Opiskelijaterveydenhuollossa potilastietojen laadulla on iso merkitys laadukkaaseen tiedolla johtamiseen ja tiedon hyödyntämiseen potilastyössä.

Lapin ammattikorkeakoulun hyvinvointianalytiikan opiskelija Maria Chatalovin ylemmän ammattikorkeakoulun kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa opiskeluterveydenhuollon kirjaamisen laatua ja kehittää tiedolla johtamista potilastietojärjestelmästä saatavan tiedon avulla.

YAMK-opinnäytetyö tuo esiin potilastietojärjestelmän data-analytiikan hyödyt opiskeluterveydenhuollon tiedolla johtamisessa. Työ paransi terveydenhoitajien kirjaamistaitoja, yhdenmukaisti kirjaamista ja varmisti näin kattavan potilastiedon hyödynnettävyyden.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Suomessa sijaitseva opiskeluterveydenhuollon organisaatio. Työ oli laadullinen osallistava toimintatutkimus, joka sisälsi aineistokeruumenetelmiä kuten kirjaamisen auditointia, aivoriihityöpajoja ja vertaispalautetilaisuuksia. Näiden tuloksia hyödynnettiin kirjaamiskoulutuksen sisällön suunnittelussa ja kirjaamisen kehittämisessä.

Kirjaamiskoulutustilaisuuksien järjestäminen, kirjaamisen laadun parantaminen sekä kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistäminen ja rakenteisen kirjaamisen lisääminen olivat keskeisiä tekijöitä laadukkaan tiedolla johtamisen toteutumisessa. Tiedolla johtaminen nähtiin sekä esihenkilöiden että työntekijöiden yhteisenä tehtävänä. Tiedolla johtaminen koettiin tärkeänä opiskeluterveydenhuollon kehittämisessä, erityisesti hoidon laadun varmistamisessa, resurssitarpeiden arvioinnissa ja työkuorman jakamisessa.

Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokkaita näkökulmia kirjaamisen merkitykselle. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskeluterveydenhuollon, kouluterveydenhuollon ja muiden terveydenhuollon organisaatioiden laadukkaan kirjaamisen sekä tiedolla johtamisen kehittämisessä. Tiedon hyödyntäminen mahdollistaa toimintojen kehittämisen ja henkilöstöresurssien kohdentamisen erityisesti oppilaitoksiin, joissa niitä tarvitaan eniten.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskeluterveydenhuollossa tiedolla johtaminen on keskeisessä asemassa. Erityisesti hoidon laadun varmistaminen, resurssitarpeiden arviointi ja työkuorman jakaminen ovat avaintekijöitä toiminnan kehittämisessä. Tiedon hyödyntäminen mahdollistaa toimintojen kehittämisen ja voimavarojen kohdentamisen oppilaitoksiin, joissa niitä tarvitaan eniten.

Tutkimuksessa korostui myös, että terveydenhuollon työntekijöiden tietämystä tiedon toisiokäytön ja tiedolla johtamisen tärkeydestä tulisi lisätä. Tämä voisi edistää kirjaamisen laatua ja tiedolla johtamisen tehokkuutta, mikä puolestaan parantaa opiskeluterveydenhuollon palveluiden laatua ja vaikuttavuutta.

Jokaisen opiskeluterveydenhuollon työntekijän huolellinen kirjaaminen on ratkaisevaa. Näin luodaan vahvempi ja tehokkaampi opiskeluterveydenhuolto, jossa laadukas tieto tukee entistä parempaa opiskelijan hoitoa ja organisaation päätöksentekoa, samalla korostaen opiskeluterveydenhuollon valtakunnallista vaikuttavuutta.

Lisätietoja:
Maria Chatalov
maria.chatalov@luukku.com

Nainen kirjoittaa tietokoneella