Lapin AMKin Jokiväylän kampuksella järjestettiin 2.11.2016 Tukka putkella työelämään- tapahtuma. Ohjelmassa oli asiantuntijaluentoja sekä toimintapisteitä, joissa pystyi hiomaan työnhakuun ja henkilöbrändäykseen liittyviä taitoja.

Sosiaalisen median rekrytoinnin ja employer brandingin kouluttaja, sekä LinkedIn- ja Pinterest asiantuntija Tom Laine luennoi sosiaalisen median käytöstä työn haussa, sekä henkilöbrändäyksestä. Ohjelmassa päivän aikana oli myös paneelikeskustelu Pohjoisia tarinoita työelämästä.

Sosiaalinen media työnhaussa

Sitran vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan TE-toimiston haastattelujen kautta työllistyy vain noin 4% työnhakijoista, toteaa Laine. Yhä suurempi osa ihmisistä työllistyy eri sosiaalisen median palveluiden, kuten Facebook ja LinkedIn, kautta. Erityisesti kesätöiden haussa Facebook on ollut parina viime vuonna ylivoimainen väline työllistymisessä. Laine listasi Top5-somekanavat työnhaussa, joita ovat
– LinkedIn
– Facebook
– Twitter
– Youtube
– Pinterest

Muita nousussa olevia kanavia ovat Instagram, Periscope, Snapchat ja WhatsApp.

Kuinka hakea töitä somessa?

Laine kehottaa hakijoita olemaan luovia, mutta tekemään sitä mikä tuntuu omalta. Silloin pystyy parhaiten tuomaan omat vahvuutensa esiin, eikä epävarmuus paista läpi. Visuaalisuus on Laineen mukaan nykyään erittäin suuressa roolissa, ja siihen tuleekin panostaa. Erilaiset työnhakuvideot, -blogit ja Pinterest-taulut ovat hyviä välineitä, kunhan ne osaa tehdä oikein.

Laine kertoo, että hashtagien käyttö tulisi miettiä tarkkaan niin, että työnhakijat löytävät yrityksen työnhakuilmoituksen, vaikka eivät yritystä somessa seuraisikaan. Etsityimpiä hahstageja työnhakuun liittyen ovat #rekry #rekrytointi #duunit #työpaikat. Kun yritys käyttää näitä, ihmiset löytävät työnhakuilmoitukset helposti.


Mitä tulisi huomioida sosiaalisessa mediassa?


Laine kehottaa päivittämään Facebookiin mahdollisimman paljon tietoja työhistoriasta ja osaamisesta, sillä usein yritykset seuraavat hakijoiden sometilejä. Sama pätee myös LinkedIn:n. Tulisi myös huomioida se, millaisen kuvan esimerkiksi alkoholin huuruiset biletyskuvat työnhakijasta antavat ja muuttaa yksityisyysasetuksia siten, että mikäli tällaisia kuvia löytyy, ulkopuoliset eivät niitä näe.

Rekrytoijat ovat siellä missä on ihmisiä, Laineen mukaan jopa Tinderistä etsitään työntekijöitä. Yhä enemmän onkin yleistynyt se, että yritykset etsivät itselleen sopivaa työntekijää somesta. Syitä tähän on monia, mutta yksi syy on se, että paras osaaja ei välttämättä ole hän joka on sillä hetkellä työtön, vaan kenties joku kilpailevan yrityksen huippuosaaja, jolle voisi tehdä työtarjouksen. Jos sellaisen työntekijän sattuu saamaan, on se Laineen mukaan kuin saisi tuplajuuston eurolla. Siksi oman osaamisen päivittäminen sometileihin onkin tärkeää.