Tieto- ja viestintätekniikan insinööri (AMK) Mirka Hienonen työskentelee asiantuntijana FrostBit Software Laboratoriossa Lapin ammattikorkeakoulun Digitaaliset ratkaisut -osaamisryhmässä.

Pelimoottorit ovat digitaalisen kehittämisen monipuolisia työkaluja, jotka on alun perin suunniteltu pelien tekemiseen. Nykyään niiden käyttö ulottuu kuitenkin paljon laajemmalle, aina simulaatioista digitaalisiin kaksosiin, elokuvatuotantoon ja arkkitehtoniseen visualisointiin. Tässä artikkelissa käyn läpi pelimoottoreiden tarkoitusta, eri käyttötapoja ja sitä, kuka niitä voi käyttää.

Mitä pelimoottorit ovat?

Pelimoottori (engl. game engine tai gaming engine) on ohjelmistokehitysympäristö, joka kehitettiin alun perin videopelien tekemiseen. Nykyään pelimoottoreita käytetään laajasti myös muilla aloilla, kuten visualisoinnissa (esimerkiksi digitaalisten kaksosten luomisessa), yhteistyöalustoina sekä luovien ja teknisten ratkaisujen kehittämisessä. (Perforce 2025.)

Pelimoottorin perusidea on tarjota valmis tekninen kehys, jonka päälle kehittäjät voivat rakentaa monipuolisia interaktiivisia kokemuksia ilman, että jokaista ominaisuutta täytyy ohjelmoida alusta asti. Tämä kehys sisältää usein useita toiminnallisia osa-alueita, kuten grafiikan renderöinnin, animaation, fysiikan laskennan, tekoälyn ja äänenhallinnan. (Perforce 2025.) Tarkastelen näitä osa-alueita seuraavaksi tarkemmin käytännön esimerkkien avulla.

Grafiikan renderöintimoottori (2D/3D)

Renderöintimoottori vastaa siitä, miltä pelin maailma näyttää ruudulla. 2D-ympäristöissä se tarkoittaa litteiden hahmojen ja taustojen piirtämistä, kun taas 3D-ympäristöissä se käsittelee valonlähteet, varjot, tekstuurit ja kamerakulmat, luoden vaikutelman syvyydestä ja realismista.

Esimerkki: Kun hahmo siirtyy varjoisasta metsästä kirkkaalle aukealle, renderöintimoottori säätää automaattisesti valaistuksen, varjot ja heijastukset vastaamaan uutta ympäristöä.

Animaatiotyökalut

Animaatiotyökalujen avulla luodaan hahmojen ja objektien liikkeitä. Animaatiot voivat perustua käsin tehtyihin liikeratoihin (esim. luurankoanimaatio) tai esimerkiksi liikkeentunnistusdataan. Tavoitteena on saada hahmojen liikkeet näyttämään luonnollisilta ja sulavilta.

Esimerkki: Kun pelihahmo hyppää, animaatiotyökalut yhdistävät kävely-, hyppy- ja laskeutumisliikkeet saumattomasti toisiinsa, jolloin liike näyttää yhtenäiseltä ja realistiselta.

Fysiikan ja törmäyksen laskentamoottori

Fysiikkamoottori simuloi pelimaailman luonnonlakeja, kuten painovoimaa, kitkaa tai liikemäärää. Törmäysmoottori puolestaan tunnistaa objektien väliset kontaktit ja määrittää, mitä tapahtuu törmäyksen seurauksena. Näin estetään esimerkiksi seinän läpi käveleminen tai mahdollistetaan esineiden realistinen liike.

Esimerkki: Jos pelaaja heittää kiven ikkunaan, fysiikkamoottori laskee kiven lentoradan, törmäyksen ajankohdan ja ikkunan rikkoutumisen vaikutukset – mukaan lukien sirpaleiden lentorata ja äänitehosteet.

Tekoälytoiminnot (AI)

Tekoäly mahdollistaa pelin ei-pelattavien hahmojen (NPC) itsenäisen toiminnan. AI:n avulla nämä hahmot voivat tehdä päätöksiä, liikkua ympäristössä, reagoida pelaajan toimiin tai toimia vuorovaikutuksessa muiden hahmojen kanssa.

Esimerkki: Vihollishahmo huomaa pelaajan, ilmoittaa asiasta muille ja kiertää rakennuksen toiselle puolelle väijyttääkseen pelaajan – kaikki tekoälyn ohjaamana ilman erillistä käsikirjoitusta.

Äänimoottori ja ääniympäristöjen hallinta

Äänimoottori vastaa pelin äänimaailman hallinnasta. Se käsittelee esimerkiksi äänten suunnan, etäisyyden, kaikumisen ja vaimennuksen. Myös taustamusiikki voi muuttua dynaamisesti tilanteen mukaan, kuten jännityksen kasvaessa.

Esimerkki: Kun pelaaja kävelee kivilattiaisessa luolassa, jokainen askel kaikuu realistisesti. Jos jossain kauempana tippuu kivi, ääni kuuluu vaimeana. Äänimoottori säätää kaikki nämä yksityiskohdat automaattisesti ympäristön perusteella.

Eri pelimoottorit ja niiden ominaisuudet

Markkinoilla on tarjolla useita pelimoottoreita, joista jokaisella on omat vahvuutensa ja käyttökohteensa. Tässä osiossa tutustutaan tarkemmin viiteen tunnettuun pelimoottoriin: Unreal Engine, Unity, Frostbite, Godot ja CryEngine.

Kuva 1. Tekstissä esiteltyjen pelimoottorien logot.

Unreal Engine

Epic Gamesin kehittämä Unreal Engine on yksi maailman suosituimmista ja teknisesti kehittyneimmistä pelimoottoreista. Se soveltuu erityisesti realistiseen 3D-grafiikkaan, minkä ansiosta sitä käytetään laajasti AAA-peleissä, kuten Fortnite, Gears of War ja Final Fantasy VII Remake. Unreal tarjoaa:

  • Kehittyneen renderöintimoottorin, joka tukee säteenseurantaa (ray tracing).
  • Visuaalisen Blueprint-järjestelmän, jonka avulla ohjelmointia voi tehdä ilman koodia.
  • Erinomaista tukea virtuaalituotannolle, elokuva- ja arkkitehtuurikäytössä.
  • MetaHuman-työkaluja aidon näköisten hahmojen luontiin. (Epic Games, Inc. 2025.)

Unreal sopii mielestäni erityisesti projekteihin, joissa visuaalinen näyttävyys ja suorituskyky ovat keskiössä.

Unity

Unity on joustava ja käyttäjäystävällinen pelimoottori, jota käytetään laajasti sekä 2D- että 3D-pelien kehittämiseen. Sitä suositaan indie-kehittäjien, koulutuksen ja mobiilipelien parissa. Tunnettuja Unity-pelejä ovat mm. Monument Valley, Hollow Knight ja Among Us.

Unity tarjoaa:

  • Laajan asset-kirjaston ja aktiivisen yhteisön.
  • Tuen useille alustoille kuten Android, iOS, VR ja AR.
  • C#-pohjaisen ohjelmoinnin, joka on helposti lähestyttävä.
  • Hyvät integraatiot simulaatioiden ja interaktiivisten sovellusten rakentamiseen (esim. koulutussimulaattorit). (Juego Studios 2025.)

Unity on erinomainen valinta pienemmille tiimeille, oppimiseen ja monialustaisiin julkaisuihin.

Frostbite

Frostbite on EA DICE:n kehittämä pelimoottori, joka on käytössä erityisesti Electronic Artsin omissa peleissä, kuten Battlefield, FIFA ja Need for Speed -sarjoissa.

Moottorin ominaisuuksiin kuuluvat:

  • Tehokas fysiikkamoottori realistisiin ympäristötuhoihin ja simulaatioihin.
  • Kehittynyt valaistus- ja renderöintitekniikka erityisesti FPS-peleihin.
  • Tiivis integrointi EA:n sisäisiin kehitystyökaluihin. (Electronic Arts Inc. 2025.)

Frostbite ei ole yleisesti saatavilla avoimeen käyttöön, vaan sitä käyttävät lähinnä EA:n omat studiot.

Godot Engine

Godot on avoimen lähdekoodin pelimoottori, joka on erityisesti pienten pelistudioiden ja yksittäisten kehittäjien suosiossa. Se tukee sekä 2D- että 3D-kehitystä, mutta on erityisen tunnettu kevyestä ja tehokkaasta 2D-moottoristaan.

Godotin ominaisuuksia:

  • Visuaalinen editori ja oma GDScript-ohjelmointikieli, joka muistuttaa Pythonia.
  • Täysin ilmainen, ilman lisenssimaksuja.
  • Soveltuu hyvin opetuskäyttöön, mobiilipeleihin ja prototypointiin. (Juan Linietsky, Ariel Manzur and contributors 2025.)

Godot kasvaa jatkuvasti, ja uusi versio 4.0 on lisännyt merkittävästi sen 3D-kehitysmahdollisuuksia.

CryEngine

CryEngine on kehitetty alun perin Crysis-pelisarjaa varten, ja se tunnetaan erityisesti upeasta visuaalisesta jäljestä. Sitä käytetään myös simulaatioissa ja muissa teknisesti vaativissa projekteissa.

CryEnginen tarjoamia ominaisuuksia:

  • Erittäin realistinen valaistus ja varjostus.
  • Tuki reaaliaikaiselle fysiikalle ja animaatioille.
  • Voimakas työkaluvalikoima kokeneille kehittäjille. (Crytek GmbH 2025.)

CryEnginein käyttö vaatii enemmän teknistä osaamista kuin monet muut moottorit, mutta tarjoaa huipputason grafiikkamahdollisuudet.

Mihin pelimoottoreita käytetään?

Pelimoottorit eivät ole enää vain pelien kehitykseen tarkoitettuja välineitä, vaan niiden käyttö on laajentunut monille eri aloille. Tässä osiossa tarkastelen, millaisissa käyttötarkoituksissa pelimoottoreita hyödynnetään nykypäivänä.

1. Pelien kehitys

Tämä on pelimoottorien alkuperäinen ja yhä keskeisin käyttötarkoitus. Niiden avulla voidaan luoda 2D- tai 3D-pelejä eri alustoille – tietokoneille, konsoleille ja mobiililaitteille. Esimerkiksi Unity on suosittu valinta mobiilipeleihin ja indie-projekteihin, kun taas Unreal Engineä hyödynnetään AAA-luokan peleissä, joissa visuaalinen laatu on keskiössä.

2. Simulaatiot ja koulutusympäristöt

Pelimoottoreita käytetään realististen koulutus- ja harjoitteluympäristöjen rakentamiseen. Esimerkiksi lentosimulaattorit, ajosimulaattorit tai lääketieteen harjoitusohjelmistot voivat hyödyntää pelimoottorin 3D-visualisointia ja fysiikkamoottoria.

Kuva 2. Esimerkki CERN:n tilojen visualisoinnista Unitylla

3. Arkkitehtuuri ja sisustussuunnittelu

Visualisointi on keskeistä arkkitehti- ja sisustussuunnittelussa. Pelimoottorin avulla voidaan luoda interaktiivisia tiloja, joissa asiakas voi ”kävellä” läpi rakennuksen ennen sen rakentamista. Unreal Engineä käytetään laajasti arkkitehtoniseen visualisointiin sen korkean graafisen tason vuoksi.

4. Digitaaliset kaksoset ja teollisuus

”Digital twins” -teknologia hyödyntää pelimoottoreita mallintaakseen fyysisten järjestelmien virtuaalisia vastineita. Teollisuudessa tämä voi tarkoittaa koneiden toimintojen simuloimista tai tehtaan tuotantolinjan optimointia reaaliaikaisesti.

5. Virtuaalituotanto ja elokuva-ala

Elokuva- ja TV-tuotannoissa käytetään nykyään pelimoottoreita reaaliaikaisen kuvauksen tukena. Esimerkiksi Unreal Engine mahdollistaa virtuaalisten lavasteiden näyttämisen reaaliajassa LED-taustoilla, jolloin näyttelijät ja kuvaajat voivat työskennellä realistisemmassa ympäristössä.

6. Taide ja hupi

Monet taiteilijat ja harrastajat käyttävät pelimoottoreita kokeelliseen taiteeseen, interaktiivisten installaatioiden luomiseen tai ihan vain huvikseen. Pelimoottoreiden tarjoamat työkalut visuaaliseen ilmaisuun houkuttelevat myös muotoilijoita, ohjelmoijia ja muusikoita.

Kuva 3. Esimerkki Unreal Enginellä tehdystä hupipeliprojektista

Kuka voi käyttää pelimoottoreita?

Pelimoottorit ovat nykyään laajasti saatavilla, ja niiden käyttöön ei tarvita välttämättä aiempaa ohjelmointikokemusta. Monet moottorit tarjoavat valmiita työkaluja, opetusmateriaaleja ja visuaalisia käyttöliittymiä, joiden ansiosta jopa aloittelijat voivat rakentaa omia pelimaailmoja tai simulaatioita. Pelimoottoreita voivat hyödyntää muun muassa seuraavat tahot:

1. Harrastajat ja opiskelijat

Useimmat suositut pelimoottorit, kuten Unity ja Unreal Engine, ovat ilmaisia yksityiskäytössä ja opiskelutarkoituksiin. Käyttöehdot sallivat esimerkiksi kouluprojektit, oppimiskokeilut ja jopa pienimuotoiset kaupalliset julkaisut tiettyyn tulorajaan asti.

Esimerkiksi Unreal Engine on ilmainen, kunnes tuotolla ansaitaan yli miljoona dollaria, jonka jälkeen moottorista maksetaan rojaltimaksu.

2. Ammattilaiset ja pelistudiot

Pienet indie-studiot ja suuret peliyhtiöt käyttävät pelimoottoreita laajaan skaalaan eri tarkoituksiin. Ammattikäytössä voi liittyä lisenssikuluja tai sovittuja rojaltimaksuja, mutta vastineeksi käyttäjät saavat käyttöönsä edistyneet työkalut ja tuen.

3. Ei-ohjelmoijat

Useissa pelimoottoreissa, kuten Unityssä ja Unrealissa, on mahdollista rakentaa toimintoja myös ilman koodia, niin sanotun visuaalisen skriptauksen avulla (esim. Blueprints Unrealissa). Tämä avaa ovia suunnittelijoille, taiteilijoille ja muille luovan alan tekijöille, jotka eivät välttämättä hallitse ohjelmointia.

4. Kehittäjät muilta aloilta

Pelimoottorit houkuttelevat käyttäjiä myös muilta aloilta, kuten arkkitehtuurista, koulutuksesta ja elokuva-alalta. Pelimoottorin käyttöönotto ei edellytä pelisuunnittelutaustaa, vaan se vaatii lähinnä kiinnostusta digitaalisiin ympäristöihin.

Miten pelimoottorin käyttö kannattaa aloittaa?

Pelimoottorien käyttö alkaa yksinkertaisesti sopivan moottorin valitsemisella riippuen sen käyttötarkoituksesta. Jos kyseessä on ensikosketus pelimoottoreihin, kannattaa käyttäjän tutustua ensin saatavilla oleviin vaihtoehtoihin ja valita niistä häntä itseään eniten kiinnostava. Valinnan jälkeen käyttäjän on helppo lähteä etenemään seuraavasti:

1. Asenna moottori ja tutustu käyttöliittymään

Useimpien moottorien sivustoilta löytyy ilmaiset asennuspaketit. Mukana tulee yleensä dokumentaatio, esimerkkiprojekteja ja interaktiivisia opetusohjelmia.

2. Seuraa tutoriaaleja ja tee oma miniprojekti

Monet oppivat parhaiten tekemällä. Aloita pienestä, kuten yksinkertaisesta tasohyppelypelistä tai kävelysimulaatiosta. YouTubessa, moottorien omilla oppimisalustoilla ja verkkokursseissa on valtavasti ohjeita. Myös keinoäly osaa auttaa jossain määrin vastaan tuleviin ongelmiin.

3. Osallistu yhteisöihin

Foorumit, Discord-kanavat ja kehittäjäyhteisöt ovat hyviä paikkoja kysyä apua, jakaa projekteja ja saada palautetta. Unityllä ja Unrealilla on aktiiviset käyttäjäyhteisöt.

4. Opettele perusteet ohjelmoinnista (vapaaehtoinen mutta hyödyllinen)

Vaikka visuaaliset työkalut riittävät alkuun, ohjelmointikielten, kuten C# (Unity) tai C++ (Unreal Engine), perusteiden ymmärtäminen auttaa laajentamaan mahdollisuuksia merkittävästi. Toki koodaaminen onnistuu myös nodejen avulla, jotka mahdollistavat myös kohtuu monimutkaiset juonelliset ja mekaaniset rakenteet esimerkiksi trgiggerboxeja hyödyntämällä.

Yhteenveto

Pelimoottorit ovat monipuolisia työkaluja, jotka eivät enää rajoitu vain pelikehitykseen. Niillä voidaan luoda lähes mitä tahansa interaktiivista ja visuaalista – koulutussimulaatioista arkkitehtuuriin ja taideprojekteihin. Unity sopii hyvin kevyempiin, nopeasti kehitettäviin projekteihin ja on erinomainen valinta aloittelijoille. Unreal Engine puolestaan loistaa visuaalisesti vaativissa ja teknisesti edistyneissä tuotannoissa.

Riippumatta siitä, oletko pelisuunnittelun ammattilainen, opiskelija tai vain utelias harrastaja – pelimoottorit tarjoavat rajattomat mahdollisuudet luovuuden toteuttamiseen.

LÄHTEET:

Crytek GmbH 2025. Features The most powerful real-time development platform for achieving the highest quality experience 2025. Viitattu 3.8.2025 https://www.cryengine.com/features

Electronic Arts Inc. 2025. FROSTBITE SHAPE THE FUTURE OF GAMING 2025. Viitattu 29.7.2025 https://www.ea.com/frostbite/engine

Epic Games, Inc. 2025. Unreal Engine: Features. Viitattu 2.8.2025 https://www.unrealengine.com/en-US/features

Juego Studios 2025. What is Unity? A Comprehensive Guide to Unity’s Features and Modern Development 12.6.2025. Viitattu 28.7.2025 https://www.juegostudio.com/blog/what-is-unity-3d-a-comprehensive-guide-to-unitys-features-and-uses

Juan Linietsky, Ariel Manzur and contributors 2025. Why Godot is right for you 2025. Viitattu 27.7.2025 https://godotengine.org/features/

Perforce 2025. The Complete Game Engine Overview 2025. Viitattu 28.7.2025 https://www.perforce.com/resources/vcs/game-engine-overview