YAMK-opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä.

Lapin AMK:n digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen -koulutusohjelman opiskelija Anni Partanen kartoitti YAMK-opinnäytetyössään kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä sekä estäviä tekijöitä Kainuun hyvinvointialueen ikäihmisten kotihoidossa.

Ikääntyneillä on oikeus asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään riittävien ja oikea-aikaisten palveluiden turvin. Teknologisilla ratkaisuilla, kuten kuvapuhelinpalvelulla voidaan turvata palveluiden saavutettavuutta ja resurssien riittävyyttä. Kuvapuhelinpalvelu mahdollistaa esimerkiksi asiakkaan ohjaamisen päivittäisissä toimissa, lääkkeenoton ja ruokailun varmistamisen sekä sosiaalisen kanssakäymisen videoyhteyden välityksellä.

Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistävät ja estävät tekijät

Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viittä ikääntynyttä kuvapuhelinpalvelun asiakasta. Teemahaastattelut toteutettiin asiakkaiden kotona kasvotusten. Tulokset osoittivat, että kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä on enemmän kuin käyttöä estäviä tekijöitä.

Asiakkaan motivaatio ja positiivinen suhtautuminen palveluun ovat merkittäviä kuvapuhelinpalvelun käyttöönoton onnistumisessa. Helppokäyttöisyys, kasvotusten annettu ohjaus ja avun saanti teknisissä ongelmatilanteissa edistävät palvelun käyttöä. Kuvapuhelinpalvelu lisää asiakkaan turvallisuuden tunnetta sekä sosiaalista kanssakäymistä.  samoin kuin palvelun tuoma turvallisuuden tunne ja sosiaalisen kanssakäymisen mahdollisuus. Tulosten perusteella kuvapuhelinpalvelun käytön jatkumiseen vaikuttaa se, tuleeko palvelu luonnolliseksi osaksi asiakkaan arkea ja vastaako se asiakkaan tarpeita.

Kuvapuhelinpalvelun käyttöönottoa estää puutteellinen tiedonsaanti ja osallistuminen omia palveluita koskevaan päätöksentekoon. Tiedon puute vaikeuttaa palvelun tuomien hyötyjen tunnistamista. Mikäli asiakkaalle ei mahdollisteta osallistumista palveluidensa suunnitteluun, voi hänelle syntyä kokemus siitä, ettei palvelu ole tarpeellinen. Teknisistä haasteista erityisesti yhteysongelmat ja huoli yksityisyydensuojasta, voivat vähentää halukkuutta palvelun käyttöön. Lisäksi käytön esteeksi voi muodostua se, ettei palvelu tarjoa asiakkaalle merkittävää lisähyötyä tai rajoittaa hänen toimijuuttaan arjessa.

Asiakasymmärryksen hyödyntäminen palvelupolun kehittämisessä

Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä, jonka pohjalta toimeksiantajana toimineella Kainuun hyvinvointialueella voidaan tulevaisuudessa kehittää kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöistä palvelupolkua. Palvelupolku mahdollistaa kuvapuhelinpalveluprosessin tekemisen näkyvämmäksi ja selkeämmäksi palvelun käyttäjille sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Lisätiedot

Anni Partanen
annimak7@gmail.com
Digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija YAMK

Adobe Stock kuvituskuva nainen tietokoneella