Virtuaalitodellisuusteknologioita hyödynnetään Lapin matkailussa ja kulttuurihistorian elävöittämisessä.

Elämysteknologioiden Lappi 2025 -hankkeessa  on luotu digitaalisia työkaluja, joiden avulla helpotetaan virtuaalitodellisuuteen ja 360-valokuvamateriaaliin perustuvaa sisällöntuotantoa. Näitä voidaan hyödyntää esimerkiksi tutustuttaessa paikallisiin kulttuurikohteisiin virtuaalilasien tai paikkatietoisten älypuhelinsovellusten avulla.

Teknologioita ja niiden käyttäjäkokemusta on pilotoitu Kemijärven ja Sallan historian elävöittämisessä. Kemijärven historiaan pääsee tutustumaan mobiilipelillä, joka on sijoitettu 1920-luvun historialliseen ympäristöön. Vanhan Sallan historialliseen sotilashautausmaahan taas pääsee tutustumaan aidon tuntuisen virtuaalitodellisuuden avulla, ja sovelluksen prototyyppiä on pilotoitu yhteistyössä Sallan sota- ja jälleenrakennusajan museon kanssa.

Hankkeen päätösseminaarissa Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa 23.1. yleisö pääsi näkemään, millaista kulttuurihistoriallisten kohteiden elävöittäminen on käytännössä sekä kokeilemaan lukuisia hankkeessa kehitettyjä demoja.

Hanke on toteutettu Lapin ammattikorkeakoulun FrostBit-ohjelmistolaboratorion, Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan sekä Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin yhteistyönä. EAKR-rahoitteista hanketta koordinoi ammattikorkeakoulu.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 292 551 euroa, joista Lapin liitto on myöntänyt Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 219 414 euroa.

Elämysteknologioiden lappi kuva 2.jpg

Kuvassa (vasemmalta alkaen): Arto Söderström, Heikki Tikkanen, Toni Vesterlund, Sanni Mustonen, Juha-Matti Taikina-aho, Sari Nisula, Elina Luiro ja Jonna Häkkilä

Lisätietoja:

Jonna Häkkilä, prof. TM, taiteiden tiedekunta, jonna.hakkila(at)ulapland.fi
Toni Westerlund, projektipäällikkö, Lapin ammattikorkeakoulu, toni.westerlund(at)lapinamk.fi

 

Kuvat: Elina Luiro

Tiedote alkuperäisenä: Lapin yliopisto 27.1.2020