Oirekyselyiden täyttäminen hoitoon hakeutumisen keinona yleistyy. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Omaolon Yleinen oirekysely on käytössä tilanteissa, joissa oirekuva on moninainen ja soveltuvaa erillistä oirearviota ei ole tarjolla.

Digitaalisten palveluiden jatkuva kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla on ajankohtaista. Tietoa palveluiden käytettävyydestä sekä hyödyistä tarvitaan, jotta niitä voidaan kehittää vastaamaan käyttäjien tarpeisiin. Digitaaliset palvelut, kuten oirearviot, ovat vähitellen korvanneet perinteisiä vastaanottokäyntejä sekä vähentäneet puhelimitse tehtäviä hoidon tarpeen arviointeja. Omaolo on oma- ja itsehoitoa tukeva digitaalinen asiointikanava, joka on käytössä sosiaali-, terveyden- ja suun terveydenhuollossa Suomessa hyvinvointialueilla.

Lapin ammattikorkeakoulun Digitaalisten palveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija -tutkinnon opiskelijat Annika Perälä ja Roosa Pitkänen selvittivät YAMK-opinnäytetyössään, missä tilanteissa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat olivat täyttäneet Omaolon Yleisen oirekyselyn vuoden 2024 aikana, oliko sen käyttö tarkoituksenmukaista ja ohjautuiko asukas täyttämään oirekuvaan soveltuvan oirearvion. Opinnäytteen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue voi edistää Yleisen oirekyselyn käyttöä sekä kehittää Omaolo-palveluun liittyviä prosesseja ja tarjontaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja toimitti anonymisoidun aineiston, mikä koostui hyvinvointialueen asukkaiden täyttämistä oirekyselyistä.

Tutkimuksellinen opinnäytetyö osoitti, että Yleinen oirekysely on tarkoituksenmukainen työkalu tapauksissa, johon ei ole olemassa erillistä oirearviota ja oirekuva on moninainen sekä pitkäkestoinen. Käyttäjät olivat ohjautuneet Omaolossa pääasiassa täyttämään sopivan oirearvion ja he olivat useimmiten iältään nuoria aikuisia, vaikka kyselyn täyttäneitä oli myös eri ikäryhmissä. Eniten ilmoitettuja oireita olivat iho-oireet sekä naisen sukuelimiin liittyvät oireet. Opinnäytetyön tutkimustulokset tukivat aiempaa tutkimustietoa siitä, että digitaaliset oirearviot voivat madaltaa kynnystä hakeutua hoitoon niin pitkäkestoisissa kuin arkaluontoisissa terveysongelmissa.

Opinnäytetyön tulokset antoivat toimeksiantajalle tietoa palvelun toimivuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisen tukena. Työ antoi tärkeää tietoa jatkokehittämiselle, jota on tarpeen toteuttaa Omaolon kehittämiseksi ja käyttäjien saavuttamiseksi myös muissa ikäryhmissä.

Lisätietoja

Annika Perälä, puh. 050 404 9498, annika-perala@outlook.com
Roosa Pitkänen, puh. 040 035 9670, pitkanenroosa@hotmail.com

terveyskysely.