Kiikarissa kestävä tulevaisuus
Lapin AMKin vastuullisuusraportti 2021

Sivu luotu: 9.1.2025
Viimeksi päivitetty: 9.1.2025

Tämä keväällä 2022 julkaistu vastuullisuusraportti pohjautuu vuoden 2021 saatuihin tuloksiin ja toimintaamme ja kokoaa edellisen vuoden vastuullisuustyömme tuloksia ja vaikutuksia.

Rehtorin katsaus vastuulliseen vuoteen 2021

Lapin ammattikorkeakoulussa vastuullisuus on mahdollisuus kehittää toimintamme vaikuttavuutta. Vastuullisuuden pohjana on LUC-strategiamme missio ”Vastuullinen arktinen korkeakouluyhteisö” sekä arvomme, joita ovat luottamus, ennakkoluulottomuus ja yhteisöllisyys.
Vastuullisuus on osa laatu- ja johtamisjärjestelmää. Pyrimme jatkuvasti parantamaan toimintaamme. Vastuulliset valinnat tarkoittavat kestäviä ratkaisuja niin koulutuksessa kuin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa, ihmisten ja hyvinvoinnin johtamisessa, hyvässä hallinnossa sekä taloudessa ja hiilineutraalisuuden tavoitteissa.

Vastuullisuus on strategiamme mukaisia valintoja.

Lapin AMKin asiantuntijat ovat mukana Arenen vastuullisuuden ja kestävä kehityksen työryhmissä kehittämässä ammattikorkeakoulujen yhteisiä keinoja ja toimenpiteitä hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kädenjäljen kasvattamiseksi ja jakamassa Lapin AMKissa hyviksi todettuja käytänteitä.

Marraskuussa 2021 Lapin AMK hyväksyttiin FIBSin jäseneksi. FIBS on Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto, joka toimii kestävän liiketoiminnan vauhdittaja ja asiantuntijuuden kehittäjä. FIBSin tavoitteena on saada yhä useammat suomalaiset organisaatiot innovoimaan tuottavia ratkaisuja paikallisiin ja maailmanlaajuisiin ongelmiin yhteistyössä muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa, ja nousemaan näin kestävän liiketoiminnan huipulle globaalisti.

Loppuvuonna 2021 Lapin AMKin johtoryhmä arvioi FIBSin yritysvastuun itsearvioinnin avulla, miten vastuullisuus näkyy toiminnassamme ja miten vertaudumme vastuullisuuden johtamisessa asiantuntijayrityksiin. Itsearvioinnin tulos kertoi, että Lapin AMKissa vastuullisuustyöhön sitoudutaan, sen merkitys on tunnistettu ja jaettu. Parannettavaa meillä on vastuullisuuden seurannassa sekä tulosten ja vaikutusten osoittamisessa.

Vuonna 2021 pandemian jatkuminen vaikutti edelleen niin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, henkilöstön kuin sidosryhmien arkeen. Korkeakouluyhteisön vastuullisuus korostuu erityisesti korona-ajan tuomissa muutoksissa. Käytännössä se tarkoittaa, että meillä on yhdessä kykyä toimia taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti myös muutoksissa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Tässä olemme onnistuneet hyvin, vaikka koronavuodet ovat haastaneet opiskelijoiden hyvinvointia ja henkilöstön jaksamista. Vastuullisen toiminnan kehittäminen jatkui sovitusti ja syveni myös kumppanuussuhteissa.

Lapin AMKin koulutuksen ja TKI-toiminnan tulokset olivat erittäin hyvät ja keskeiset kehittämistavoitteet saavutettiin. Kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osaamiseen ja johtamiseen on meidän panostettava systemaattisesti. Tätä työtä johtamaan rekrytoimme vastuullisuusjohtajan, joka aloittaa tehtävässään huhtikuussa 2022. Yhdessä henkilöstön opiskelijoiden ja sidosryhmien kanssa tulemme jatkamaan vastuullisuustyötä, työmme tulosten läpinäkyvää raportointia ja vaikutusten osoittamista.

Haluan kiittää kaikkia kumppaneitamme, opiskelijoita ja henkilöstöä sitoutuneesta vastuullisuustyöstä vuonna 2021. Yhdessä on hyvä jatkaa vastuullista työtä Lapin ja Suomen parhaaksi.

Riitta Rissanen, Rehtori/toimitusjohtaja

Vastuullinen TKI-toiminta

Vastuullisuus on Lapin korkeakoulujen yhteisen strategian visio sekä ja strategisten valintojen läpileikkaava teema. Kaiken kaikkiaan ammattikorkeakoulun strategian mukainen TKI-toiminta tukee vastuullisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista.

Vuoden 2021 aikana tarkennettiin Lapin AMKin strategisten valintojen painopisteitä sekä osaamiskärkiä, jotka ovat kaikki vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä ja niitä edistäviä.

Lapin AMK on valinnut profiilinsa pohjaten YK:n Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteista kuusi, joita se osaamisellaan erityisesti edistää koulutuksissaan ja TKI-toiminnassaan. Syksyllä 2021 täsmennettiin edelleen, miten strategisten valintojen sekä Lapin AMKin osaamiskärkien avulla toteutetaan valittuja kuutta tavoitetta.

Vuonna 2021 TKI -toiminnassa erityinen kehittämiskohde oli hanketoiminnan vastuullisuuden ja kestävän kehityksen selkeämpi näkyvyys ja hankkeiden vastuullisuuden systemaattinen tarkastelu niiden käynnistymisestä päättymiseen saakka. Syksystä 2021 lähtien TKI-hankkeelle määritellään ja kirjataan Reportronic-hankehallintajärjestelmässä vähintään yksi SDG-tavoite, joita se toteuttaa. Reportronic mahdollistaa myös hankkeiden lajittelun SDG-tavoitteittain. Suositeltavaa on, että hankkeen kuvailutiedoissa myös avataan, miten ko. hanke valittuja tavoitteita toteuttaa. Toiminnallisuus ei ole vielä kattavasti otettu käyttöön kaikissa hankkeissa, mutta kirjauksia on kertynyt jo varsin hyvin.

Vuoden 2021 lopun tilannekatsauksen mukaan 70 % käynnissä olevista hankkeista edistää erityisesti Lapin AMKin valitsemaa kuutta kestävän kehityksen tavoitetta.

Arenen kestävän kehityksen TKI-työryhmässä on suunniteltu keväästä 2021 asti TKI-toiminnan kestävyyden arvioinnin tueksi mittaristoa, joka julkaistaan hieman aikataulusta myöhässä kevään 2022 aikana. Mittaristoa voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi TKI-toiminnan, kehittämisympäristöjen ja kestävyystoimintojen arvioinnissa.

Esimerkkejä TKI-hankkeista, joissa Lapin AMKin kestävän kehityksen erityisosaaminen on keskeisessä roolissa:

SERI – Resurssiviisas Meri-Lappi -hankkeessa tehdään yhdessä alueen toimijoiden kanssa Meri-Lapin alueelle toimintasuunnitelma, joka sisältää alueelle soveltuvia kiertotaloudellisia, resurssiviisaita sekä kestävää kehitystä ja vastuullisuutta tukevia ehdotuksia.

Kohti Kestäviä Hankintoja –hankkeessa kehitetyn työkalun avulla hankinnat voidaan suunnitella niin, että ne tukevat alueen talouden kasvua hiilipäästöt huomioiden. Työkalu tarjoaa vaihtoehtoja ja tukee päätöksentekoa sekä julkisten hankintojen, että yksityisen sektorin ostojen kohdistamiseksi lähituotantoon.

Koulutus ja kestävä kehitys

Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten opetus- ja toteutussuunnitelmissa on huomioitu kestävä kehitys ja vastuullisuus. Toteutuksissa on nähtävillä sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita että Arenen geneeriset osaamistavoitteet, jotka jokaisella korkeakoulusta valmistuvalla tulisi olla hallussa valmistuessaan. Osaamistavoitteet otetaan käyttöön koulutuksissa syksystä 2022 lähtien.

Vuonna 2021 opetussuunnitelmia ja niiden toteutuksia tarkasteltiin peilaten niiden sisältöjä Lapin AMKissa valittuihin kestävän kehityksen kuuteen painopistetavoitteeseen (SDG:t). Keväällä 2021 selvitettiin, voitaisiinko kestävän kehitysten tavoitteiden toteutumista koulutuksissa seurata Peppi-järjestelmässä, mutta valitettavasti järjestelmä ei vielä sitä mahdollista.

Syksyllä 2021 käyttöön otettujen YAMK koulutusten uusien opetussuunnitelmien sisällöissä on huomioitu kestävän kehityksen osaamistavoitteet. Syksyllä 2021 käynnistyi myös uusi YAMK-koulutus Kestävän tuotannon kehittäminen, jossa paneudutaan kestävän kehityksen periaatteisiin ja bio- ja kiertotalouden toimintamalleihin sekä niiden soveltamiseen yritystoiminnassa. Koulutuksen englanninkielisen toteutuksen valmistelu on myös käynnissä.

Vaihtoehtoiset tavat suorittaa opintoja mahdollistavat opiskelun eri elämäntilanteissa.

Maakunnan toisen asteen ammatillisten oppilaitosten kanssa suunniteltiin uudenlaiset väyläopinnot, joiden tavoitteena on edistää korkeakouluopintoihin hakeutumista. Päiväopinnoissa opiskellaan yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa pääasiassa kampuksella. Monimuoto-opinnot ovat yhdistelmä verkko-opintoja, opiskelua kampusten oppimisympäristöissä sekä työelämässä tapahtuvaa oppimista. Verkko-opinnot ovat muutamaa kampuspäivää lukuun ottamatta täysin verkossa.

Lapin AMK tarjosi koronakriisin vuoksi lomautetuille ja työttömäksi joutuneille mahdollisuuden opiskella Avoimen AMKin opintoja ilmaiseksi vuoden 2021 ajan.

Lapin AMKissa on panostettu opintojen ohjaukseen jo vuosien ajan, joten koronavuoden tuomat ohjaustarpeet vain nopeuttivat uusien menetelmien käyttöönottoa ja laajuutta. Toimien tehostamisella on varmistettu, että opinnot ovat edistyneet pandemian tuomista haasteista riippumatta. Esimerkiksi vahvuusperustainen tulevaisuusohjaus edistää opintojen etenemistä ja myös opiskelijoiden hyvinvointia.

Syyskuussa 2021 käynnistyi Lapin AMKin ja Lapin yliopiston yhteinen Korkeakouluopiskelijan digitaidot –hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden digitaalisen opiskelun valmiuksia ja taitoja sekä digihyvinvointia.

Esimerkkinä vastuullisuuden teeman sisällyttämisestä osaksi AMK-koulutusta on sairaanhoitajakoulutuksen opintojakso ”Näyttöön perustuva hoitotyö ja erityiskysymykset sisätautien ja kirurgian hoitotyössä ”. Opintojakson eri tehtävissä opiskelijat pohtivat, miten vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat osa hoitotyötä ja sisätautikirurgiaa sekä hoitotyön ympäristöjä.

Kestävä ja vastuullinen korkeakouluyhteisö

Lapin AMKin henkilöstön hyvinvointia seurataan parillisina vuosina laajalla työhyvinvointitutkimuksella. Työhyvinvointia seurataan välivuosina yksinkertaistetulla henkilöstökyselyllä, joka toteutettiin loppuvuonna 2021. Haastavasta pandemia-ajasta ja laajasta etätyöstä huolimatta tulokset nousivat edellisvuodesta hieman. Vuoden aikana järjestettiin useita henkilöstön hyvinvointia tukevia webinaareja, verkkokoulutuksia ja keskustelutilaisuuksia.

Vuoden 2021 aikana 30 Lapin ammattikorkeakoulun työntekijää suoritti HAMKilta hankitut Kestävän kehityksen verkko-opinnot. Kurssin sisältö sai hyvää palautetta ja opinto-oikeuksia hankitaan lisää. Henkilöstön vastuullisuusosaamisen kehittämistä ja erityisesti vastuullisuuden teemojen sisällyttämistä opetukseen tuki myös Arenen järjestämä webinaarisarja.

Elokuussa 2021 järjestetyssä Lapin AMKin henkilöstöpäivässä oli teemana sosiaalinen vastuullisuus työyhteisössä. Päivän aikana pohdittiin alustusten ja paneelikeskustelun lomassa, mitä vastuullisuus merkitsee kullekin työntekijälle henkilökohtaisesti, miten sosiaalinen vastuullisuus näkyy työyhteisössä ja millaisilla toimilla sitä voitaisiin edelleen vahvistaa.

Korkeakouluyhteisön vastuullisuus tarkoittaa, että meillä on yhdessä kykyä toimia taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti myös muutoksissa ja muuttuvassa toimintaympäristössä.

Korona-aika on tuonut lisää haasteita opiskelijoiden hyvinvoinnille sekä mielenterveydelle ja lisännyt entisestään riskiä uupua opintojen aikana. Opiskelijoiden hyvinvointia tukevia palveluja on koottu informatiivisiksi ja helposti tavoitettaviksi videoiksi.

Opiskelijoiden hyvinvointipalveluja kehitetään aktiivisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa verkostoissa ja hankeyhteistyössä.

Tavoitteena hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä

 Ammattikorkeakoulujen yhteinen tavoite on niiden toiminnan hiilijalanjäljen pienentäminen ja toisaalta jatkuvasti kasvava hiilikädenjälki yhteiskunnan kehittämisessä. Lapin AMK on sitoutunut muiden ammattikorkeakoulujen yhteiseen tavoitteeseen saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Lapin AMKin hiilijalanjälki laskettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019, jolloin kategorioina olivat kiinteistöt ja matkustaminen. Vuoden 2020 hiilijalanjäljen laskennassa otettiin käyttöön ammattikorkeakoulujen yhteinen laskentamalli. Vuonna 2021 yhteistä laskentataulukkoa päivitettiin ja hiilijalanjäljen laskentaan otettiin mukaan myös hankinnat euroina mitattuna.

Lapin AMKin hiilijalanjäljen jakautuminen päästöittäin vuonna 2021