Lapin matkailun turvallisuusviestinnän ja positiivisen turvallisuuskulttuurin kehittäminen Rahoittajat Lisätietoa Eija Raasakka Aikataulu 1.9.2025 -31.08.2027 Budjetti Hankkeen kokonaisbudjetti Kokonaisbudjetti 488 394, josta – Lapin AMKin osuus 292 287: EAKR-rahoitus 80% 233 826 ja omarahoitus 20% 58 458 – Lapin hyvinvointialueen osuus 196 107: EAKR-rahoitus 80% 156 885 ja omarahoitus 20% 39 222 € Lapin AMKin kokonaisbudjetti 292287 € Lapin AMKin omarahoitus 58458 € YK:n kestävän kehityksen tavoitteet Koulutus Matkailu Osaamisryhmä Vastuulliset palvelut Rahoituslähteet EAKR 2021-2027 (40) Hankkeen tila Käynnissä Osaamiskärjet Uusi luksus matkailun muuttuvissa toimintaympäristöissä Tavoite Hankkeen kehitystavoitteena on matkailualan positiivisen turvallisuuskulttuurin parantaminen muuttuneessa tilanteessa vahvistamalla viestintää, etenkin kaksisuuntaista viestintää. Tavoitteena on selvittää Lapin matkailun turvallisuusviestinnän tilannekuva ja kehittämistarpeet sekä koota jo olemassa oleva turvallisuusmateriaali samalle alustalle.Tavoitteena on luoda Lapin matkailutoimijoille avoin ja yhteinen digitaalinen viestintäfoorumi, joka parantaa matkailun turvallisuusviestinnän vaikuttavuutta, tukee riskiperusteista ja ennakoivaa turvallisuustyötä sekä mahdollistaa sujuvan tiedonkulun viranomaisten ja matkailualan toimijoiden välillä. Osatavoitteina on1. Tehostaa matkailun turvallisuusviestintää kehittämällä yhtenäisiä viestintäkäytäntöjä ja – sisältöjä viranomaisten ja matkailualan toimijoiden kesken. 2. Luoda digitaalinen viestintäalustan demo, joka toimii matkailun turvallisuustiedon keskuksena ja mahdollistaa kaksisuuntaisen tiedonvälityksen. 3. Vahvistaa matkailutoimijoiden ja viranomaisten yhteistyötä, jotta matkailun turvallisuusriskeihin voidaan reagoida ennakoivasti ja oikea-aikaisesti. 4. Varmistaa hankkeen vaikuttavuus ja jatkuvuus sitouttamalla keskeiset toimijat viestintäfoorumin ja digitaalisen alustan demoversion kehittämiseen ja ylläpitoon hankkeen jälkeen. Tulokset 1. Selvitetty Lapin matkailuelinkeinon turvallisuusviestinnän tilannekuva ja kehittämistarpeet 2. Koottu yhteen ja päivitetty olemassa olevat turvallisuusmateriaalit ja hyvät käytännöt 3. Järjestetty webinaarisarja valituista turvallisuusmateriaaleista 4. Perustettu matkailun turvallisuuden viestintäfoorumi 5. Rakennettu digitaalinen turvallisuusviestinnän alustan prototyyppi/demoversio, joka mahdollistaa kaksisuuntaisen viestinnän matkailualan ja viranomaisten välillä 6. Sovittu alustan prototyypin/demoversion kehittämisestä ja ylläpidosta