamisen osoittamisen tapoja monipuolisesti. Tekstin lisäksi tuotos voi olla video, audio, kuva, posteri ja suullinen osaamisen näyttö (yksilö/ryhmä) jne.
  • Ohjaa tuotetun sisällön todenmukaisuuden arviointiin sekä eri lähteistä saatujen tietojen yhdistelyyn.
  • Huomioi plagioinnin tunnistusohjelmien rajoitukset.

Tekoälyn viisas käyttö tukee oppimista

Tekoälyä hyödyntämällä tehostat oppimistasi. Siitä käytetäänkin usein myös termiä tukiäly. Olet kuitenkin aina itse vastuussa omien opiskelutehtäviesi sisällöistä sekä arvioinnin kohteena olevista materiaaleista. Käyttäessäsi tekoälytyökaluja sinun tulisi huomioida seuraavat asiat:

  • Sovella tekoälyä: Sinun tulee ymmärtää tekoälysovelluksien mahdollisuudet sekä oppimisen tukena että työelämässä ja arjessa.
  • Tunne vastuusi: Kehitä tekoälyosaamistasi ja suhtaudu kriittisesti tekoälyn tuotoksiin, koska tekijä eli sinä olet aina vastuussa omista teoksistasi. Vastuu sisällöstä on siis sinulla. Älä kopioi harkitsematta tekoälyn tuottamaa tuotosta. Huolehdi myös itse siitä, että ilman lähdeviittausta olevat ajatukset ja ideat ovat omiasi tai yleisesti tunnettuja.  Huomaa, että tekoäly voi hallusinoida eli tuottaa vääriä tulkintoja ja virheellistä tietoa. Tekoälyn haasteisiin ja rajoituksiin voit tutustua mm. täällä.
  • Tutustu huolellisesti tekoälyn tuottamiin vastauksiin ja tuo oma äänesi kuuluviin läpi tekstin/tuotoksen.
  • Ymmärrä tekoälyn rajoitukset: Tekoälyjärjestelmät ovat vain ohjelmia ja niillä on rajoituksia. Tekoälyllä ei ole tietoista sisällöllistä osaamista, ymmärrystä tai vastuuta. Ymmärrä nämä rajoitteet, jotta osaat arvioida tekoälyn käytön sopivuutta eri tilanteissa.
  • Noudata yleisiä eettisiä periaatteita, kuten oikeudenmukaisuutta, tasapuolisuutta ja kunnioitusta.
  • Kerro aina tekoälyn hyödyntämisestä, esimerkiksi opinnäytetöissä ja TKI-toiminnassa.
  • Keskustele ja anna palautetta tekoälyn käytön onnistumisesta opettajalle.
  • Osallistu ja jaa tietoa: Olet osa ammattikorkeakoulun yhteisöä. Keskustele tekoälyn eettisestä käytöstä ja osallistu tekoälyn vastuullisen käytön edistämiseen.

Opettajasi ohjeistaa tekoälyn käytön eri opintojaksoilla Arenen (2024) liikennevalomallin käyttösuositusten mukaan.

Toimintaohje opintovilppitapauksiin – Lapin ammattikorkeakoulu

Tekoälyn käyttö edellyttää vastuullisuutta

  • Monet tekoälysovellukset ovat ilmaisia, mutta vaativat kirjautumisen. Älä käytä tunnusten luomisessa oppilaitoksen tunnuksia. Poikkeuksena tästä on Microsoft Copilot, johon Lapin AMKin opiskelijoilla ja henkilökunnalla on oikeus. Löydät Copilot-tekoälypalvelun tarkemmat käyttöohjeet täältä.
  • Et voi syöttää tekoälysovellukseen tekijänoikeuden alaista materiaalia ilman tekijän lupaa.
  • Huomioi tietosuoja: Älä syötä arkaluontoisia, luottamuksellisia tai yksityisyyttä vaarantavia tietoja (nimi, yhteystiedot, syntymäaika, henkilötunnus, opiskelijanumero jne.) tekoälysovelluksiin ja -alustoille. Et siis voi syöttää tekoälysovelluksiin luottamuksellisia tietoja sisältäviä tutkimusaineistoja.
  • Huomioi tutkittavan oikeudet: Tarvitset tutkittavien/kohderyhmän suostumuksen, jos käsittelet tutkimusaineistoa tekoälyn avulla.
  • Noudatamme EUn tekoälyasetusta, jonka mukaan mm. suuren riskin järjestelmiä ei kehitetä osana opintoja (ml. Opinnäytetyöt).

Tekoälyn käyttö opinnäytetöissä, oppimistuotoksissa ja julkaisuissa

Tutkimukseen sovelletaan tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia ja eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä (katso esim. Hyvä tieteellinen käytäntö, TENK, 2023). Huomaathan, että tekoälyn käyttöön liittyy myös rajoituksia ja eettisiä periaatteita, jotka liittyvät hyviin tieteellisiin käytäntöihin (katso esim. EU-ohje)[1]. Huomioi alusta asti seuraavat asiat:

  • Olet itse vastuussa kaikesta tuottamastasi materiaalista.
  • Tekoälyä ei saa merkitä tietoperustan lähteeksi, sillä tekstin taustalla tulee aina olla tekijä (henkilö tai organisaatio, ei ohjelma tai sovellus). Tekoälyn tuottamat tiedot täytyy aina tarkistaa, sillä se voi tuottaa vääriä tulkintoja ja virheellistä tietoa. Luotettavin tieto löytyy vertaisarvioiduista tutkimusjulkaisuista.
  • Voit hyödyntää tekoälyä valmisteluvaiheessa tärkeiden teemojen ja työn rakenteen ideointiin sekä tutkimusmenetelmien kartoittamiseen, helpottamaan hakusanojen löytämistä, tiedonhaun suunnittelua, ideointia tai hakua, kokonaisuuksien hahmottamiseen, ongelmanratkaisuun, kieliasun tarkastukseen sekä apuna tutkimusaineiston analysoinnissa huomioiden eettiset periaatteet. Tekoälyn hyödyntäminen on mainittava esim. Johdanto-luvussa.
  • Muista viitata alkuperäiseen lähteeseen. Tekstin taustalla on aina tekijä (henkilö tai organisaatio, ei siis ohjelma tai sovellus). Tekoäly ei siis ole tieteellisen tekstin lähde eikä sen tuottamaa kirjallista tekstisisältöä saa käyttää sellaisenaan. Tekoälyn käytössä tulee noudattaa tieteellisen kirjoittamisen käytänteitä. Muiden ideoita, tietoja, sanoja tai muuta materiaalia ei saa esittää ilman viittausta.
  • Tekoälyn käyttö ei korvaa tieteellisen tiedon haku- ja hyödyntämistaitoa.
  • Opinnäytetyön tekstiosiossa opiskelijoilta edellytetään läpinäkyvää tekoälyn käytön raportointia. Käyttö merkitään opinnäytetyön Johdanto-osioon tai vaihtoehtoisesti Menetelmät-osioon, jos sen käyttöä on sisällytetty tutkimusmenetelmiin. Osiossa on kerrottava mitä tekoälysovelluksia työssä on käytetty ja miten.[2]
  • Kypsyysnäytteessä ei saa käyttää tekoälyä.
  • Huomioithan TKI-työssäsi myös LUC-konsernin ohjeistuksen, erityisesti osion 3. Tekoälysovellusten käyttäminen tutkimuksessa. Ohje julkaistaan kevään 2025 aikana.

[1] ERA Forum Stakeholders’ document Living Guidelines on the RESPONSIBLE USE OF GENERATIVE AI IN RESEARCH, First Version, March 2024.

[2] Esimerkki: “Tämän opinnäytetyön tekstin laatimisessa tekijät ovat käyttäneet tekoälytyökalua, Copilot versio GPT-4, opinnäytetyön rakenteen ideointiin sekä teoksen luvun 2.1 alustatalouden mahdollisuuksiin tutustumiseen ja ideointiin sekä lopuksi kielenhuoltoon. Tekijät ovat tarkistaneet ja muokanneet työkalun laatimaa sisältöä ja ottavat täyden vastuun tekstin sisällöstä.