Pienet muotoiluyritykset kansainvälistyvät yhteisviennillä 07.01.2019 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Kansainväliset messut ovat hyvä paikka luoda vienti- ja muita yhteyksiä. Erityisesti pk- ja mikroyritykset hyötyvät messuavustuksesta. Muotoilu on vakiinnuttanut asemaansa osana suomalaista elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa. Muotoiluun erikoistuvien desing-yritysten kotimarkkinat ovat Suomessa pienet, ja vain kansainvälistymällä on mahdollista saavuttaa isompia markkinoita. Kansainväliset messut ovat keskeinen keino viedä suomalaista muotoilua maailmalle. Innovaatiorahoituskeskus Business Finland myöntää pk-yrityksille messuavustusta yhteisvientiin. Rahoituksen myöntäminen edellyttää, että vähintään neljä yritystä muodostaa yhteisvientiä varten ryhmän. Hakijayrityksellä on oltava kyky ja edellytykset kasvaa ja kansainvälistyä. Lapin ammattikorkeakoulussa tehdyssä YAMK-opinnäytetyössä selvitettiin yhteisvientihankkeeseen osallistuneiden yritysten kokemuksia avustusmuodon toimivuudesta. Tutkimuksen teki Eeva-Liisa Tepsa osana tradenomi YAMK-tutkintoaan. Työn toimeksiantajana oli Business Finland. Selvitystä varten haastateltiin kahdeksaa suomalaista design-alan yritystä, jotka osallistuivat merkittävään kansainväliseen messutapahtumaan Salone Del Mobilessa Milanossa Italiassa huhtikuussa 2017. Milanossa järjestetty messutapahtuma on design-maailman suurin vuosittainen tapahtuma, joka kokoaa tärkeimmät vaikuttajat ja toimijat globaalisti. Messutapahtumaan osallistui 331 000 ammattilaista ja yli 2400 näytteilleasettajaa 165 maasta. Messuavustus yhteisvientihankkeena – Jotta suomalainen muotoilu ei menetä asemaansa kansainvälisesti, tulee luovien alojen kansainvälistymiseen panostaa, jotta muotoiluala säilyttäisi tai ehkä jopa parantaisi asemiaan globaalisti, Eeva-Liisa Tepsa tähdentää. Tutkimukseen osallistuneitten yritysten mukaan avustus oli erittäin tärkeä, ja tuki auttaa Suomea pysymään laadukkaan muotoilun kärkimaana. – Messuavustus on määrällisesti suhteellisen pieni tuki, mutta sen ansioista olemme voineet aloittaa kansainvälistymisen. Toivoisimme, että tukea voisi saada jatkossakin. Se on yksi tehokkaimmista tukimuodoista alallamme, toteaa tutkimukseen osallistuneen Nikari Oy:n edustaja. Yhteistyön voima Tutkimustuloksista selviää, että messujen kaupallisesti kovinta ydintulosta ovat kansainväliset kontaktit ja potentiaaliset jälleenmyyjät. Messujen tuloksena yrityksille syntyi 3 000 uutta kontaktia ja neuvotteluyhteydet jakelukanaviin. Messujen yksi merkittävä hyöty on kansainvälisessä medianäkyvyydessä. Eeva-Liisa Tepsan mukaan juuri yhteisesiintymisellä pystytään lisäämään yritysten kiinnostavuutta myös median silmissä. Yhteistyössä on voimaa, kun kilpaillaan maailman merkittävien brändien joukossa. Tiedustelut: Eeva-Liisa Tepsa, 040 510 7014, eeva-liisa.tepsa(ät)businessfinland.fi