Tradenomiopiskelijat auttoivat 9-luokkalaisia hiomaan yritysideansa pitchauskuntoon 01.03.2024 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Rovaniemeläisen Ounasrinteen koulun tämän talven satsaus yrittäjyyskasvatukseen sai huipennuksen Ounasrinne Summit -tapahtumassa. Viime syksynä Ounasrinteen koulun 9-luokkalaiset osallistuivat Yrityskylä-tapahtumaan, ja ovat sen jälkeen kehittelleet yhteiskuntaopin tunneilla yritysideoita paikalliseen Leijonan luola -teemaiseen yritystapahtumaan, Ounasrinne Summitiin. Torstaina 29.2.2024 pidetyssä tapahtumassa oppilaat esittelivät yritysideoitaan tuomaristolle, johon oli valittu edustajat tunnetuista paikallisista organisaatioista: Lapin kauppakamari, Likiliike, Pohjolan OP, Nuorten yrittäjyys ja talous NYT, Lapin Yrittäjät sekä Lapin ammattikorkeakoulu. Tuomaristo: Ella-Noora Kauppinen (vas), Lapin yrittäjät, Reetta Pääkkölä, NYT, Timo Tapaninen, Likiliike, Sini Turpeenniemi, Lapin amk, Anne Tolvanen, Lapin amk, Olli Karvonen, Pohjolan OP ja Liisa Ansala, Lapin kauppakamari Yläkoululaisten asenne ihastutti AMK-opiskelijoita Ounasrinne Summit -yritystapahtuman lähestyessä lisäapu liikeideoiden ja myyntipuheen hiomiseen oli tarpeen. Apuun pyydettiin Lapin ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan tradenomiopiskelijoita. Ensimmäinen yhteistyöpäivä oli Ounasrinteen koululla helmikuun alussa ja sitä seuranneessa workshopissa oli lähes 80 ysiluokkaisen muodostamia ryhmiä sparrailemassa 14 ammattikorkeakouluopiskelijaa. Vaikka ikäerot opiskelijoiden ja oppilaiden välillä jäi alle 10 vuoteen, huomattiin melkoisia eroja koulumaailmasta. Tradenomiopiskelija Ilona Vasiljeff ei haikaile yläkouluun, mutta mukavalta toiminta vaikuttaa. – Mahtavaa, että jo nuoremmillekin ikäluokille annetaan mahdollisuus tutustua yritystoimintaan. Iski jopa pieni kateus, koska uskon, että tuossa iässä mielikuvitus olisi varmasti laukannut, ja osa yritysideoista tosiaan oli niin hyviä, että voisin jopa itse ajatella asioivani yrityksissä. Hyöty yhteistyöstä on molemminpuolinen. Yläkoulun yhteiskuntaopin opettajat saivat lisäapua ja uudenlaisia näkemyksiä oppilaiden liikeideoihin, ja opettajien palaute päivästä olikin positiivinen. Nuoret suhtautuivat opiskelijoiden ehdotuksiin innokkaammin ja alkoivat kehittää omia liikeideoita, kun saivat ulkopuolista näkökulmaa yritysideaansa. – Oli ihana huomata, miten osa nuorista oli innostunut ja keksinyt oikeasti hyviä ja varteenotettavia yritysideoita. Tässäkin aiheessa huomasi, kuinka motivaatiolla on suuri osa tekemisessä ja sen laadussa. Kiinnostuksen määrä korreloi laadukasta työnjälkeä, totesi tradenomiopiskelija Saaga Hämelahti päivän jälkeen sparrauskokemuksestaan. Tradenomiopiskelijat pääsivät kokeilemaan tässä lähes koko päivän kestäneessä workshopissa asiantuntijaroolia ensin pareittain ja sitten jopa yksin. Alussa jännitystä oli havaittavissa sekä 9-luokkalaisissa että tradenomiopiskelijoissa. Päivän mittaan työskentelyyn ehti jo tulla rutiinia ja onnistumisen kokemuksia. – Tämä päivä oli ihan huippu. Oli kiva auttaa. Kun huomasi, että osaa ja pystyy auttamaan, se vasta parasta olikin, toteaa tradenomiopiskelija Jutta Hämäläinen kokemuksesta. 12 huolella suunniteltua yritysideaa Ounasrinteen 9-luokkalaisten ja Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteistyön tuloksia jännitettiin Ounasrinne Summit -yritystapahtumassa 29.2.2024. Ideoita oli esittämässä yhteensä 12 yritystä. Voittajia saatiin tällä kertaa kaksi. Innovatiivisuudesta palkittiin käytettyjen vaatteiden korjaus- ja modauspalvelu MagicModder. Yritys sai kehuja erityisesti vastuullisuudesta sekä laajasta taustakartoituksesta. Toteutettavuudesta palkittiin koirahoitola Pentula. Myös Pentulan kohdalla nostettiin esiin laaja taustakartoitus niin koirien kuin heidän omistajiensa tarpeista sekä palvelulle nähty markkinarako alueella. Myös muut yritykset olivat hyvin suunniteltuja ja saivatkin paljon kehuja tuomaristolta. Yritysideat vaihtelivat laajasti irtosipsihyllyistä skeittiparkkeja rakentavaan yritykseen ja varaosamyymälään, joka luo varaosia tilauksesta 3D-tulostimella. Tuotoksista näkyi, että työhön oli paneuduttu huolella. Kaikki rohkeat 9-luokkalaiset, jotka esittivät omat yritysideansa yritystapahtumassa, saivat tapahtuman lopuksi palkinnon. Tradenomiopiskelijat Venla Sääskilahti (vas.), Emma Nordberg, ja Ilona Vasiljeff olivat mukana yritystapahtumassa kannustamassa 9-luokkalaisia. Miksi yrittäjyyskasvatusta? Suomalaisesta yrityskannasta valtaosa on pieniä yrityksiä. Yrittäjyyttä ja yrityksiä tarvitaan niin yhteiskunnan toimivuuden, hyvinvoinnin kuin työllisyydenkin näkökulmasta. Yrittäjyyskasvatuksella voidaan osaltaan vastata jo ennalta tuleviin työelämän haasteisiin. Opetushallituksen mukaan yrittäjyyskasvatuksen tarkoituksena ei ole ainoastaan esitellä yrittäjyyttä toimintamallina, vaan myös kehittää yrittäjyyteen liittyviä tietoja, taitoja ja valmiuksia sekä tunnistaa omaa osaamista (Opetushallitus 2024). Jo nuoresta asti on hyvä opetella havaitsemaan itsessään erilaisia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksia, kuten vastuunottoa, luovuutta, rohkeutta sekä kykyä muuttaa ideoita toiminnaksi. Vaikka kaikista ei tulisikaan yrittäjiä, on näistä valmiuksista hyötyä työelämässä. Alkuperäisteksti ja kuvat: lehtorit Nelly Korteniemi Sini Turpeenniemi, Lapin ammattikorkeakoulu