Tieto tehokkaammin pedagogisen johtamisen tueksi 04.02.2022 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Tiedon hyödyntämisen kehittäminen mahdollistuu tietojohtamisella. Riikka Lahtelan digiajan palvelujohtamisen koulutusohjelman YAMK-opinnäytetyö käsittelee tiedon hyödyntämisen kehittämistä pedagogisessa johtamisessa. Työn tarkoituksena oli kartoittaa, mitä tietoa tarvitaan pedagogisen johtamisen tueksi. Tulokset osoittivat, että yksikön johtajat käyttivät jo kattavasti tietoa johtamisen tukena, mutta kokivat tiedon hyödyntämisen vaativan kehittämistä. Tavoitteena oli myös lisätä toimeksiantajaorganisaation kyvykkyyttä johtaa ja kehittää tiedon hyödyntämistä. Mitä tiedolla pitäisi pystyä tekemään? Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten tieto tukisi pedagogista johtamista. Yksikönjohtajat tarvitsivat tietoa koulutusyksiköiden toiminnan seuraamiseen ja suunnittelemiseen. Tulosten perusteella tieto olisi tehokkaammin pedagogisen tukena, jos se olisi koottuna yhteen paikkaan. Tiedon tulisi olla saatavilla kohdennetusti eri käyttäjäryhmille. Toimintatavat, joilla tietoon reagoidaan, pitäisi olla valmiina. Tulosten analysoinnissa tuli esiin tarve käydä dialogia siitä, miten tiedon perusteella tehdään muutoksia toiminnassa. Miten tieto saadaan tehokkaammin pedagogisen johtamisen tueksi? Työssä laadittiin neljä kehittämisehdotusta. Niitä hyödyntämällä OSAOssa ja muiden koulutuksen järjestäjien organisaatioissa voidaan edistää tiedon käyttöä pedagogisen johtamisen tukena. Lisätietoja Riikka Lahtela, sukunimi.etunimi(a)gmail.com Palvelukonsepti digiajan johtamisen välineenä (theseus.fi) .