Digitaaliset palvelut vahvistavat terveyden edistämistä – ennaltaehkäisy ja helppokäyttöisyys avainasemassa 20.05.2025 Uutinen Koulutus Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Uusi YAMK-opinnäytetutkimus tarkastelee Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen Siun soten henkilöstön näkemyksiä digitaalisten terveyspalveluiden mahdollisuuksista. Tulosten mukaan digitaalisilla ratkaisuilla on merkittävä rooli terveyden edistämisessä, erityisesti ennaltaehkäisevän työn ja helppokäyttöisyyden näkökulmasta. Tutkimus Siun soten kehittämisyksikön ja digisotekeskuksen henkilöstön näkökulmasta Opinnäytetyössä selvitettiin Siun soten digisotekeskuksen ja kehittämisyksikön työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä digitaalisten palveluiden hyödyntämisestä terveyden edistämisessä. Tavoitteena oli tuottaa Siun sotelle ajankohtaista ja konkreettista tietoa palveluiden kehittämisen tueksi. Tutkimuksen mukaan digitaalisten palveluiden selkeimmät edut terveyden edistämisessä ovat niiden laaja saatavuus sekä mahdollisuus käyttää palveluja ajasta ja paikasta riippumatta. Nämä tekijät tukevat yksilöllisten terveyspalveluiden tarjoamista ja madaltavat avun hakemisen kynnystä. Parhaiten terveyden edistämiseen soveltuviksi digitaalisiksi palveluiksi ammattilaiset arvioivat etävastaanotot (75 %), digitaaliset ohjausmateriaalit (69 %) ja digitaaliset hoitopolut (56 %). Myös sensoriteknologiassa nähtiin merkittävää potentiaalia (63 %). Ennaltaehkäisy keskiössä – sosiaalinen terveys haastaa Digitaalisten palveluiden merkittävin hyöty nähtiin ennaltaehkäisevässä työssä, jonka 63 % vastaajista arvioi terveyden edistämisen keskeisimmäksi osa-alueeksi. Vastaajien mukaan digitaaliset ratkaisut sopivat fyysisen ja henkisen terveyden tukemiseen, mutta sosiaalisen terveyden edistäminen digitaalisten ratkaisujen avulla on haastavampaa. Kehityskohteina saavutettavuus ja käyttäjälähtöisyys Vaikka 94 % vastaajista uskoi digitaalisten palveluiden parantavan terveyden edistämisen laatua, tutkimus toi esiin kehitystarpeita. Palveluiden vuorovaikutteisuus, saavutettavuus, ja käyttäjälähtöisyys sekä sovellusten integrointihaasteet ovat vastaajien mukaan selkeitä kehittämiskohteita. Tietoturva sekä ammattilaisten digiosaaminen arvioitiin tärkeimmiksi digitaalisen terveyden edistämisen onnistumisen edellytyksiksi (88 % vastaajista). Myös asiakkaiden digikyvykkyyden tukeminen ja uusien teknologioiden, kuten tekoälyn ja virtuaalitodellisuuden, parempi tuntemus nähtiin tärkeinä tulevaisuuden haasteina ja mahdollisuuksina. Tulosten sovellettavuus ja merkitys alueelle Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hyvinvointialueiden digitaalisten palveluiden kehittämistyössä ja laajemmin koko sosiaali- ja terveydenhuollon digitaalisissa uudistuksissa. Tutkimuksen tulokset tukevat Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategisia tavoitteita väestön hyvinvoinnin edistämisessä ja alueellisten hyvinvointierojen kaventamisessa. Digitaaliset palvelut tukevat ennaltaehkäisevää työtä Opinnäytetyön perusteella digitaalisilla palveluilla on keskeinen merkitys terveyden edistämisessä Siun soten alueella. Ne tukevat erityisesti ennaltaehkäisevää työtä ja lisäävät yksilön mahdollisuuksia ylläpitää omaa hyvinvointiaan. Palveluiden jatkokehittämisessä korostuvat saavutettavuus, asiakaslähtöisyys sekä ammattilaisten ja asiakkaiden digivalmiuksien vahvistaminen. Lisätiedot Asta Laakkonen asta.laakkonen@gmail.comJenny Nikunen jennynikunen@hotmail.comDigitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija YAMK Lue lisää Kaikki uutiset 21.5.2025 Uutinen RemoTED-hanke käynnistyi Islannissa – sosiaali- ja terveysalan digitaalisia ratkaisuja Euroopan harvaan asutuille alueille Kansainvälinen RemoTED-hanke sai virallisen aloituksensa toukokuussa Islannissa järjestetyssä Kick Off -tapaamisessa ja Launch Event -tilaisuudessa. Tutkimus ja kehitys 16.5.2025 Tiedote Ilmoittaudu näytteilleasettajaksi Kemi-Keminmaan seniorimessuille Yhteistyö 15.5.2025 Uutinen Personal training -palvelulle on kysyntää Kuntosalin palvelutarjontaa kehitettiin YAMK-opinnäytetyön asiakastutkimuksen avulla. Koulutus