Helppokäyttöinen digitaalinen työkalu auttaa kartoittamaan psykososiaalisen tuen tarvetta jo ensimmäisellä tapaamisella.

Nuorten Interventionavigaattori on digitaalinen työkalu, joka tukee opiskeluhuollon ammattilaisia nuoren psykososiaalisen tuen tarpeen arvioinnissa. Minna Vehmasen Satakunnan hyvinvointialueella toteutetussa YAMK-opinnäytetyössä selvitettiin terveydenhoitajien ja kuraattorien kokemuksia työkalun pilotoinnista.

Myönteisesti vastaanotettu ja haluttu käyttöön

Tulokset osoittavat, että Nuorten Interventionavigaattori koettiin kokonaisuudessaan hyödylliseksi, mielekkääksi ja työn arkeen hyvin sopivaksi työkaluksi. Ammattilaiset ottivat sen käyttöön nopeasti ja jatkoivat sen käyttöä pilotin jälkeenkin.

Arjen työn tukena – helppokäyttöisyys ja hyödyllisyys

Työkalu auttoi ammattilaisia hallitsemaan kiireistä työarkea. Se nopeutti nuoren psykososiaalisen tuen tarpeen arviointiprosessia, vähensi päällekkäistä työtä ja tuki kirjaamista. Käyttöönotto ei vaatinut erityisiä digitaalisia taitoja, ja järjestelmä oli ammattilaisten mukaan vaivaton käyttää.

Rakenne tuo johdonmukaisuutta ja kattavuutta

Interventionavigaattorin systemaattinen rakenne jäsensi nuoren tilannetta ja varmisti, että kaikki osa-alueet tulivat huomioiduiksi. Tuen tarpeen tunnistaminen jo ensimmäisellä tapaamisella tehosti hoitoprosessia ja tuki suunnitelmallisuutta läpi koko palvelurakenteen.

Keskustelua tukeva ja moniammatillisuutta edistävä

Työkalu avasi keskustelua myös vaikeista aiheista. Sen avulla tuotetut raportit voitiin hyödyntää käyntikirjauksissa ja tiedonsiirrossa eri ammattilaisten välillä. Tämä tuki moniammatillista yhteistyötä ja lisäsi työn sujuvuutta esimerkiksi lääkärikonsultaatioissa.

Digitaalisena dialogina – nuoren ääni kuuluviin

Nuoret kokivat kyselyyn vastaamisen mielekkääksi. Ammattilaiset kuvasivat, että vastaukset olivat usein rehellisempiä ja yksityiskohtaisempia kuin pelkästään kasvokkain käydyssä keskustelussa. Työkalu edisti nuoren osallisuutta ja mahdollisti tilanteen sanoittamisen omista lähtökohdista käsin.

Kehitettävää huoltajien osuudessa ja koodimerkeissä

Vaikka kokemukset olivat pääosin myönteisiä, työkalun kehittämisessä nähtiin vielä tarpeita. Huoltajille suunnatut kysymykset eivät aina tuottaneet lisäarvoa nuoren psykososiaalisen tuen tarpeen arviointiin, ja niiden sisältöä toivottiin selkeytettävän. Myös tunnistuskoodien käytössä ilmeni satunnaisia teknisiä haasteita.

Valmis laajempaan käyttöön

Opinnäytetyön perusteella Nuorten Interventionavigaattori on lupaava ja käyttökelpoinen työkalu opiskeluhuollossa. Sen valtakunnallinen käyttöönotto voisi tukea Terapiat etulinjaan -toimintamallin tavoitteita parantaa mielenterveyspalvelujen saavutettavuutta. Jatkokehittäminen parantaa sen vaikuttavuutta entisestään.

Lisätietoja

Minna Vehmanen
minna.vehmanen@sata.fi

Kuvassa on puhelin, jossa on paljon erilaisia sovelluksia