Lapin AMK:n Uudistuvan teollisuuden asiantuntija YAMK-koulutuksessa opiskelleen Minna Harkilan YAMK-opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää digitalisaation vaikutuksia ammatillisessa opetuksessa.

Tutkimus toteutettiin Turun ammatti-instituutissa, jossa selvitettiin opettajien digitaalisen osaamisen tasoa ja koulutustarpeita digitaalisen oppimisen haasteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten opettajat hyödyntävät digitaalisia työkaluja ja menetelmiä opetuksessa sekä tunnistaa tarpeita tulevaisuuden koulutusta varten. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka kohdistettiin Turun Ammatti-instituutin sähkö- ja automaatio- osaston sekä tieto- ja viestintätekniikan osaston opettajille.

Ammatillinen koulutus on keskeinen osa Suomen koulutusjärjestelmää ja digitalisaatio on muuttanut opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä merkittävästi viime vuosien aikana.
Tämän päivän opettajilta vaaditaan entistä laajempaa digitaalista osaamista ja valmiutta hyödyntää uusia teknologioita opetuksessa sekä oppimisprosessin tehostamisessa. Turun ammatti-instituutin tapaus on mielenkiintoinen, sillä se antaa näkökulman siihen, miten yksi Suomen johtavista ammatillisista oppilaitoksista vastaa näihin digitalisaation tuomiin haasteisiin.

Tutkimustulokset osoittavat, että Turun ammatti-instituutin opettajat ovat laajasti omaksuneet digitaaliset työkalut ja soveltavat niitä opetuksessaan. Tämä kertoo ammatti- instituutin opettajakunnan valmiudesta vastata digitalisaation asettamiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Digitaaliset taidot nähdään keskeisinä oppimisen tukemisessa ja valmistautumisessa nykyaikaisiin työelämätaitoihin. Samalla tutkimus antaa kuitenkin viitteitä kehittämistarpeista, erityisesti digitaalisten työkalujen syvällisemmän hyödyntämisen ja pedagogisen osaamisen alueilla. Haasteita esiintyy erityisesti teollisuuden tarpeisiin vastaavien järjestelmien tuntemuksessa. Tämä korostaa tarvetta lisäkoulutukselle ja yhteistyölle teollisuuden kanssa.

Tieto opettajien digitaalisesta osaamisesta ja opetuksen kehittämistarpeista on korvaamattoman arvokasta ammatillisessa koulutuksessa. Halutaan varmistaa, että opettajat saavat tarvitsemansa tuen ja koulutuksen digitaalisten taitojensa kehittämiseksi, jotta he voivat tarjota entistä vaikuttavampaa ja monipuolisempaa opetusta.

Tutkimustulokset auttavat meitä tunnistamaan, mitä konkreettisia toimenpiteitä tarvitaan tulevaisuuden koulutuksen suunnittelussa ja digitalisaation hyödyntämisessä opetuksessa. Näin varmistetaan, että opetuksen laatu ja oppimistulokset säilyvät korkealla tasolla myös jatkossa, vastaten entistä paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin ja opiskelijoiden odotuksiin. Tavoitteena on täten luoda oppimisympäristö, jossa digitaaliset työkalut ja menetelmät tukeva opettajia ja opiskelijoita saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset ammatillisessa koulutuksessa.

Lisätietoja

Minna Harkila, insinööri (YAMK)
Sähköposti: minna.harkila(at)gmail.com

Opinnäytetyö

Harkila, M. (2024). Digitalisaatio ammatillisessa opetuksessa.
Opinnäytetyö, ylempi AMK, Lapin Ammattikorkeakoulu
https://www.theseus.fi/handle/10024/854623