Ohjelmistorobotiikan toimitustavat asiakasyritysten näkökulmasta 12.06.2023 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) YAMK-opiskelija Tapani Säkkinen tutki opinnäytetyössään ohjelmistorobotiikan asiakasyritysten suosimia ohjelmistorobotiikan toimitustapoja ja asiakasyritysten osallistumishalukkuutta ohjelmistorobottien suunnitteluun ja käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ohjelmistorobotiikkaa ostaneiden asiakasyritysten toiveita robottien toimitustapojen suhteen. Tavoitteena oli selvittää ohjelmistorobotiikka-asiakasyritysten suosimia ohjelmistorobotiikan toimitustapoja. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ohjelmistorobotiikkaa ostaneiden erikokoisten asiakasyritysten halukkuutta osallistua ohjelmistorobottien suunnitteluun ja niiden käyttöön. Liikevaihdon ja henkilöstömäärän yhteys haluun suunnitella ja ajaa ohjelmistorobotiikkaa asiakasyrityksen toimesta osoittautui suuntaa antavaksi. Työllä oli toimeksiantaja, joka esiintyy opinnäytetyöraportissa nimettömänä. Opinnäytetyöaihe valikoitui toimeksiantajan tarpeesta tietää, miten eri kokoiset asiakasyritykset haluaisivat hankkia ohjelmistorobotiikkaa. Tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa ohjelmistorobotiikkaa ostaneiden erityyppisten asiakasyritysten toiveita robottien toimitustapojen suhteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko toimeksiantajayrityksen ohjelmistorobottien toimitustapa asiakkaiden toivoma ja haluavatko asiakkaat osallistua ohjelmistorobottien suunnitteluun ja käyttöön. Saadun tiedon pohjalta toimeksiantaja ja muut ohjelmistorobotiikkayritykset voivat kehittää toimitustapojaan ja toimintatapojaan asiakkaan osallistamisesta. Kyselykutsu lähetettiin 70 yritykselle. Vastauksia tuli 16, joten vastausprosentti oli 23 %. Aineisto kerättiin ohjelmistorobotiikkayritysten asiakasyrityksiltä Webropol-kyselyllä. Tulosten perusteella asiakasyrityksen toimialalla ei ole yhteyttä niiden suosimaan ohjelmistorobottien toimitustapaan. Toimialan ja käytettävän RPA-teknologian välinen korrelaatio ei ole tilastollisesti merkitsevä. Liikevaihdon ja henkilöstömäärän yhteys haluun suunnitella ja ajaa ohjelmistorobotiikkaa asiakasyrityksen toimesta osoittautui suuntaa antavaksi. Huomionarvoista on, että osa kyselyyn osallistuneista RPA-asiakasyrityksistä suunnittelee ja käyttää jo RPA-teknologiaa itse. Lisäksi vastaajat ilmoittivat olevansa siirtymässä suunnittelemaan ja ajamaan ohjelmistorobotteja ilman konsulttiyritysten apua. Ohjelmistorobotiikan asiakasyritykset käyttävät usein konsulttiyritystä robotiikan käyttöönotossa. Jatkossa osa asiakasyrityksistä alkaa suunnitella ja ajaa ohjelmistorobotiikkaa omilla resursseilla. Liikevaihdon ja työntekijämäärän kasvaessa yrityksissä on jo oma IT-osastonsa, joka kykenee suunnittelemaan ja käyttämään ohjelmistorobotiikkaa RPA-toimittajan tekemän käyttöönoton jälkeen. Tuloksista välittyy lähes yksimielinen positiivinen mielipide ohjelmistorobotiikan käytöstä työprosessien automatisointiin. Hankinta koettiin lähes poikkeuksetta helpoksi, ainoastaan RPA-toimittajien ja teknologioiden vertailu koettiin haastavaksi. Lisätietoja: Tapani Säkkinen tapani.sakkinen@edu.lapinamk.fi