Kuvapuhelinpalvelu lisää ikääntyneen turvallisuuden tunnetta ja sosiaalista kanssakäymistä 10.06.2025 Uutinen Koulutus Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) YAMK-opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä. Lapin AMK:n digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen -koulutusohjelman opiskelija Anni Partanen kartoitti YAMK-opinnäytetyössään kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä sekä estäviä tekijöitä Kainuun hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidossa. Ikääntyneillä on oikeus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään riittävien ja oikea-aikaisten palveluiden turvin. Teknologisilla ratkaisuilla, kuten kuvapuhelinpalvelulla voidaan turvata palveluiden saavutettavuutta ja resurssien riittävyyttä. Kuvapuhelinpalvelu mahdollistaa esimerkiksi asiakkaan ohjaamisen päivittäisissä toimissa, lääkkeenoton ja ruokailun varmistamisen sekä sosiaalisen kanssakäymisen videoyhteyden välityksellä. Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistävät ja estävät tekijät Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittä ikääntynyttä kuvapuhelinpalvelun asiakasta. Teemahaastattelut toteutettiin asiakkaiden kotona kasvotusten. Tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä. Asiakkaan motivaatio ja positiivinen suhtautuminen palveluun ovat merkittäviä kuvapuhelinpalvelun käyttöönoton onnistumisessa. Helppokäyttöisyys, kasvotusten annettu ohjaus ja avun saanti teknisissä ongelmatilanteissa edistävät palvelun käyttöä. Kuvapuhelinpalvelu lisää asiakkaan turvallisuuden tunnetta sekä sosiaalista kanssakäymistä. samoin kuin palvelun tuoma turvallisuuden tunne ja sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuus. Tulosten perusteella kuvapuhelinpalvelun käytön jatkumiseen vaikuttaa se, tuleeko palvelu luonnolliseksi osaksi asiakkaan arkea ja vastaako se asiakkaan tarpeita. Kuvapuhelinpalvelun käyttöönottoa estää puutteellinen tiedonsaanti ja osallistuminen omia palveluita koskevaan päätöksentekoon. Tiedon puute vaikeuttaa palvelun tuomien hyötyjen tunnistamista. Mikäli asiakkaalle ei mahdollisteta osallistumista palveluidensa suunnitteluun, voi hänelle syntyä kokemus siitä, ettei palvelu ole tarpeellinen. Teknisistä haasteista erityisesti yhteysongelmat ja huoli yksityisyydensuojasta, voivat vähentää halukkuutta palvelun käyttöön. Lisäksi käytön esteeksi voi muodostua se, ettei palvelu tarjoa asiakkaalle merkittävää lisähyötyä tai rajoittaa hänen toimijuuttaan arjessa. Asiakasymmärryksen hyödyntäminen palvelupolun kehittämisessä Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä, jonka pohjalta toimeksiantajana toimineella Kainuun hyvinvointialueella voidaan tulevaisuudessa kehittää kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöistä palvelupolkua. Palvelupolku mahdollistaa kuvapuhelinpalveluprosessin tekemisen näkyvämmäksi ja selkeämmäksi palvelun käyttäjille sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Lisätiedot Anni Partanenannimak7@gmail.comDigitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija YAMK Lue lisää Kaikki uutiset 10.11.2025 Tiedote Lapin ammattikorkeakoulu hakee rehtori-toimitusjohtajaa elokuusta 2026 alkaen Nykyisen rehtorimme jäädessä eläkkeelle, haemme strategista visionääriä johtamaan Lapin ammattikorkeakoulua ja ainutlaatuista korkeakouluyhteisöämme. Lapin AMK 31.10.2025 Uutinen Lokakuussa 2025 Lapin AMKista valmistuneita Onnea tutkintoon valmistuneille! Koulutus 30.10.2025 Uutinen Keusoten sosiaalisessa kuntoutuksessa selvitettiin luontoaltistusta Luonto hyödyttää tutkitusti ihmisten terveyttä ja hyvinvointia. Lapin AMKin hyvinvoinnin analytiikan opiskelija Maria Levantin-Kuusilehto selvitti Keusoten sosiaalisen kuntoutuksen… Koulutus