Pohjoisen virtuaalitodellisuuden tulevaisuus 24.01.2020 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Digitaalinen pakohuonepeli kampuksella Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijamme Timka Luukkonen, Vesa Karjalainen ja Jani Saastamoinen ovat toteuttaneet opinnäytetyönään Rantavitikan kampuksen tiloihin virtuaalista ja todellista maailmaa yhdistelevän digitaalisen pakopeliympäristön. Pelihuoneen toteutuksessa on ovelasti yhdistelty VR-ympäristössä toimimista ja erilaisten arvoitusten ratkaisemista. Pakohuonepeli on tarkoitettu 3-4 henkilön ryhmälle. Yhteisesti ratkottavia pulmia ovat mm. musiikkikappaleiden yhdistäminen eri taulujen tunnelmaan, kellonaikojen vaihto liikeohjaimella kuvien pohjalta sekä Sudoku pelien tyylistä logiikkaratkaisua. Pelissä edetään ongelmia ratkoen pidemmälle rakennukseen ja pakoaikaa on yleisen pakopelikäytännön mukaisesti yksi tunti. Ryhmän yhteispeli, ongelmanratkaisutaidot ja koordinointi täytyy toimia hyvin, jotta pelissä pääsee pitkälle. Pakohuoneen arvoitusta ei ole vielä läpäisty ja uusia opiskelijaryhmiä otetaan vastaan tämän kevään aikana. “Hauska projekti, mutta haastava koska pulmien työstöstä ei ollut aikaisempaa kokemusta”, kertovat Timka, Jani ja Vesa. Location Based Entertainment valtaa markkinoita FrostBit Software Labin Mika Uitto ja Erson Halili osallistuivat Euroopan suurimmille VR-messuille Amsterdamissa marraskuussa. Messuilla oli mm. kokeiltavana toteutus, jossa neljä pelaajaa olivat yhtäaikaisesti verkotetussa VR-pelissä. Pelaajat taistelivat zombeja vastaan ja muut messukävijät pystyivät seuraamaan näytöiltä mitä peliin osallistujat näkivät. Stereopsia Europe 2019 -messuilla oli puolestaan esittelyssä älylattia. Lattia koostui noin neliömetrin palasista, joissa jokaiseen oli upotettu kameran tunnistamia ledivaloja. Myöskin esineisiin oli asetettuna kameroita, joiden avulla esineen sijainti sekä pelin sisällä että fyysisesti pysyi täydellisesti samana. Älylattiasta merkittävän tekee se, että näitä paloja yhdistelemällä voidaan vuorata vaikka kokonaisia rakennuksia. LBE ympäristö voi näin ollen kasvaa valtavaksi ja pelaajat voivat liikkua uusien langattomien VR-lasien ja VR-reppujen kanssa virtuaalimaailmassa langattomasti minne tahtovat. Location Based Entertainment (LBE) onkin uusi nouseva trendi niin erilaisissa VR-toteutuksissa, kuin tulevana viihdemuotona. On ennakoitu, että vuonna 2023 LBE kattaisi 11 % VR-markkinoista (Forbes, 2019). ”LBE ala on vasta aluillaan ja nyt uusia toteutuksia pitäisi rohkeasti lähteä synnyttämään ensimmäisten joukossa”, toteaa FrostBit Software Labin projektipäällikkö Mika Uitto. LISÄTIETOJA: Mika Uitto, projektipäällikkö FrostBit Software Lab, puh. 040 674 8616 Opiskelijat voivat tehdä Escape Room -varauksia osoitteesta: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FKSmp854ZjB-49GbLsDKZslCCNsA4IyRLN4vaFQbXV8/edit#gid=734016236