Talvikoulu on venäläisten, norjalaisten ja suomalaisten yhteinen retki oppimiseen 05.12.2014 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Kolme pohjoista korkeakoulua pyörittää jo kuudetta vuotta yhteistä matkailujohtamisen ja turismin opintokokonaisuutta. Opiskelijat ja opettajat ovat Norjasta, Venäjältä ja Suomesta. Ensi keväänä 60 opintopisteen kokonaisuus avautuu kaikille aiheen opiskelusta kiinnostuneille. Osana opintoja järjestetään joka vuosi talvi- ja kesäkoulut vuorotellen Venäjän Arkangelissa, Norjan Harstadissa tai Lapin AMKin kampuksella Torniossa. Tänä vuonna viikon mittainen talvikoulu järjestettiin Torniossa. Viikon teemana oli joulupukki matkailuilmiönä. – Joulupukki on osallistujille tuttu tuote, jossa on vielä hyödyntämätöntä potentiaalia, kertoo talvikoulun teemavalinnasta koulutuspäällikkö Mirva Juntti. Aiemmissa kesä- ja talvikouluissa on kehitetty muun muassa Malinka Karelia (Pieni Karjala) –matkailukokonaisuutta Arkangelissa, Lofoottien matkailun kaupallistamista ja matkailun ja öljybusineksen yhdistämistä Harstadissa. Ohjelman opiskelijat ovat Venäjällä ja Suomessa kansainvälisen kaupan tai matkailun korkeakouluopiskelijoita. Norjalaiset opiskelijat sen sijaan ovat jo tutkinnon suorittaneita ja työelämässä mukana olevia matkailualan ammattilaisia, jotka haluavat lisäoppia ja ideoita matkailutuotantoon ja -johtamiseen. Jokaisesta korkeakoulusta otetaan ohjelmaan mukaan kaksikymmentä opiskelijaa puolentoista vuoden välein. Välimatkojen vuoksi opetus ja opiskelu tapahtuvat verkossa. Opetus tulee välillä Norjasta, Venäjältä tai Torniosta ja opetuskieli on luonnollisesti englanti. Joulupukin kanssa Leijonan luolaan Talvikoulun aikana opiskelijat ja ohjaavat opettajat vierailivat Rovaniemellä Napapiirillä ja ideoivat siellä toimiville yrityksille liiketoiminnan kehittämisinnovaatioita. Tiimit esittelivät ideansa viimeisenä Tornio-päivänään suosittuun Dragons’ Den –formaatin tyyliin. Opettaja Teresa Chen antoi opiskelijoille tarkkaa ja rakentavaa palautetta sekä innovaatioista että tiimiläisten esitystavasta kehonkieltä myöten. Arkangelilaisen Narfu-yliopiston opiskelijat Ekaterina Radina ja Anna Derbina puhuvat sujuvaa englantia, mutta kielen käyttäminen ja esiintyminen englanniksi jännittävät silti. Nuoret naiset ovat yliopistossaan ensimmäistä vuosiluokkaa, joka opiskelee matkailua kokonaan englanniksi, joten kulttuuri on vielä uutta kaikille. Talvikouluviikko on Annan ensimmäinen vierailu Suomeen. – Virtuaaliopiskelu on kätevää ja käytännöllistä, mutta tapaamiset ovat älyttömän tärkeitä myös, Anna Derbina kuvailee. Opettaja May Kristin Vespestad Harstadin yliopistosta on samaa mieltä. – Tavallista luokkaopetusta ei ole ollenkaan. Verkon yli opiskellaan yhtenä päivänä viikossa, mutta kulttuuriset kirjot avautuvat aidosti vain matkaamalla ja kohtaamisissa, hän kertoo. Ekaterinalle Suomi ja Lappi ovat jo vähän tutumpia, sillä hän on samaan aikaan kolmen kuukauden vaihtojaksolla Lapin yliopistossa Rovaniemellä. Tornion talvikouluun osallistunut ryhmä saa todistuksensa kesäkuussa Harstadissa, jolloin järjestään myös ensi helmikuussa käynnistyvän uuden ryhmän kesäkoulu. Travel and Tourism Management –opintokokonaisuudesta myönnetään erillinen todistus, jossa komeilevat kolmen korkeakoulun leimat ja University Narfun, Harstad University collegen ja Lapin AMKin rehtoreiden allekirjoitukset. Myös Venäjällä palkitaan korkeakouluja kansainvälisyyspisteillä Ljudmila Siluanova toimii varajohtajana Narfu-yliopiston erillisinstituutissa ja on ollut mukana Travel and Tourism Management -opintokokonaisuudessa sen ensimmäisistä suunnitelmista alkaen. – Vuonna 2008 aloitimme suunnitteluhankkeen ja ensimmäinen opiskelijaryhmä aloitti keväällä 2009. Alun perin ohjelma suunniteltiin lisäopinnoiksi, mutta se kävi opiskelijoille liian raskaaksi. Sittemmin ohjelma upotettiin osaksi tutkinto-opintoja, Ljudmila Siluanova kertaa ohjelman vaiheita. Travel and Tourism Management –tyyppisissä toteutuksissa voittajia ovat kaikki mukana olevat korkeakoulut, opiskelijoille avautuvista mahdollisuuksista puhumattakaan. – Menetämme kaikki nuoriamme etelään. Meidän pitää näyttää nuorille että onni ja varallisuus on mahdollista myös pohjoisessa, Mirva Juntti sanoo, ja ideoi jo uusia, arktista rajayhteistyötä konkreettiseksi tekeviä yhteistoimintamalleja. Helmikuussa alkavaan ryhmään otetaan ensi kertaa myös muita kuin AMKin liiketalouden opiskelijoita, sillä opintokokonaisuus tulee osaksi Avoimen AMKin tarjontaa.