Tavoite

Kiertotalouden kehittymistä hidastaa osaavan työvoiman saatavuus, minkä vuoksi Lapin ammattikorkeakoulu (Lapin AMK) käynnisti insinööri- ja luonnonvara-alojen koulutusohjelmiin sisällytettäviä kiertotalousteemojen kehittämisen KIERTOKOULU -hankkeen (2017) puitteissa. Alkuperäisen hankesuunnitelman tavoitteena oli kehittää 60 op laajuinen opintokokonaisuus, jonka Teollisuuden ja luonnonvara-alan insinööriopiskelijat voisivat valita osaksi opintojaan tutkintokoulutuksesta riippumatta. Toteutustavan tarkastelu kuitenkin osoitti, että bio- ja kiertotalous on vaikuttavuuden lisäämiseksi kytkettävä useamman koulutusohjelman opintojaksoihin ja oppimisprojekteihin siten, että opiskelijat kehittävät bio- ja kiertotalousosaamistaan tutkinto-opintojensa aikana vuosi vuodelta eteenpäin. Näin saavutetaan laajempi joukko bio- ja kiertotalouden periaatteet ymmärtäviä ja tietotaidon hallitsevia asiantuntijoita, jotka voivat siirtyä työskentelemään eri aloille Lapin alueen yrityksiin tai julkisiin toimintoihin. Lapin AMKin insinööri- ja luonnonvara-ala sisältää seitsemän koulutusohjelmaa: konetekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, maanrakennustekniikka, tieto- ja viestintätekniikka sekä metsätalous- ja agrologikoulutukset. Kyseisiin koulutusohjelmiin kytkettiin bio- ja kiertotalousteemoja osaksi perus- ja aineopintoja, syventäviä opintoja sekä projektiopintojaksoja. Koulutusohjelmien sisältöjen kartoituksessa havaittiin, että kiertotaloussisällöt ovat kytkettävissä eri laajuuksilla eri opintojaksoihin. Sisältöjen kehityksessä huomioitiin myös alueen toimijoiden näkemykset kiertotaloustoiminnan kehittymiseen liittyen ja koulutussisältöjä suunniteltiin myös nämä näkemykset huomioiden. Tavoitteena oli nostaa yritysrajapinnasta esille konkreettisia oppimisprojektiaiheita opiskelijoille työstettäväksi, ja projektit vastaisivat myös yritysten kehitystarpeisiin. Yhtenä tavoitteena oli myös kehittää jo työelämässä työskentelevien osaamisen päivitys – tai täydennystarpeisiin soveltuvia opintojaksoja. Yhtenä merkittävänä esteenä kiertotaloustoiminnan kehittymiselle on havaittu tarvittavan osaamisen puuttuminen, minkä vuoksi työelämässä jo oleville tai työuraa vaihtaville tulisi myös olla joustavia mahdollisuuksia päivittää osaamistaan. 

Tulokset

Tavoite 1. Kiertotalousosaamista hallitsevan työvoiman kouluttaminen ja kiertotalousosaamisen kehittäminen Lapin alueella.

Kiertotalouden kytkeminen osaksi seitsemää eri insinööri- ja luonnonvara-alan koulutusohjelmaa ja niiden sisältämiä 51 opintojaksoa tai oppimisprojektia saavutti hankkeen toteutuksen aikana satoja opiskelijoita. Pelkästään konetekniikan koulutusohjelman osalta toteutetun arvion mukaan vuosien 2017-2020 välisenä aikana opintonsa aloittaneita ja kiertotalousteemaisille opintojaksoille aloittaneita opiskelijoita oli yhteensä 491 kappaletta. Kiertotalousteemat on sisällytetty osaksi opetussuunnitelmia ja niiden roolia koulutusohjelmissa tullaan vahvistamaan jatkossa. Näin Lapin AMK tulee huolehtimaan insinööri- ja luonnonvara-alan opiskelijoiden kiertotalousosaamisesta, mikä jalkautuu myös yrityksiin opiskelijoiden valmistumisen jälkeen, heidän siirtyessään työskentelemään alueen yrityksiin.

Tavoite 2. Kehittää 60 op:n laajuinen bio- ja kiertotalouden opintokokonaisuus Teollisuuden ja luonnonvara-alan insinööriopiskelijoille ja pilotoida ja jatkokehittää sitä hankkeen aikana. 

Ensimmäisen toteutustalven (2017-2018) aikana laadittiin alustavia toimenpidesuunnitelmia ja kartoituksia tulevaa vuotta varten. Samaan aikaan havaittiin myös tarve päivittää hankkeen toteutussuunnitelmaa, koska 60 op:n laajuisen kokonaisuuden sisällyttäminen opiskelijoiden tutkintoihin olisi aiheuttanut haasteita tai jopa estäneet opiskelijoiden osallistumisen kiertotalousopintoihin. Hankkeen teemaan liittyen oli tärkeää taata laaja-alaisemmin Lapin alueelle työvoimaa, joilla olisi riittävä osaaminen myös bio- ja kiertotalouteen liittyen. Koulutusten edustajat itse valitsivat, mitkä opetussuunnitelman opintokokonaisuudet ovat sellaisia, joiden sisällä voi vahvistaa kiertotalousosaamista joko uusien käsiteltävien teemojen kautta. Vaihtoehtoisesti koko opintojakso oli mahdollista rakentaa kiertotalouden asioihin liittyen. Kehitystoimenpiteitä kohdennettiin 51 opintojaksoon, joiden pilotointi käynnistyi sitä mukaa, kuin ne oli suunniteltu toteutettavaksi opetussuunnitelmissa. Osa opintojaksoista ehdittiin toteuttaa useampaan kertaan hankkeen käynnissä ollessa, jolloin vastuuopettajien oli myös mahdollista kehittää toteutustapaa ja sisältöjä.

Tavoite 3. Kouluttaa työmarkkinoille korkeakoulututkinnon suorittaneita erityisesti kiertotalouden ja teollisten sivuvirtojen osaamisen hallitsevia osaajia.

Hankkeen käynnistyessä elokuussa 2017 aloitti opintonsa myös kyseisenä vuonna opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden ryhmät. Opiskelijoiden neljäs lukukausi käynnistyi syksyllä 2020 eli opiskelijat ovat saaneet läpi opintojensa kiertotalouskoulutusta osana opintojaan. Opiskelijat alkavat siirtyä työelämään valmistuessaan vuoden 2021 aikana, jolloin myös kiertotalousosaamista alkaa systemaattisesti siirtyä heidän mukanaan alueen yrityksiin. Näin ollen tulevina vuosina Lapin alueella valmistuu kiertotalouden osaajia työelämän tarpeisiin vastaamaan vuosittain seitsemästä eri koulutusohjelmasta eri alojen kiertotalousosaajina. 

Tavoite 4. Koulutuksen käynnistäminen 2018.

Kiertotaloussisältöisten opintojaksojen ja oppimisprojektien toteutus käynnistyi vaiheittain vuodesta 2018 lähtien sitä mukaa, kuin kiertotaloussisältöiset opintojaksot oli suunniteltu toteutettaviksi opetussuunnitelmissa. Insinööri- ja luonnonvara-alan opiskelijoille on suunniteltu opetussuunnitelmiin vuosittain sisältyvän opintojaksoja ja oppimisprojekteja, joissa käsitellään myös bio- ja kiertotaloutta. Opintojaksojen toteutuminen jatkuu myös hankkeen päättymisen jälkeen, koska teema on kytketty osaksi opetussuunnitelmia.

Tavoite 5. Hyödyntää kiertotalouskoulutuksen suunnittelussa muiden bio- ja kiertotaloustoiminnan kehityshankkeiden tuloksia ja hankkeiden välistä yhteistyötä.

Hankkeen päätoteuttajana toimivat Lapin AMK ja osatoteuttajana Kemin Digipolis Oy (Digipolis). Molemmat organisaatiot ovat panostaneet vahvasti bio- ja kiertotaloustoiminnan edistämiseen ja kehittämiseen viime vuosina, tehden yhteistyötä kattavasti Lapin alueen ja myös alueen ulkopuolisten tahojen kanssa. Kiertokoulu -hankkeessa on hyödynnetty myös aiempia ja samanaikaisesti käynnissä olevia kiertotaloutta kehittäviä tutkimus-, kehitys- ja innovaatio (TKI) -hankkeita, kuten Arktisen teollisuuden sivuvirrat (ATS 2013), Arktisen teollisuuden sivuvirrat 2 (ATS2 2015), Lapin ammattikorkeakoulun kiertotalouteen liittyvän TKI-toiminnan suunnittelu ja kehittäminen (KiertoTKI 2017), Kiertotalousosaamista ammattikorkeakouluihin (KiertotalousAMK 2020) sekä Resurssiviisas Meri-Lappi (SERI 2020). Lisäksi hankkeen tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa myös LTKT2.0 -hankkeessa, jossa ammattiopisto Lappia käynnistää kiertotaloustoiminnan kehitystoimenpiteet.

Tavoite 6. Toteuttaa aiheeseen liittyviä yrityslähtöisiä oppimisprojekteja.

Yhteistyö yritysrajapinnan kanssa on nostanut hankkeen aikana esille kiertotalouteen liittyviä aiheita käsiteltäväksi oppimisprojekteissa sekä opinnäytetyöaiheiksi opiskelijoille. Aiheita nousi erityisesti esille yritystapaamisten yhteydessä, joista niitä välitettiin tiedoksi opiskelijoille koulutusvastaavien kautta. Oppimisprojektien osalta koulutukset päättivät soveltuvimman tavan toteuttaa KIERTOKOULU- hankkeen mukaisia oppimisprojekteja. Esimerkiksi konetekniikan koulutuksessa opiskelijoilla on kolmantena vuonna Työelämälähtöinen projekti-opintojakso sekä syys- että kevätlukukaudella. Opiskelija voi syventää 10 op:n laajuisen oppimisprojektin kautta edelleen osaamistaan kiertotalouteen liittyen. Teemaan liittyvää käsittelyä voi vielä jatkaa neljännen vuoden syksyllä olevan 5 op:n laajuisen Innovaatioprojekti – opintojakson kautta. Toisaalta esimerkiksi tietotekniikan koulutuksessa kiertotalous on kokonaisuutena sisällytetty 2. vuoden peliohjelmistoprojektiopintoihin, ja teemaa käsitellään projektia tukevissa opintojaksoissa.

Tavoite 7. Tarkentaa yritysten ja muiden asiantuntijoiden kuulemisella kiertotalouskoulutuksen sisältöjä yritysrajapinnan tarpeisiin paremmin vastaaviksi.

Tapaamisia yritysten edustajien kanssa järjestettiin yhteensä 21 kappaletta alkuperäisen tavoitteen ollessa tapaamiset vähintään kahdeksan yrityksen edustajien kanssa. Yritykset toimivat Meri-Lapin ja Rovaniemen alueilla ja jakautuivat kokoluokaltaan mikro-, pien-, keskisuuriin- ja suuryrityksiin. Tavoitteeksi oli asetettu saada hankkeeseen osallistumaan kolme pientä yritystä, kaksi keskisuurta yritystä ja kolme suuryritystä. Tavoitteet ylitettiin reilusti, koska hankkeen toimintaan osallistui kuusi mikroyritystä, kuusi pientä yritystä, viisi keskisuurta yritystä ja neljä suuryritystä. Näin kiertotalouskoulutuksen suunnitteluun saatiin näkökulmia erityyppisiltä toimijoilta, joilla voi olla hyvin erilaisia näkemyksiä kiertotaloustoiminnan kehittymisestä sekä siihen liittyvistä osaamistarpeista.

Tavoite 8. Yritysten henkilöstölle tarjottavan kiertotalouskoulutuksen kehittäminen ja tarjoaminen Avoimen ammattikorkeakouluopiskelun kautta.

Osana hankkeen kehitystoimenpiteitä oli myös tarkastella, kuinka jo työelämässä työskentelevien tai työuraansa uudelleen suuntaavien henkilöiden kiertotalousosaamista olisi mahdollista täydentää tai kehittää. Ammattikorkeakoulut tarjoavat opetusta avoimen AMKin kautta (Avoin AMK, 2020) ja lisäksi opintoja on mahdollista tarjota myös kansallisella tasolla Campus Online-portaalin kautta (CampusOnline, 2020). Vuoden 2018 aikana kehitettiin idea Kiertotalouden perusteet -opintojaksosta (5 op), joka esittelisi kiertotalouden perusperiaatteet ja olisi itsenäisesti omien aikataulujen mukaan suoritettavissa oleva verkkokurssi. Positiiviset kokemukset Kiertotalouden perusteet -opintojakson osalta nosti esille ajatuksen osaamisen syventämisestä erityisesti teollisen kiertotalouteen liittyen. Keväällä 2020 ideoitiin Teollisen kiertotalouden tulevaisuus -opintojakso (5 op), joka päätettiin toteuttaa samaan tapaan verkko-opintoina kuin Kiertotalouden perusteet. Opintojaksot on aikataulutettu syys- ja kevätlukukausille siten, että ne ovat suoritettavissa peräkkäin yhden lukukauden aikana. Opintojaksot on mahdollista suorittaa myös erillään.