Virtuaalimetsä on innovatiivinen, peliteknologiaa hyödyntävä oppimisympäristö metsänhoidon suunnittelun opetusta varten.

Ideana on mallintaa metsä- ja maisemasuunnittelun ja puunhankinnan prosesseja ajanmukaisen metsäsuunnitelman pohjalta.EU_EAKR_FI_vertical_20mm_rgb.jpg

Virtuaalimetsää kasvatetaan hankkeessa joulukuuhun 2016 saakka. Tuloksena on oleva virtuaalinen, monisisältöinen metsäoppimisympäristö, joka mahdollistaa metsä- ja maisemasuunnittelun ympärivuotisen opiskelun ja motivoi metsätalousinsinööriopiskelijoita kehittämään osaamistaan ja ammattitaitoaan nykytekniikan mahdollistamilla keinoilla.

Realistisen näköiseksi visualisoidussa, aitoon metsävaratietoon perustuvassa virtuaalimetsässä tehdään metsänhoidollisia toimenpiteitä ja tarkastellaan niiden vaikutuksia tulevaisuudessa. Tämä ajallisen tarkastelun mahdollisuus parantaa opiskelijoiden päätöksentekokykyä metsäsuunnittelun eri osa-alueilla, sillä kaikki tämänhetkiset ratkaisut vaikuttavat metsän kasvuun ja maisemaan tulevaisuudessa.
VipuvoimaaEU_2014_2020_rgb.jpg
Hanke edistää opiskelijoiden ammattiosaamista ja työelämävalmiuksia, joten työelämän käyttöön valmistuu ammattitaitoisempia metsätalousinsinöörejä. Kehitystyö yhdistää Lapin ammattikorkeakoulun osaamisalueita, sillä toteutuksesta vastaavat luonnonvara-ala sekä ohjelmistotekniikan laboratorio pLAB. Hankkeen kohderyhmänä ovat metsäalan opiskelijat, opettajat, metsäalan toimijat sekä metsänomistajat.

Hanketta rahoittaa Lapin Liitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke päättyy joulukuussa 2016.

Lisätietoja Anne-Mari Väisänen, anne-mari.vaisanensähköposti.jpg, p. 040 775 1893.Lapinliitto_300ppi_CMYK_Vaakuna1.jpg