Järjestimme yrityksille Digikuntoon-aamiaistilaisuudet Torniossa ja Rovaniemellä. Aamiaisen lomassa haettiin keinoja tavoittaa asiakkaita verkossa. Digivalmennusta saa ammattikorkeakoululta myös jatkossa.

Tornion tilaisuus järjestettiin Team Botnian ja Fonectan kanssa 13.3.2019 Tornion kampuksella Minerva-talossa. Seuraavana päivänä sama tilaisuus pidettiin Rovaniemellä Sokos Hotel Vaakunan kokoustiloissa yhteistyössä Rovaniemen kehityksen kanssa.

Tilaisuudet olivat jatkoa viime vuotiselle Digikuntoon-kiertueelle. Tällä kertaa yrityksiä kutsuttiin kuulemaan, miten asiakkaat tavoitetaan verkossa ja miten kohdennetulla markkinoinnilla parannetaan yrityksen kilpailukykyä. Puheenvuorojen jälkeen tarjolla oli Digikuntoon-markkinointiklinikka sekä analyysiä yrityksen tämänhetkisestä verkkonäkyvyydestä toimenpidesuosituksineen.
digikuntoon_1.jpg

Digikuntoon-tilaisuus Torniossa 13.3.2019. Tilaisuuteen osallistui reilut 30 henkilöä, mukaan lukien Lapin AMKin henkilökuntaa, Digiassari-valmennuksen opiskelijoita sekä alueen yrittäjiä ja aluekehittäjiä.


Digimarkkinointia kansankielellä

Tilaisuuden puhujina toimivat Fonectan asiantuntijat. Kehityspäällikkö Otto Hietaharju puhui digimarkkinoinnin rakennuspalikoista ja asiakkaiden kohtaamisesta B2B-markkinoinnissa. Hietaharju käsitteli asiaa pitkälti tutkittujen lukujen ja tilastojen kautta.

– Kuluttajat käyttävät ja elävät verkossa 24/7, mikä on myös muuttanut ostokäyttäytymistä. Tietoa etsitään verkosta jo paljon ennen varsinaista ostotapahtumaa ja yhä useammin tiedonhakua, vaihtoehtojen vertailua ja jopa varsinaisia hankintoja tehdään mobiililaitteilla, Hietaharju kertoo.

Hietaharju kertoi digikuilusta, joka syntyy kuluttajien ja palveluntarjoajien välille, koska yritykset eivät ole vielä omassa markkinoinnissaan täysin heränneet näihin muutoksiin.

Santeri Jaakkola puolestaan avasi datamarkkinoinnin koukeroita kansankielellä. Data on erilaisia tietopisteitä, esimerkiksi nimi tai ikä. Arvokasta datasta tulee, kun erilaisia datapisteitä yhdistää esimerkiksi parisuhdestatuksen, vanhemmuuden, elämäntilanteen, kiinnostusten tai harrastusten osalta.

– Asiakasymmärrys on avain markkinoinnin kohdentamiseen. Kun tunnet asiakkaasi, pystyt auttamaan häntä ostoprosessin eri vaiheissa. Dataohjattu markkinointi ei suoraan tuota euroja kassaan, mutta asiakasymmärrys ja data mahdollistavat markkinoinnin kohdentamisen suoraan oikealle kohderyhmälle, mikä taas tuottaa selkeää säästöä. Enää ei tarvitse laittaa mainosta lehteen ja odottaa soiko puhelin, vaan käytössä on monia työkaluja ja konkreettista dataa siitä, kuka mainoksen näki ja millaiseen käyttäytymiseen se johti.

Johannes Lindblom käsitteli verkkosivujen roolia nykypäivänä sekä niiden hakukoneoptimointia (SEO, Search Engine Optimization).

Yhä suurempi osa ostoprosessista tapahtuu kuluttajien itsenäisenä tiedonhakuna ja vertailuna ja yhä useammin nimenomaan aloitamme hakemalla tietoa Googlesta.

– Suhtaudumme Googleen ikään kuin suosittelijaan. Jos Google nostaa saman yrityksen hakutuloksiin eri hakusanoilla ja hakulausekkeilla, se herättää meissä luottamusta ja vähitellen uskomme, että tämä on varmaankin hyvä, pätevä ja luotettava toimittaja tähän tarpeeseen, Johannes Lindblom tiivistää.

Lindblom neuvookin panostamaan yrityksen hakukonenäkyvyyteen ja varmistamaan, että palvelu ja tuote nousevat esille Googlen hakukoneesta.

Työkaluja, kumppaneita, digiassareita – apua löytyy

Asiantuntijat jakoivat hyviä vinkkejä erilaisista ilmaisista työkaluista, joita kuka tahansa voi vapaasti ottaa käyttöön verkkosivuillaan (Google Search Engine, Fonecta Audience Insights).

Lapin ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä toimivan Marjo Jussilan mukaan digimarkkinointi on kokonaisuudessaan niin kompleksinen paketti, että yhteistyökumppani markkinoinnin toteutuksessa on varteenotettava vaihtoehto, samaan tapaan kuin tilitoimisto tai kirjanpitäjä.

Ammattikorkeakoulussa on parhaillaan käynnissä on Digiassari-valmennus, jossa korkeakoulutetut työnhakijat ovat päivittäneet omaa digiosaamistaan ja etsivät työskentelypaikkoja valmennuksen jälkimmäistä osiota varten.

Käytännössä digiassarit toteuttavat digitalisaatiota edistäviä kehittämistehtäviä itse hankkimassaan työskentelypaikassa. Valmennuksen yhtenä koulutussisältönä on nimenomaan digimarkkinointi. Digiassarin avusta on laadittu sähköinen esite.

Digikuntoon-kiertue jatkuu tämän kevään ajan Etelä-Suomessa, mutta pohdintaan jäi, pitäisikö tilaisuuksia järjestää vielä lisää Lapissa ja jos pitäisi, niin missä päin. Ota siis yhteyttä, jos kaipaat lisäoppia digimarkkinoinnista. Etsitään yhdessä sopiva paikka ja aika uusille koulutuksille.

projektipäällikkö Marjo Jussila
p. 050 461 1355
marjo.jussilaLapin AMK sähköposti