Tukea Moodle-opiskeluun: viikkoteemoitus, mikro-oppiminen ja tekoälytuutori 28.10.2025 Kähkönen, Outi Opetus ja oppiminen Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Julkaisija Lapin ammattikorkeakoulu Oy, Jokiväylä 11, 96300 Rovaniemi Lisenssi Nimeä 4.0 Kansainvälinen (CC BY 4.0) ISSN 2954-145X Yhteydenotot viestintäkoordinaattori Heli Lohi URN: urn:nbn:fi:lapinamk-2954-145X-17 Kirjoittajat Outi Kähkönen Lehtori, englannin ja espanjan kieli | Tourism +358 40 710 6410 outi.kahkonen@lapinamk.fi Asiasanat Koulutus verkko-opinnot verkkoopinnot FM Outi Kähkönen toimii lehtorina Vastuulliset palvelut -osaamisryhmässä Lapin ammattikorkeakoulussa. Verkko-opinnot tuovat joustavuutta, mutta samalla myös haasteita opiskelijalle: Miten pysyä aikataulussa, motivoitua ja löytää vastauksia kysymyksiin silloin, kun opettaja ei ole paikalla? Toisaalta moni opettaja on huomannut, että lukujärjestykseen sidotut verkkoluennot eivät tavoita opiskelijoita, koska he ovat usein töissä tai haluavat opiskella omassa tahdissaan nauhoitteiden avulla. Syksyllä 2024 uudistin restonomien Customer Experience Management in Tourism (CEMiT) -opintojakson (Lapin AMK 2024) yhdessä kollegani kanssa. Kyseessä on hieman yksinkertaistetusti restonomikoulutuksen digimarkkinoinnin opintojakso. Se on laajuudeltaan 10 opintopistettä ja toteutetaan englanniksi, mikä asettaa opiskelijalle omat haasteensa. Opintojakso toteutetaan täysin verkko-opintona ilman lähiopetusta. Halusimme uuden CEMiTin tukevan paremmin itsenäistä opiskelua. Uudistuksen keskiössä olivat viikkoteemoitus sekä monipuoliset ja aktivoivat tehtävät. Jokainen teema sisältää teoriaa, joka pistetään heti käytäntöön työpajassa. Syksyn 2025 toteutukseen otimme vielä uutuutena kokeiluun CEM-tekoälytuutorin (chatbot). Tässä blogissa esittelen Moodle-työtilaan tekemämme käytännön ratkaisut sekä opiskelijoiden uudistuksesta antamaa palautetta. Moodle-uudistus: viikkoteemat ja mikro-oppimista Kurssin rakenne uudistettiin perusteellisesti. Viikkoteemat aukeavat sunnuntaisin opiskeltavaksi, mutta kaikki aiheet, tehtävät ja määräajat ovat tiedossa koko kurssin ajan. Kun uusi viikkoteema julkaistaan, opiskelijat saavat automatisoidun viestin, jossa esitellään teeman sisältö, tehtävät ja tavoitteet. Perinteisten pitkien verkkoluentojen ja pdf-tiedostojen sijaan opiskelijoille tarjotaan mikro-oppimisen sisältöjä (ks. Digivisio 2030 2024): lyhyitä esityksiä ja teoriavideoita aktivoivine kysymyksineen tutoriaalivideoita digivälineiden käytöstä keskustelualueita tehtävien palautukseen ja vertaispalautteeseen. Opiskelijat voivat edetä omaan tahtiin ja palata materiaaleihin useamman kerran. Kuvio 1. Ruutukaappaus Moodle-näkymästä. Moodlen Oppitunti-työkalun käyttö Oppitunti-työkalun avulla materiaali jaetaan sivu kerrallaan. Niihin on liitetty esitysdioja, tekstiä, videoita ja H5P-tehtäviä kuten kääntökortteja ja monivalintakysymyksiä. Eteneminen edellyttää tehtäviin vastaamista, ja vääristä vastauksista saa heti palautetta. Teoriaoppitunnit kasvattavat opintojakson pistekertymää. Käytännön ratkaisuja Luennot on pilkottu noin 10 minuutin videoiksi, joiden väliin upotettiin kysymyksiä. Videoihin lisättiin tekstitykset saavutettavuuden parantamiseksi. H5P-elementit (kysymykset, kääntökortit, monivalinnat) pitävät oppimisen aktiivisena. Monivalintakysymyksiä tuotettiin tekoälyn avulla, mikä teki tehtävistä aiempaa haastavampia. Tehtävien ohittaminen ei ole mahdollista, mikä varmistaa sitoutumisen sisältöihin. Uudistuksessa hyödynsimme oppeja, joista on kerrottu Kokeilukulttuuria tämäkin: MOOCin tekoa kantapään kautta – Lumen -artikkelissa (Kähkönen 2024). Opiskelijat näkivät nämä ratkaisut hyödyllisinä: ”Tykkäsin Moodlen teoriaosuuksien/luentojen sisällöstä ja pienistä tehtävistä. Mielestäni tälle sisällölle ne olivat parempi ratkaisu kuin pitkät parin tunnin ennalta nauhoitetut videoluennot.” “Uudet materiaalit tulivat sopivassa tahdissa, eivätkä ne olleet liian isoja. Ne pystyi hyvin tekemään pieninä palasina viikon ajan, ja silti koin oppineeni paljon uutta.” “Pidin tavasta, kuinka joka viikko oli uudet caset odottamassa. Oli virkistävää, ettei tarvinnut kirjoittaa pitkää esseeprojektia.” Moodlen kalenteri ja Edistymisen seuranta tukivat opiskelijoita seuraamaan, missä vaiheessa he olivat menossa ja mitä tehtäviä oli vielä suorittamatta. “Aiheiden ja tehtävien jako viikkokohtaisesti – toivoisin, että tämä systeemi olisi kaikilla kursseilla, sillä se selkeyttää opintokokonaisuuden hahmottamista ja oman edistymisen seuraamista.” Kaikki ei suinkaan ollut täydellistä. Vertaispalaute jakoi mielipiteitä: osa koki sen hyödylliseksi, mutta toiset pitivät saatua palautetta liian geneerisenä ja palautteen antamista epämukavana. Opiskelijoilla oli kyllä apunaan tarkistuslistat, joiden avulla hioa omaa työtä ja antaa palautetta, mutta kaikki eivät osanneet niitä hyödyntää. Vertaispalautteen harjoittelu opiskeluaikana vahvistaa työelämässä tarvittavia taitoja kuten vuorovaikutusta, itsearviointia ja vastuullista yhteistyötä (Toivonen, Mattinen & Ikonen 2024; Marstio & Tiirikainen 2023), joten seuraavassa toteutuksessa perustelimme paremmin vertaispalautteen käytön ja tarkensimme ohjeistusta käyttää tarkistuslistoja. Vertaispalautteen lisäksi opiskelijat saivat työpajoista ryhmäpalautteen, johon kerättiin keskeiset huomiot esimerkiksi sähköpostimarkkinointikampanjan tekemisen onnistumisista ja haasteista. Pelillistämistä ja pisteiden keruuta Opiskelija kerää opintojakson mittaan pisteitä lopullista arvosanaa varten. Jo teoriaoppitunneista ja työpajoista kertyy puolet pisteistä. Tämä tuntuu motivoivan opiskelijoita, sillä oppitunteja on tehty useaan kertaan, kunnes pisteitä on saatu maksimimäärä. Tentti sisältää pelkästään monivalinta-, oikein/väärin- ja yhdistelykysymyksiä, joten opiskelija näkee tuloksensa heti tentin tehtyään. Kysymykset arvotaan laajasta kysymyspankista, jonka kysymykset ovat miltei kaikki tuttuja jo opiskelumateriaaleista. Lopputentissä kuitenkin väärästä vastauksesta menee miinusta. Toki tuollainen tentti on nykyään mahdollista tehdä tekoälyllä vaikkapa ottamalla kuvaruutukaappauksia ja pyytämällä vastaukset vaikkapa ChatGPT:ltä. Tenttimenestyminen ja työpajoista suoriutuminen tuntuvat kuitenkin kulkevan käsi kädessä. Tekoälytuutori auttaa väsymättä 24/7 Moni opiskelija kaipaa nopeaa apua pieniin, mutta oppimisen kannalta tärkeisiin kysymyksiin. Kuinka monta opintopistettä kurssi on? Mistä löydän ohjeet tietyn työkalun käyttöön? Miten kannattaa aloittaa seuraava tehtävä? Näihin kysymyksiin ei aina tarvita opettajan henkilökohtaista aikaa, mutta opiskelija hyötyy siitä, että saa vastauksen heti. Lisäksi englanniksi opiskelu saattaa olla haastavaa, sillä suuri osa restonomiopiskelijoista tulee ammatillista väylää. Englannin kielen opintojen lisäksi tämä on ensimmäinen englanniksi opetettu opintojakso. Opintojaksolla on viikottaiset kyselytunnit, jonne voi tulla kysymään ja keskustelemaan. Osa opiskelijoista käyttää niitä hyväkseen, mutta kaikille ajat eivät sovi. Tässä kohtaa astui kuvaan tekoälyassari. Se toimii eräänlaisena ”ensiapuna”, johon opiskelija voi turvautua milloin tahansa, vuorokaudenajasta riippumatta. Assari ei tietenkään korvaa opettajaa, mutta se pystyy vastaamaan toistuviin, yksinkertaisiin kysymyksiin. Opiskelijat puolestaan saavat tunteen, että he eivät ole yksin oppimisensa kanssa. CEM-assistentti toteutettiin ChatGPT:n maksullisella versiolla ja opiskelijalta sen käyttäminen vaatii kirjautumisen ChatGPT:hen. Tällaisia chatbotteja voi toki luoda monella muullakin ohjelmalla, mutta toiminnallisuudet eivät juurikaan eroa. Tärkeintä oli aloittaa kokeilu: Voisiko tämä toimia? CEM-assistentti otettiin käyttöön syyskuussa 2025, eikä opiskelijapalautetta ole vielä kerätty. Tutustu CEM-tekoälytuutoriin itse Katso ensin videolta, miten CEM-tuutori tehtiin. Oho! Tämä YouTube-upotus ei näy, koska et ole hyväksynyt markkinointievästeitä. Hyväksy markkinointievästeet. Videoupote 1. Ellei upote näy, voit katsoa videon Youtubessa: https://youtu.be/PsWPCO1RUsM Kokeile sitten itse CEM-tuutoria osoitteessa https://chatgpt.com/g/g-683e9a099e5c81919cbd7bb9346a7f5c-cemit-assistant. Kokeile kysyä CEMiltä kirjoittamalla ja puhumalla haluamallasi kielellä. Kokeile myös keskustella CEMin kanssa puhumalla. Huomaa, että voit valita, millaisella äänellä (persoonallisuudella) CEM vastaa. Millainen kokemus oli? Voisiko GPT:n avulla tehtyä chatbottia käyttää sinun opintojaksoillasi opiskelijan tukena? Löysitkö uusia vinkkejä Moodlen hyödyntämiseen? Lähteet: CEM-tekoälytuutori https://chatgpt.com/g/g-683e9a099e5c81919cbd7bb9346a7f5c-cemit-assistant. Digivisio 2030 2024. Part 1: Micro-learning. YouTube 13.2.2024. Viitattu 23.9.2025 https://youtu.be/ZR5mXmBbHgU?si=V6mUNzVw8iSjAIOI. Kähkönen, O. 2024. Kokeilukulttuuria tämäkin: MOOCin tekoa kantapään kautta. LUMEN 25.4.2024. Viitattu 23.9.2025 https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2024/04/25/kokeilukulttuuria-tamakin-moocin-tekoa-kantapaan-kautta/. Kähkönen, O. 2025. CEM-assistentti. YouTube-video 22.9.2025. https://youtu.be/PsWPCO1RUsM. Lapin AMK 2024. Customer Experience Management in Tourism. Opinto-opas. Viitattu23.9.2025 https://opinto-opas-amk.peppi4.lapit.csc.fi/41106/fi/94/4083/1816/0/12694. Marstio, T. & Tiirikainen, P. 2023. Opiskelijan osaamisen kehittäminen vertaisarvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Laurea journal. Viitattu 23.9.2025 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060752804. Toivonen, E., Mattinen, H. & Ikonen, R. 2024. Vertaispalaute oppimisprosessissa vahvistaa työelämätaitoja. HAMK Unlimited 4.6.2024. Viitattu 23.9.2025 https://unlimited.hamk.fi/yrittajyys-ja-liiketoiminta/vertaispalaute-oppimisprosessissa-vahvistaa-tyoelamataitoja/. Lue lisää Kaikki blogikirjoitukset 29.10.2025 Opiskelijablogi Mikaela Larsson Ruoka- ja kulttuurimatkailua Sloveniassa Maaliskuussa vierailin viiden muun Lapin AMK:n restonomiopiskelijan kanssa Sloveniassa ruoka- ja kulttuurimatkailun merkeissä. Viikon pituinen Erasmus-vaihto oli täydellinen… Matkailu, ruoka ja luonto 27.10.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Haapakangas, Tommi, Luonto kulttuurin peilinä – Transformatiivista oppimista Norjan kulttuuriympäristöissä Tommi Haapakangas toimii Lapin ammattikorkeakoulussa liikunnan- ja luontokasvatuksen lehtorina ja väitöskirjatutkijana. Hänen työnsä keskittyy luontoliikunnan, seikkailupedagogiikan ja kestävän… Opetus ja oppiminen 6.10.2025 Pohjoisen tekijät – Lapin AMKin asiantuntijablogi Pramila-Savukoski, Sari et al. Pedagoginen hyvinvointi Lapin AMKissa Kirjoittajat: Sari Pramila-Savukoski, koulutuspäällikkö, Pohjoinen hyvinvointi ja palvelut, Lapin AMK; Elisa Hartikainen, koulutuspäällikkö, Arktiset luonnonvarat ja talous, Lapin… Opetus ja oppiminen