Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden taidonnäytteet esillä 27.04.2017 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat järjestivät kausiprojektinäyttöjen esittelytilaisuudet Jokiväylän toimipisteellä 26.-27.4.2017. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat esittelivät automaatiosimulaatioprojektinsa, jossa simuloidaan taloautomaatiota pienoismallien kautta. Toteutukset perustuvat Raspberry Pi –tietokoneella toteutettuihin IoT-ratkaisuihin. – Parasta tässä kurssissa on ehdottomasti ollut tämä Raspberry Pi:hin tutustuminen sekä tämän käyttöliittymän opetteleminen ja valojen kontrolloiminen siihen. Lisäksi ollaan opittu elektroniikan puolen hommia, johdotuksia sun muita, joista on varmasti hyötyä tietyissä työtehtävissä, kertoo tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Sami Tuomas. Opiskelijoiden kokoamat älytalot olivat monipuolisia ja niistä näkyi opiskelijoiden omat ideat Älytaloissa oli varustuksina monenlaisia toimintoja. Toimeksiannossa oli ohjeistettu, että talojen tulee pitää sisällään tietyt toiminnot eli valo-, ilmastointi-, lämmitys- ja turvatoiminnot. Näiden lisäksi opiskelijat olivat ideoineet muun muassa lämpeneviä saunoja, diskovaloja ja hissin. – Halusimme rakentaa älytalon, joka erottuu joukosta. Näin ollen lähdimme kehittelemään ideoita esimerkiksi hissistä, jonka myös toteutimme. Parasta tämän projektissa on ollut se, että pääsimme toteuttamaan asioita ryhmässä, sillä itse ainakin opin juuri käytännön kautta. Olemme oppineet paljon projektinhallintaa sekä ryhmätyöskentelyä, kertoo tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Hanna Vaaramaa. Yksi ryhmistä oli päätynyt älytalossaan hyvin näyttävään ratkaisuun ja rakentaneet taloon vaadittujen ominaisuuksien lisäksi mm. hissin. Tuotekehitysprojektina robotti Toisen vuosikurssin opiskelijat esittelivät tuotekehitysprojektejaan, joissa tehtävänä oli perustaa yritys ja tarjota yrityksen nimissä erillisessä tarjouspyynnössä pyydettyä ratkaisua AGV-robotista. Tuotekehityksessä on hyödynnetty Lego Mindstorm –robotin tarjoamaa mekaniikkaa ja ohjelmointiympäristöä. Näissä puitteissa opiskelijoilla oli vapaat kädet toteuttaa oman ryhmänsä robotit innovatiivisesti. – Tulevaisuuden kannalta tämä kurssi on ollut hyödyllinen, jos ajatellaan järjestelmäläheistä ohjelmointia. Eli jos menee töihin esimerkiksi sellaiseen firmaan, jossa täytyy koodata sulautettuja järjestelmiä tai muuta sellaista. Vaikka me koodattiin nyt legorobottia, niin periaatteessa samalla menetelmällä voi koodata mitä tahansa robottia, toteaa tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Jussi Kilpeläinen. Robotit olivat kaikki erinäköisiä, koska opiskelijat olivat saaneet itse koota ne mielensä mukaan Opiskelijoiden mukaan projekti on opettanut paljon ongelmanratkaisukykyä, ryhmässä työskentelyä ja yleisesti projektinomaista työskentelyä. – Parasta tässä kurssissa on innovatiivinen tekeminen. Olemme päässeet ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan oman ryhmämme kanssa. Meillä oli tietyt linjaukset, minkä mukaan projekti tuli toteuttaa, mutta paljon saimme myös itse tehdä päätöksiä. Olemme oppineet paljon projektin aikatauluttamisesta sekä tiimityöskentelystä, kertoo tieto-ja viestintätekniikan opiskelija Timo Räisänen. Opiskelijoiden kokoamat robotit olivat upeannäköisiä Mobiilisovelluksia luonnon innoittamana Kolmannen vuosikurssin opiskelijoiden mobiilisovellusten taustalla oli LuontoRovaniemi -hanke, jossa kehitellään luontoreittien varrelle uusia palveluita ja digitaalisia opasteita. Lapin AMKin projekti-insinööri Tuomas Valtasen mukaan opiskelijoille annettiin vapaat kädet sovellusten ideoinnissa: – Annoimme opiskelijoille yleiskuvan hankkeesta sekä siihen liittyvistä tarpeista. Opiskelijat saivat itse keksiä ideat mobiilisovelluksille sekä toteuttaa siihen liittyviä osa-alueita eri kursseissa. Tässä yksi ryhmä esittelee mobiilisovellustaan – Itse teen paljon omia projektia, joten tästä kurssista oli hyötyä myös niitä ajatellen. Minulla on tarkoitus ryhtyä yrittäjäksi jossain vaiheessa, joten kurssilla saaduista projektinhallintaopeista on myös hyötyä tulevaisuuden työtehtäviin, kertoo pelialalle suuntautuva tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Olli Markkanen. Tapahtuma keräsi kiinnostuneita katselijoita ja opiskelijat olivat hyvillään päästessään esittelemään tuotoksiaan.