Tornion tradenomiopiskelijat ovat kehittäneet kiertotalousaiheisen pakohuonepelin. Ensimmäisenä pelaamaan pääsivät Tornion Putaan koulun 7-luokkalaiset.

Ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelijat jalkautuivat Putaan koululle pilotoimaan kehittämäänsä Kierto10-pakohuonepeliä. Kahden päivän aikana peliin saivat osallistua kaikki koulun seitsemäsluokkalaiset eli yhteensä noin 160 pelaajaa.

Pelissä oppilasryhmillä oli 45 minuuttia aikaa ratkaista tehtäviä. Koska kiertotalous on paljon muutakin kuin kierrätystä, saivat oppilaat ratkaistavakseen kierrätystehtävän lisäksi mm. jakamisalusta-yhdistelytehtäviä, laskemistehtäviä ja ”kirppupelin”. Pelaajat saavat vihjeitä kuvin, sanoin ja numeroin. Oikein ratkaistuista tehtävistä irtosi palkinnoksi tavuja, jotka ovat ratkaisevia pelin lopetuksessa.

Kierto10-pakohuonepelin idea syntyi, kun saman nimisen hankkeen ja opintojakson toteutukset kohtasivat.

Kierto10-hankkeessa lisätään Meri-Lapin kuntalaisten ja yritysten kiertotaloustietoutta ja ilmastomyönteistä asennetta nopeiden kokeilujen ja paikallisten tapahtumien avulla. Pelin suunnittelu ja toteutus istui hyvin tradenomiopiskelijoiden Toimiva yritys opintojaksoon, jolla harjoitellaan muun muassa toiminnallisten tapahtumien järjestämistä, tiimityötä ja projektimaista työskentelyä.

Putaan koulun kokemusten pohjalta peliä kehitetään edelleen. Sitä pääsee pelaamaan seuraavan kerran Rajalla-kauppakeskuksessa 18.11.–1.12. Kemissä tilaisuus avautuu osana ammattikorkeakoulun avoimia ovia, jotka järjestetään Kosmos-talossa keskiviikkona 4.12.

Tiedustelut ryhmän opettajalta:
Katja Kankaanpää, 050 310 9227, katja.kankaanpaaLapin AMK sähköposti

Pakohuonepeli neliö.jpg