Yritys ja opiskelijat yhdistivät voimansa Kelekkamessuilla 06.11.2017 Uutinen Julkaistu ennen 11/2024 Jaa somessa Jaa Facebookissa Jaa Facebookissa (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa LinkedInissä Jaa LinkedInissä (avautuu uuteen ikkunaan) Jaa X:ssä Jaa X:ssä (avautuu uuteen ikkunaan) Rovaniemellä 4.-5.11. järjestetyt Kelekkamessut tehtiin yhteistyössä Lapin Messujen ja Lapin ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoiden kanssa. Lapin AMK ja Lapin Messut Oy ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2002 alkaen. Nyt järjestetyt Kelekkamessut olivat neljännet messut peräjälkeen, joissa restonomiopiskelijat ovat olleet mukana. Lapin Messut Oy järjestää Kelekkamessujen lisäksi Rovaniemellä Lapin erämessut ja Oulussa Pohjois-Suomen erämessut. Tiedottaja Erkki Kuoksa ja toimitusjohtaja Mikko Vikström ovat molemmat olleet todella tyytyväisiä yhteistyöhön. – Nyt kun koulun toimintatavat ja -ympäristö ovat tuttuja, on helppo toimia yhdessä. Myös näytteilleasettajat ovat kiitelleet opiskelijoita saamastaan avusta messujen aikana, kertoo Kuoksa. Pinkkipaitaiset restonomiopiskelijat näkyivät Kelekkamessuilla Kelekkamessuprojekti oli opiskelijoille tapahtumajärjestämisen ja -johtamisen oppimisympäristö. – Opiskelijoilla on paljon vastuuta ja heihin luotetaan, vahvistaa Kuoksa. Ennen messuja opiskelijat toimivat messujen markkinoinnissa ja viestinnässä sekä suunnittelevat ja toteuttavat promotapahtumia. Lisäksi he tekivät palautekyselyn messukävijöille sekä näytteilleasettajille. Messujen aikana restonomiopiskelijat työskentelivät infossa, messuemäntinä- ja isäntinä sekä lasten puuhapaikka Kettulassa, joka myös on opiskelijoiden suunnittelema. Opiskelijat tunnisti helposti Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin pinkeistä paidoista ja iloisesta hymystä. Toisen vuoden restonomiopiskelija Jenny Rosberg hakee messuilta oppia tapahtumajärjestämisestä. – Toimin hallintoryhmän vastuuhenkilönä ja huolehdin messutyöntekijöiden hyvinvoinnista. Työntekijöiden hyvinvointi heijastuu myös asiakkaisiin. Lapin Messuilta saan käytännössä hyväksi havaittua hiljaista tietoa, hän tuumii. Rosa Ahtela on puolestaan vetovastuussa Kelekkamessujen sosiaalisen median ryhmässä ja hän on oivaltanut projektin kautta some-markkinoinnin kokonaisvaltaisuuden. – Pitää miettiä tarkkaan, mille kohderyhmälle kohdistat viestisi ja minkälaisen kuvan ja tekstin laitat julkaisuun. Lapin Messujen ja Lapin AMK:n yhteisten vuosien aikana opiskelijat ovat tehneet myös opinnäytetöitä messuihin liittyen. Messuilla opiskelijoiden työ konkretisoitui Sekä Ahtela että Rosberg odottivat torstaina innolla messujen h-hetkeä. -Tulemme näkemään konkreettisesti sen, mitä varten olemme syksyn puurtaneet. Yhteistyön kautta molemmat osapuolet myös oppivat toisiltaan. Opiskelijat katsovat tapahtumaa aina uusin silmin, jolloin ideatkin pysyvät tuoreina. Lapin Messut taas tuovat kuvioon mukaan kokemusta ja tietotaitoa. -Tällaista yhteistyötä kannattaa ehdottomasti tehdä, rohkaisee Kuoksa. Tiedote: Johanna Wiens, Keminmaa Meeri Norrbacka, Muonio