Tekoäly kehittyy nopeasti ja siihen liittyvä osaaminen nähdään jo kansalaistaitona. Tekoälyn käyttämiseen liittyy vahvasti henkilön oman medialukutaidon kehittäminen. Tekoälyn ammatillinen käyttö on myös entistä tärkeämpi työelämätaito. Työelämän organisaatiot ja korkeakoulut tutkivat ja kehittävät tekoälyn hyödyntämistä rinnakkain. Tulevaisuudessa vastaavia sovelluksia ja malleja tulee lisää ja niiden toiminnallisuudet kehittyvät edelleen. Seuraamme tekoälyteknologioiden kehitystä jatkuvasti ja päivitämme ohjeistustamme sen mukaisesti.
Käytitpä tekoälyä missä roolissa tahansa, keskeistä on huomioida vastuullisen käytön periaatteet. Ne pitävät sisällään mm. oleellisia lainsäädäntöön perustuvia käytänteitä. Tutustuthan niihin siis huolellisesti.
Opettajana olet tietoinen omalla alalla käytettävistä tekoälytyökaluista ja miten ne tulevat vaikuttamaan alan tulevaisuuteen ja toimintaan. Opettajana osaat käyttää tekoälyä itse, tunnistaa oman alasi käytänteet ja ymmärrät sen, miten opiskelijan oppimista voidaan tukea tekoälyn avulla. Opettajana osaat tunnistaa oppimista ja osaamisen kehittymistä haittaavan tekoälyn käytön.
Lähtökohtaisesti opiskelijalle tekoälyn käyttö on sallittua. Tärkeää on ohjata opiskelijaa tekoälyn vastuulliseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Tähän kuuluu esimerkiksi, että tekoälyn käyttö merkitään tuotoksiin ja sen tuottamaa tietoa osataan arvioida kriittisesti.
Ammattikorkeakouluopetus perustuu osaamisperustaisuuteen. Tekoälyn käytön kontekstissa opetuksen suunnittelussa keskiössä on kysymys siitä, millä tavoin tekoälyn käyttö voi tukea oppimista ja tavoitteena olevan osaamisen saavuttamista sekä miten tekoäly liittyy tavoitteena olevaan osaamiseen.
Tekoälyn hyödyntämisessä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksissa Arenen liikennevalomallista ja seuraavista olla apua:
Tekoälyä hyödyntämällä tehostat oppimistasi. Siitä käytetäänkin usein myös termiä tukiäly. Olet kuitenkin aina itse vastuussa omien opiskelutehtäviesi sisällöistä sekä arvioinnin kohteena olevista materiaaleista. Käyttäessäsi tekoälytyökaluja sinun tulisi huomioida seuraavat asiat:
Opettajasi ohjeistaa tekoälyn käytön eri opintojaksoilla Arenen (2024) liikennevalomallin käyttösuositusten mukaan.
Toimintaohje opintovilppitapauksiin – Lapin ammattikorkeakoulu
Tutkimukseen sovelletaan tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia ja eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä (katso esim. Hyvä tieteellinen käytäntö, TENK, 2023). Huomaathan, että tekoälyn käyttöön liittyy myös rajoituksia ja eettisiä periaatteita, jotka liittyvät hyviin tieteellisiin käytäntöihin (katso esim. EU-ohje)[1]. Huomioi alusta asti seuraavat asiat:
[1] ERA Forum Stakeholders’ document Living Guidelines on the RESPONSIBLE USE OF GENERATIVE AI IN RESEARCH, First Version, March 2024.
[2] Esimerkki: “Tämän opinnäytetyön tekstin laatimisessa tekijät ovat käyttäneet tekoälytyökalua, Copilot versio GPT-4, opinnäytetyön rakenteen ideointiin sekä teoksen luvun 2.1 alustatalouden mahdollisuuksiin tutustumiseen ja ideointiin sekä lopuksi kielenhuoltoon. Tekijät ovat tarkistaneet ja muokanneet työkalun laatimaa sisältöä ja ottavat täyden vastuun tekstin sisällöstä.