Kuvapuhelinpalvelu lisää ikääntyneen turvallisuuden tunnetta ja sosiaalista kanssakäymistä 10.06.2025 Uutinen Koulutus Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) YAMK-opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä. Lapin AMK:n digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen -koulutusohjelman opiskelija Anni Partanen kartoitti YAMK-opinnäytetyössään kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä sekä estäviä tekijöitä Kainuun hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidossa. Ikääntyneillä on oikeus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään riittävien ja oikea-aikaisten palveluiden turvin. Teknologisilla ratkaisuilla, kuten kuvapuhelinpalvelulla voidaan turvata palveluiden saavutettavuutta ja resurssien riittävyyttä. Kuvapuhelinpalvelu mahdollistaa esimerkiksi asiakkaan ohjaamisen päivittäisissä toimissa, lääkkeenoton ja ruokailun varmistamisen sekä sosiaalisen kanssakäymisen videoyhteyden välityksellä. Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistävät ja estävät tekijät Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittä ikääntynyttä kuvapuhelinpalvelun asiakasta. Teemahaastattelut toteutettiin asiakkaiden kotona kasvotusten. Tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä. Asiakkaan motivaatio ja positiivinen suhtautuminen palveluun ovat merkittäviä kuvapuhelinpalvelun käyttöönoton onnistumisessa. Helppokäyttöisyys, kasvotusten annettu ohjaus ja avun saanti teknisissä ongelmatilanteissa edistävät palvelun käyttöä. Kuvapuhelinpalvelu lisää asiakkaan turvallisuuden tunnetta sekä sosiaalista kanssakäymistä. samoin kuin palvelun tuoma turvallisuuden tunne ja sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuus. Tulosten perusteella kuvapuhelinpalvelun käytön jatkumiseen vaikuttaa se, tuleeko palvelu luonnolliseksi osaksi asiakkaan arkea ja vastaako se asiakkaan tarpeita. Kuvapuhelinpalvelun käyttöönottoa estää puutteellinen tiedonsaanti ja osallistuminen omia palveluita koskevaan päätöksentekoon. Tiedon puute vaikeuttaa palvelun tuomien hyötyjen tunnistamista. Mikäli asiakkaalle ei mahdollisteta osallistumista palveluidensa suunnitteluun, voi hänelle syntyä kokemus siitä, ettei palvelu ole tarpeellinen. Teknisistä haasteista erityisesti yhteysongelmat ja huoli yksityisyydensuojasta, voivat vähentää halukkuutta palvelun käyttöön. Lisäksi käytön esteeksi voi muodostua se, ettei palvelu tarjoa asiakkaalle merkittävää lisähyötyä tai rajoittaa hänen toimijuuttaan arjessa. Asiakasymmärryksen hyödyntäminen palvelupolun kehittämisessä Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä, jonka pohjalta toimeksiantajana toimineella Kainuun hyvinvointialueella voidaan tulevaisuudessa kehittää kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöistä palvelupolkua. Palvelupolku mahdollistaa kuvapuhelinpalveluprosessin tekemisen näkyvämmäksi ja selkeämmäksi palvelun käyttäjille sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Lisätiedot Anni Partanenannimak7@gmail.comDigitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija YAMK Lue lisää Kaikki uutiset 6.6.2025 Uutinen Tekoäly kunnossapidon tehostajana ”Kunnossapidon tiedostonhallinnan kehittäminen on avainasemassa tehokkuuden, toimintavarmuuden ja turvallisuuden parantamisessa”, toteaa Uudistuvan teollisuuden asiantuntija (YAMK)- koulutusohjelmassa opiskellut insinööri… Koulutus 5.6.2025 Opiskelijatiedotteet Uusi yhteisösovellus Frendie PRO myös opiskelijoiden käyttöön Lapin AMKin ja yliopiston noin 13 000 opiskelijaa saavat käyttöönsä uuden työkalun yhteisöllisyyden tukemiseen ja yksinäisyyden ennaltaehkäisyyn. Opiskelijalle 3.6.2025 Uutinen Kävelykuntoutusrobotin käyttöönottoprosessissa tarvitaan käyttäjälähtöistä näkemystä Kävelykuntoutusrobotin käyttöönottoprosessia on tärkeää tarkastella loppukäyttäjien näkökulmasta, sillä käyttäjien näkemyksillä ja asenteilla teknologiaa kohtaan on vaikutuksia sen sujuvaan… Koulutus